Και τωρα, η μιση Ελλαδα αναρωτιεται: \”Ποιος φταιει για το τροχαιο με την Porsche\”; Γιατι εγινε αυτη η τραγωδια; Και θα αρχισουν οι ειδικοι και οι \”ειδικοι\”. Απο το \”οι Porsche ειναι σκοτωστρες\”, μεχρι \”φταινε οι πλουσιοι\”. Και, τι εγινε αληθεια, γιατι η Porsche μπηκε στο παρκινγκ εχοντας χασει ηδη τον ελεγχο; Λαστιχο με πολλα χιλιομετρα; Αδιαθεσια του οδηγου; Προσπαθουσε να φωτογραφησει το καντραν; Ειχε παει στην ευθεια της Θηβας να τελικιασει; Απλα το \”εχασε\”; Μαλλον δεν θα το μαθουμε. Ολοι αυτο συζητανε και δηλωνουν σοκαρισμενοι. Δηθεν. Ναι, δηθεν σοκαρισμενοι.
Κι εσυ, δηθεν σοκαρισμενος/η εισαι. Αν δεν ξερεις ηδη το γιατι, η επαναληψη ειναι μητηρ μαθησεως και θα ξαναεξηγησω καποια πραγματα που εχω ξαναγραψει για την υποκρισια των Ελληνων στο κλαψιμο των νεκρων και τραυματιων απο τροχαια. Γιατι, να ξερεις, μικρη σημασια εχει το ποιος φταιει στο συγκεκριμενο τροχαιο. Και το ποιος θα φταιει στο επομενο. Και στο μεθεπομενο.
Μια χωρα που θρηνει 1.600 νεκρους και 20.000 τραυματιες σε τροχαια καθε χρονο, (κατα μ.ο., γιατι εχουν αρχισει να μειωνονται, λογω μειωσης της κυκλοφοριας οχηματων) πως μπορει να υποκρινεται οτι συγκλονιζεται; Και γιατι δεν κανει κατι για να μην πανε χαμενα τα παιδια της, οπως πηγαν και αυτα; Γιατι στους Ελληνες αρεσει να κλαινε τα παιδια, τα αδερφια, τους γονεις, τους συγγενεις τους;
\”Μα, τι λες;\”, θα πουν καποιοι. Σε ποιον αρεσει να κλαιει τους ανθρωπους του; Κι ομως! Στους 9 στους 10 Ελληνες, αρεσει. Γιατι το αποδεικνυουν καθημερινα και δινουν το παραδειγμα στους γυρω τους. Κι αμα τους πεις κουβεντα, θα τ\’ ακουσεις.
Σκεψου οτι ενα μεγαλο ποσοστο αυτων που σημερα \”θρηνουν\”, αυριο θα περασουν με κοκκινο, θα παραβιασουν το STOP, δεν θα φορεσουν ζωνη, θα μπουν αναποδα στο μονοδρομο, θα παρκαρουν στη γωνια, θα το πατησουν λιγο παραπανω, θα παρουν το αυτοκινητο αφου εχουν πιει \”δυο ποτηρακια\”, θα κανουν σφηνες και χιλια δυο ακομα. Και, οταν καποιος τους ζητησει το λογο, θα πουλησουν \”τσαμπουκα\”. Ψεματα;
Αισθανομαι σχεδον γραφικος που με καθε πολυνεκρο τροχαιο αναγκαζομαι να επαναλαμβανω το ιδιο πραγμα και τιποτα να μην αλλαζει γυρω μου: Οι Ελληνες δεν εχουμε οδηγικη παιδεια. Γενικως εχουμε χαμηλο επιπεδο παιδειας (το οποιο, θεωρω, ευθυνεται για τα κακα αντανακλαστικα μας στην κριση), αλλα στην οδηγικη, το χουμε τερματισει. Οι αριθμοι, αποδεικνυουν του λογου το αληθες: Σε ο,τι αφορα τα τροχαια δυστυχηματα/ατυχηματα και την οδικη ασφαλεια, η Ελλαδα βρισκεται στην 28η, την τελευταια δηλαδη θεση της Ε.Ε. Καθε μερα, θρηνουμε πεντε νεκρους, πεντε τετραπληγικους, 10 παραπληγικους, 60 τραυματιες, ενω δεκαδες χιλιαδες ευρω ειναι το κοστος σε υλικες ζημιες.
Γιατι οδηγουμε εχοντας χεσμενους τους γυρω μας και σα να μη μας ενδιαφερει αν καποιος/α μας περιμενει σπιτι; Τι φταιει;
Τα παντα. Ολοι μας. Ο καθενας μας ξεχωριστα, που, εστω μια φορα θα πει \”δε βαριεσαι\”. Που δεν παιρνει την οδηγηση στα σοβαρα. Που γραφει τον ΚΟΚ και τη λογικη στα παλια του τα παπουτσια, ειτε οδηγει νταλικα η λεωφορειο (ακομα και σχολικα, ρε αθεοφοβοι) με φθαρμενα λαστιχα, ειτε αυτοκινητο οπως του γουσταρει, ειτε μηχανακι/μηχανη ξεφτιλιζοντας τον ΚΟΚ, ειτε ποδηλατο κινουμενος οπως και οπου του καπνισει (αληθεια, για εσας τα φαναρια δεν ισχυουν, η ειστε απεθαντοι;), ειτε ακομα και ως πεζος που \”προλαβαινω να περασω απεναντι\”. Γιατι ειμαστε μαγκες. Ειμαστε εξυπνοι εμεις. Οι αλλοι δεν ξερουν. Οι αλλοι ειναι υπερβολικοι. Γιατι \”νταξει μωρε τωρα να πουμε\”.
Επειτα, ειναι το κρατος. Ειναι αυτοι οι ασχετοι καρεκλοκενταυροι, που συμπεριφερονται στους ιδιοκτητες ΙΧ σαν να εχουν διαπραξει ποινικο αδικημα. Που τους εχουν μουρλανει στη φορολογια, ωθωντας τους, ουσιαστικα, να οδηγουν επικινδυνα σαπακια. Μα, βρε μπαγλαμα, δεν αντιλαμβανεσαι οτι με το να υπερφορολογεις το αυτοκινητο σε μια χωρα που εχει τρισαθλιες δημοσιες συγκοινωνιες, αναγκαζεις τον ιδιοκτητη να επιλεξει το πιο παλιο, πιο κακοσυντηρημενο, πιο αν-ασφαλες αυτοκινητο που υπαρχει; Δεν σου λεει τιποτα βρε πανασχετε οτι γεμισαμε με τα μεταχειρισμενα που πεταξαν στα σκουπιδια οι Γερμανοι και οι δικοι μας εξυπνακηδες γυρισαν τα χιλιομετρα και τα πουλανε ως \”σχετικα καινουρια\”; Γιατι απαγορευεις στον Ελληνα οικογενειαρχη να αγορασει καινουριο αυτοκινητο για να μετακινει την οικογενεια του; Γιατι απαγορευεις στο νεο να αγορασει το αυτοκινητο που αγαπα;
Και, συνεχιζοντας με τους φταιχτες, σιγα μην τους ξεχναγα: Φταινε οι πολιτικοι- αρχοντες της μιζας (οχι μονο της κεντρικης, αλλα και της τοπικης σκηνης) που παραλαμβανουν δρομους -λαιμητομους, με απιστευτες κακοτεχνιες που οδηγουν σε θανατους. Και δεν εχει μπει ποτε, κανενας φυλακη γι\’ αυτο! Ανθρωποι πληρωθηκαν για να παραδωσουν κατσικοδρομους! Και οι \”εκπροσωποι μας\” τους παρελαβαν!
Φταιει το συστημα που επιβαλλει και διατηρει ηλιθια ορια ταχυτητας -σε πολλα σημεια- μονο και μονο για να παραβιαστουν. Που μονοδρομει δρομους αναλογα με το \”δοντι\” που εχει στο δημαρχειο καποιος κατοικος.
Φταιει η Τροχαια που στηνει καρτερια για να κοψει κλησεις, αντι να φροντισει να επιμορφωσει: Να κανει συστασεις για κρανος- ζωνη, να βελτιωσει, με αστυνομευση, τη συμπεριφορα των οδηγων.
Φταινε οι δασκαλοι οδηγησης και ολο το σαπιο κυκλωμα το οποιο χορηγησε εναν σκασμο αδειες οδηγησης σε ανθρωπους που δεν θα επρεπε, επειδη επεσε το \”λαδακι\”.
Φταινε οι διοργανωτες αγωνων αυτοκινητου που μετετρεψαν το αθλημα σε εναν κλειστο κυκλο. Μια κλικα. Που δεν γινονται οι οδηγοι, οι δασκαλοι της οδικης ασφαλειας σε αυτη τη χωρα. Γιατι, ο καθε οδηγος και ιδιαιτερα ο νεος, θα ακουσει με δεος τον \”θεο\” των ραλλυ. Αλλα, ξεχασα: Αντι να δουν πως θα μαζεψουν κοσμο στις αναβασεις και τις πιστες, σφαζονται μεταξυ τους, λες και ειναι πρωταθλημα ποδοσφαιρου και μετα αναρωτιομαστε γιατι τα νεα παιδια εξελισσονται σε γιδια τα οποια δινουν διαδικτυακα ραντεβου στο Riba\’s για να ξεσπασουν.
Και φυσικα, φταιμε και οι δημοσιογραφοι, που ειμαστε ο,τι να ναι. Φταιω κι εγω, πιο πολυ απ\’ ολους, που, παροτι εχω το βημα, δεν σου πιπιλαω το μυαλο σε καθε δοκιμη και παρουσιαση που κανω οτι το γρηγορο αμαξι θα το ευχαριστηθεις στην πιστα. Οτι το καλο αμαξι ειναι αυτο που σε κραταει πιο ασφαλη. Οτι καλος οδηγος εισαι οταν δεν θετεις σε κινδυνο εαυτον και αλλους. Οτι το υπεργρηγορο αμαξι που σου περιγραφω πως ανοιγει, μπορουν να το χαρουν μονο ζωντανοι. Οτι μαγκας εισαι μονο στην πιστα. Που δεν τα γραφω αυτα και πολλα ακομα. Βεβαια, αν το κανω αυτο, δεν θα μου δωσεις ουτε ενα κλικ. Τουλαχιστον ομως, θα κοιμαμαι ησυχος τις νυχτες.
Ολα αυτα, σε συνδυασμο με την παραδοσιακη για τον Ελληνα αδιαφορια για ο,τι κακο γινεται γυρω του (μεχρι να αγγιξει το σπιτι του) εχουν δημιουργησει ενα ειδος κουλτουρας. Με την κακη εννοια. Δηλαδη, κανουμε ολοι τα στραβα ματια στην παρανομια, επειδη, παρακατω, θα την κανουμε κι εμεις.
Και φυσικα, αντι για καταρες και \”φταις\”, ειναι ωρα περισυλλογης. Ειναι ωρα να δουμε τι θα κανουμε εμεις για την ασφαλεια μας και, οταν το φροντισουμε αυτο και γινουμε πολιτισμενοι ανθρωποι και οχι ουγκανα επανω σε λαμαρινες και πλαστικα, θα διεκδικησουμε το δικιο μας για τους δρομους- ανεκδοτα στους οποιους κινουμαστε. Και πως θα τα καταφερουμε;
Σιγουρα, δεν θα περιμενουμε κατι απο κυβερνησεις και πολιτικους. Αυτοι, δουλεια τους κανουν. Χεσμενους μας ειχαν και χεσμενους μας εχουν. Αλλωστε, να σου πω και μια αληθεια, αν εισαι ανεργος/η, παιρνεις οποιοδηποτε επιδομα η συνταξη και σκοτωθεις μια μερα, χαρη θα τους κανεις. Θα εξοικονομησουν πορους. Τι, ψεματα;
Η αληθεια ειναι, αλλωστε, οτι σε αυτο το χαος που συντελει το ελληνικο κρατος -και εσυ εισαι υπευθυνος/η για αυτο το χαος, βεβαια- δεν υπαρχει ικανος πολιτικος η πολιτικος σχηματισμος που θα παρει την ευθυνη να συγκρουστει με συμφεροντα και να αλλαξει το γιγνεσθαι των μεταφορων.
Για παραδειγμα, η χωρα μας εχει ειδικη Μονιμη Επιτροπη Οδικης Ασφαλειας της Βουλης, η οποια, μονο φετος, εχει συνεδριασει εξι φορες και καμια δεκαρια περυσι. Σε αυτες τις φορες, εχει ενημερωθει απο ειδικους και μη για ζητηματα οδικης ασφαλειας (λες και τα μελη της ειναι εξωγηινοι και κινουνται σε αλλους δρομους), αλλα, οσο και αν αναζητησαμε, δεν βρηκαμε καποιο πορισμα, η ακομα καλυτερα, καποια δραση της για να φτιαξουν τα πραγματα και να σκοτωνεται λιγοτερος κοσμος.
Παρακατω, ανασυρουμε ενα (ακομα) παλιο κειμενο απο συνεντευξη του Ιαβερη, ο οποιος εξηγει οτι μεσα σε ενα χρονο ειχαμε 1.600 νεκρους και 20.000 τραυματιες σε τροχαια ατυχηματα.
Ειναι σαν να πεφτει καθε μερα σε μια κατοικημενη περιοχη, ενα μικρο αεροσκαφος της αεροπλοϊας με 20 επιβατες.
Τα πιο πολλα τροχαια ατυχηματα συμβαινουν σε κατοικημενες περιοχες με ταχυτητες κατω απο 45 χλμ την ωρα. Και τα περισσοτερα θυματα που αφηνουν την τελευταια τους πνοη στην ασφαλτο, ειναι κατω των 30 ετων. Συμφωνα μαλιστα με τα τελευταια στοιχεια, το 60 με 70% των θυματων απο τροχαια ατυχηματα, ειναι ηλικιας 15 – 29. Μας περισσευουν ζωες νεων, φαινεται, σε αυτη τη χωρα…
Αιτια; Οι τραγικοι δρομοι και οι επικινδυνοι οδηγοι που σε συνδυασμο με την αγνοια και την αδιαφορια οδηγουν σε ενα εγκληματικο αποτελεσμα, οπως εξηγησε ο Ιαβερης.
«Τον καρκινο του δρομου στη χωρα μας τον αντιμετωπιζουμε με παυσιπονο αντι χειρουργειου», ειπε και εφερε ως παραδειγμα το γεγονος οτι, ενω σε ολες τις χωρες εχουν μειωθει τα τροχαια απο 20% – 99,5%, οπως η Σουηδια, στην Ελλαδα ειχαμε αυξηση ως και 60%.
«Το αυτοκινητο γινεται οπλο, οταν μπαινει ενα βλημα» ειπε χαρακτηριστικα ο Ιαβερης και εξηγησε: «Μεσα στα τελευταια 100 χρονια, στην Ελλαδα που περασε και δυο πολεμους, εχασαν την ζωη τους σε ωρα μαχης 70.000 ελληνοπουλα. Στα 60 τελευταια χρονια με το αυτοκινητο εχασαν τη ζωη τους 140.000 ανθρωποι, δηλαδη τα θυματα ηταν τετραπλασια, ενω 350.000 εμειναν αναπηροι».
Ο Ιαβερης, εθεσε και μια αλλη σημαντικη παραμετρο, την οικονομικη καθως οπως ειπε, «το 40% του κοστους στην υγεια, ειναι απο τροχαια».
«Τα τροχαια ατυχηματα κοστιζουν 12 δισ. ευρω καθε χρονο. Στα 50 χρονια σημαινει 600 δισ. ευρω πεταμενα ματωμενα, στην ασφαλτο. Και μετα λεμε πως να εξοικονομησουμε λεφτα και βαζουμε ισοδυναμα, οταν ολα αυτα τα χρηματα πετιουνται αδικα στο δρομο», επεσημανε ο Ιαβερης.
«Ενας γονιος που οδηγει με πανω απο 10 χλμ την ωρα το αυτοκινητο και αφηνει το παιδι του να καθεται στη μεση των πισω καθισματων και δεν το δενει κανονικα στο παιδικο καθισμα ειναι σαν το προοριζει για αναπηρικο καροτσακι που θα το σπρωχνει σε ολη του τη ζωη, αν συμβει ενα βιαιο φρεναρισμα», τονισε χαρακτηριστικα.
Μιλησε, ομως, και για γενικοτερη αγνοια που υπαρχει στη κοινη γνωμη, σε οτι αφορα την σημασια που εχει η ασφαλης οδηγηση, επικαλουμενος το εξης παραδειγμα: «Ρωτησανε σε ενα τηλεπαιχνιδι 100 ανθρωπους για ποιο επαγγελμα χρειαζεται μικροτερη προσοχη και η πιο δημοφιλης απαντηση με ποσοστο 80% ηταν ο επαγγελματιας οδηγος. Δηλαδη, ο οδηγος του σχολικου που μεταφερει τα παιδια μας», ανεφερε.
Ιδιαιτερη εμφαση εδωσε στην παραβιαση του ερυθρου σηματοδοτη, υπογραμμιζοντας οτι «ειναι αποπειρα φονου, ειναι αποπειρα αυτοκτονιας».
Ο Ιαβερης, υπογραμμισε ακομα, οτι, μονο αν αναληφθει πρωτοβουλια σε υψηλο πολιτικο επιπεδο, μπορει το εθνικο αυτο προβλημα να παρει σοβαρες διαστασεις.
«Για να σταματησει το εγκλημα και η γενοκτονια που συντελειται καθημερινα στους ελληνικους δρομους, πρεπει η Επιτροπη Οδικης Ασφαλειας να παει στο Μαξιμου και να ζητησει απο τον πρωθυπουργο να το παρει πανω του γιατι ειναι μεγα εθνικο και πολιτικο ζητημα», τονισε και η προταση του αυτη εδειξε να εχει θετικη αποδοχη απο την Επιτροπη.
Κλεινοντας ο Ιαβερης την ενημερωση του, εδωσε μια συμβουλη σε ολους τους οδηγους λεγοντας χαρακτηριστικα: «Η λυση του προβληματος ειναι η αυτοεκτιμηση. Καθενας, πρεπει να ξερει ποσο ανεκτιμητος και λατρεμενος ειναι, και ποσο θα λειψει απο τα παιδια η τους γονεις του, αν εμπλακει σε μια ανοητη συγκρουση, επειδη τα μυαλο του ειναι στα καγκελα. Αν θελουμε αμεσα να μειωσουμε το οδικο εγκλημα, καθε πρωι ας κοντοσταθουμε και ας σκεφτουμε ποσες αγκαλιες μας περιμενουν το απογευμα».