Η Mercedes-Benz διαχρονικα στοχευει στην κορυφη, με ο,τι \”καταπιανεται\” και δεν μπορει να πει κανεις πως δεν τα καταφερνει. Στο τελευταιο της \”χτυπημα\”, η γερμανικη μαρκα παρουσιασε τις ανανεωμενες Mercedes-Benz GLΑ250e και CLA250e. Τα plug in hybrid μοντελα, δεν εχουν απλα περισσοτερη αυτονομια και περισσοτερη ισχυ, αλλα και… εξωπραγματικη καταναλωση, η οποια κυμαινεται απο 0,9 μεχρι 1,7 lt/100 km! Τι αλλο να ζητησει κανεις; (Μια AMG, αλλα δεν ειναι αυτο το θεμα μας σημερα).
Με στοχο το 2030 ενα στα δυο αυτοκινητα που πωλουνται στην Ευρωπη να ειναι ηλεκτροκινητα (ειτε αμιγως ηλεκτρικα, ειτε plug–in υβριδικα) και το 2039 να εχει ουδετερο ανθρακικο αποτυπωμα, η Mercedes–Benz ακολουθει με συνεπεια τη στρατηγικη της, να προσφερει μετακινησεις με ουδετερες εκπομπες CO2 απο καθε κατηγορια αυτοκινητων που εξελισσει και παραγει. Ετσι, η Mercedes–Benz συνεχιζει να επεκτεινει συστηματικα τη γκαμα των plug-in hybrid μοντελων της προσφεροντας ηδη περισσοτερες απο 20 διαφορετικες εκδοσεις οι οποιες ειναι διαθεσιμες προς παραγγελια και στην Ελλαδα.
Ειδικα στην compact κατηγορια, στη χωρα μας διατιθενται οι plug-in υβριδικες εκδοσεις στα μοντελα της A-Class, A-Class Sedan, B-Class, CLA Coupe, CLA Shooting Brake and GLA. Λειτουργωντας μαζι, ο τετρακυλινδρος 1.33 λιτρων βενζινοκινητηρας με ισχυ 118 kW (160 hp) και ο 75 kW (102hp) ηλεκτροκινητηρας προσφερουν συνδυαστικη αποδοση 160 kW (218 hp) και συνολικη μεγιστη ροπη 450 Νm, η οποια ειναι εμφανης ηδη απο τις χαμηλες στροφες. Αυτο το σημαντικο χαρακτηριστικο του ηλεκτροκινητηρα, δηλ. η μεγιστη ροπη απο σταση, κανει τα compact plug-in hybrid μοντελα να αποκρινονται αμεσα, οπως απεικονιζεται και στις επιδοσεις τους. Για παραδειγμα, η A 250e (συνδυαστικη μεικτη καταναλωση καυσιμου 1,3-1,0 l / 100 km, εκπομπες CO2 συνδ. 30–22 g / km) ολοκληρωνει το σπριντ 0 – 100 km / h σε μολις 6,6 δευτερολεπτα. Ακομη και με τη αποκλειστικη χρηση του ηλεκτροκινητηρα, μπορει να φτασει σε τελικη ταχυτητα εως 140 km/h – περισσοτερο απο αρκετο για να σημειωσει καλες επιδοσεις στον αυτοκινητοδρομο εντος των οριων ταχυτητας των περισσοτερων κρατων χωρις τη χρηση του κινητηρα εσωτερικης καυσης.
Οι GLA 250e & CLA 250e
Δυο απο τα πιο δημοφιλη μοντελα στην Ελληνικη αγορα, μαζι με τις Α-Class (Hatchback & Sedan), ειναι η GLA 250e και η CLA 250 e Coupe. Και τα δυο διαθετουν το ιδιο μηχανικο συνολο με τα υπολοιπα compact plug-in υβριδικα μοντελα (βενζινοκινητηρα 1.33 λιτρων και ηλεκτροκινητηρα 75 kW). Ομως παραλληλα με τις επιδοσεις που προκυπτουν απο τη ροπη των 450 Nm ηδη απο τις χαμηλες στροφες, τα νουμερα της καταναλωσης ειναι αυτα που εντυπωσιαζουν: Η CLA 250e καταναλωνει κατα μεσο ορο 0,9-1,3 λιτρα/100 χλμ. και εκπεμπει μολις 30-22 γρ.CO2/χλμ. H καταναλωση της GLA 250e κυμαινεται μεταξυ 1,7-1,3 λιτρων/100 χλμ. και εκλυει 38-30 γρ.CO2/χλμ (τιμες WLTP). Η μπαταρια ιοντων-λιθιου ειναι χωρητικοτητας 15,6 kWh, και ζυγιζει 129 κιλα. Εξασφαλιζει ηλεκτρικη αυτονομια που κυμαινεται μεταξυ 61-69 χλμ. για την CLA 250 e Coupe, και 56-63 για την GLA 250 e (τιμες WLTP). Ετσι, το 90% των καθημερινων μετακινησεων, ιδιαιτερα στην πολη μπορουν να πραγματοποιηθουν χωρις να ενεργοποιηθει ο βενζινοκινητηρας, με την προϋποθεση οτι ο οδηγος φορτιζει τακτικα το αυτοκινητο του.
Επιπλεον, για τη διατηρηση οσο το δυνατον μεγαλυτερου ωφελιμου χωρου για επιβατες και αποσκευες, οι plug-in υβριδικες εκδοσεις των CLA 250e & GLA 250e εχουν υιοθετησει μια σειρα απο λυσεις προκειμενου η μπαταρια να μην περιορισει σημαντικα τους χωρους. Για παραδειγμα, η εξατμιση εχει τοποθετηθει στο κεντρο του αυτοκινητου, κατω απο το δαπεδο, ενω το τελικοκαζανακι βρισκεται στο τουνελ της μεταδοσης. Αντιστοιχα, το ρεζερβουαρ καυσιμου τοποθετειται στο χωρο που στις συμβατικες τετρακινητες εκδοσεις βρισκεται κανονικα ο αξονας μεταδοσης, με αποτελεσμα η μπαταρια να καταλαμβανει τον χωρο κατω απο το αμαξωμα.
Τοσο η GLA 250e οσο και η CLA 250e εκτος απο τον πλουσιο βασικο εξοπλισμο που διαθετουν και ο οποιος ειναι πολυ πιο πλουσιος απο τον εξοπλισμο των συμβατικων αντιστοιχων μοντελων, δινουν τη δυνατοτητα προσωποποιησης μεσα απο την επιλογη τριων για τη GLA 250e και δυο για τη CLA 250e διαφορετικων πακετων εξοπλισμου.
Γραμμες εξοπλισμου GLA 250e
- Style Line: Συστημα πολυμεσων MBUX, ζαντες αλουμινιου 17\’\’, καμερα οπισθοπορειας, touchpad , 2 οθονες 7 ιντσων με λειτουργια touch screen, ραγες οροφης, αναρτηση Comfort, φωτα LED High Performance με ενσωματωμενα LED ημερας, ηλεκτρικο συστημα EASY–PACK πορτας χωρου αποσκευων, αυτοματο κιβωτιο 8 σχεσεων.
- Progressive Line (επιπλεον της γραμμης Style Line): Zαντες 18\’\’ 5 διπλων ακτινων, αυτοματος διζωνικος κλιματισμος THERMOTRONIC, καθισματα Comfort ARTICO (τεχνητο δερμα/ υφασμα Fleron), διακοσμητικα στοιχεια σε χρωμιο περιμετρικα, καθως και ποδια και μασκα σε high–gloss χρωμιο, χρωμιομενα στοιχεια πισω και προφυλακτηρας με εμφανεις αποληξεις εξατμισεων.
- AMG Line (επιπλεον της γραμμης Progressive): 19\’\’ ζαντες AMG διπλων ακτινων, καθισματα sport με ARTICO man–made leather/DINAMICA microfibre black, θερμομονωτικα σκουρα φιμε κρυσταλλα, χαμηλωμενη αναρτηση comfort, AMG body με διαχυτη AMG σε χρωμιο, γριλια ψυγειου \”diamond \”
Γραμμες εξοπλισμου CLA 250e
- Progressive Line: Ζαντες αλουμινιου18\’‘, εμφανεις αποληξεις εξατμισεων στο πισω μερος του προφυλακτηρα, αυτοματος διζωνικος κλιματισμος THERMOTRONIC, δερματινο πολυλειτουργικο τιμονι, διακοσμητικα στοιχεια με εμφανιση carbon, συστημα πολυμεσων MBUX, δυο οθονες 7 ιντσων με λειτουργια αφης και Touchpad (χειριστηριο αφης), καμερα οπισθοπορειας, φωτα LED High Performance με ενσωματωμενα φωτα Led ημερας, αυτοματο κιβωτιο διπλου συμπλεκτη 8 σχεσεων
- AMG Line (επιπλεον της γραμμης Progressive): Ζαντες αλουμινιου 18\’\’ AMG, εξωτερικο styling AMG, συστημα πεδησης με φρενα Sport, τιμονι AMG, καθισματα Sports σε ARTICO/DINAMICA, διακοσμητικα στοιχεια εσωτερικου DINAMCA.
Τεχνικα στοιχεια GLA 250e & CLA 250e
Η τιμη της GLA250e στη χωρα μας ανερχεται στα € 45.316 (με Λιανικη Τιμη προ Φορων απο € 34.454) και της CLA250e στα € 47.190 (με Λιανικη Τιμη προ Φορων απο € 35.884)
Ολα τα plug–in υβριδικα μοντελα της compact κατηγοριας βρισκονται ηδη στη χωρα μας και ειναι διαθεσιμες στις Εκθεσεις των Εξουσιοδοτημενων Διανομεων Mercedes-Benz EQ για μια δοκιμαστικη οδηγηση. Με μηδενικη φορολογηση για τον εταιρικο χρηστη, μηδενικα τελη κυκλοφοριας και μειωμενο τελος ταξινομησης για τον πελατη λιανικης, εξοπλισμενες με ιδιαιτερα πλουσιο εξοπλισμο και το γνωστο για την ποιοτητα και αξιοπιστια «αστερι» στο καπω, ειναι σιγουρο οτι συναρπαζουν ακομα και τους πιο απαιτητικους!
Τα highlights των plug–in υβριδικων μοντελων της compact κατηγοριας με μια ματια:
· H οδηγηση ειναι απολαυστικη καθως τα χαρακτηριστικα τοσο του ηλεκτρικου οσο και του κινητηρα εσωτερικης καυσης, συνδυαζονται με εναν ενεργειακα αποδοτικο και οδηγικα απολαυστικο τροπο, εξαλειφοντας ετσι τους περιορισμους που θα ειχε καθε κινητηρας απο μονος του. Για παραδειγμα, ο ηλεκτροκινητηρας λειτουργει πιο αποτελεσματικα σε χαμηλες ταχυτητες, ενω ο κινητηρας βενζινης ειναι πιο αποτελεσματικος σε υψηλοτερες ταχυτητες και φορτια.
· Η συνδυαστικη αποδοση του ηλεκτροκινητηρα και του κινητηρα εσωτερικης καυσης εχουν ως αποτελεσμα υψηλη ροπη η οποια περνα στο δρομο μεσω του κιβωτιου ταχυτητων 8F-DCT 400 H. Χειριστηρια αλλαγης ταχυτητων (paddles) βρισκονται και στο τιμονι.
· Ηχος προειδοποιησης πεζων σε κινηση εως 30 km/h με δυο γεννητριες ηχου (εμπρος/πισω) για την προστασια των πεζων και των ποδηλατων (εξαιτιας της αθορυβης λειτουργιας του ηλεκτροκινητηρα). Ο ηχος αλλαζει αναλογα με τις συνθηκες οδηγησης και μπορει να οριστει διαφορετικα, αναλογα με το αν το οχημα επιταχυνει η επιβραδυνει. Σε ταχυτητες πανω απο 30 km/h το συστημα απενεργοποιειται εξαιτιας των αεροδυναμικων θορυβων απο τον αερα και τα ελαστικα.
· Η θερμοκρασια της καμπινας μπορει να οριστει εκ των προτερων, αφου το συστημα προ-κλιματισμου περιλαμβανεται στο βασικο εξοπλισμο των plug–in υβριδικων μοντελων. Αυτο γινεται ειτε μεσω της εφαρμογης Mercedes me ειτε με εκ των προτερων προγραμματισμο της ωρας αναχωρησης απο την οθονη πολυμεσων. Ετσι, με την καμπινα επιβατων να εχει ψυχθει η θερμανθει ενω το αυτοκινητο φορτιζει, αφ’ ενος δεν επιβαρυνεται η αποδοση της μπαταριας κατα τη διαρκεια του ταξιδιου, αφ’ ετερου ο οδηγος και οι συνεπιβατες του απολαμβανουν την ιδανικη θερμοκρασια κατα την επιβιβαση τους στο αυτοκινητο.
· Διατιθενται εξι διαφορετικες χαρτογραφησεις του κινητηρα ωστε ο οδηγος να επιλεξει το στιλ οδηγησης που επιθυμει: Individual, Sport, Comfort, Electric, Battery Level, ECO
- Individual: ξεχωριστες επιλογες για το στιλ οδηγησης με επεμβασεις στο συστημα διευθυνσης, τις αναρτησεις, το ESP®
- Sport: σπορτιφ στιλ οδηγησης με τη λειτουργια του κινητηρα εσωτερικης καυσης και ενισχυμενη αισθηση boost.
- Comfort: ρυθμιση για ανετη και οικονομικη οδηγηση. Η επιλογη του καταλληλου συστηματος οδηγησης (υβριδικου/συμβατικου) γινεται αναλογα με τις συνθηκες οδηγησης και την αποσταση.
- Electric: η οδηγηση σε αυτο το προγραμμα ειναι δυνατη μονο σε ταχυτητες εως 140 km/h. Προσφερει ρυθμιζομενη ανακτηση ενεργειας και προσαρμογη του συστηματος υποβοηθησης διατηρησης αποστασης DISTRONIC. Περιοριζει τη μεγιστη ταχυτητα που εχει θεσει ο οδηγος για τα συστηματα TEMPOMAT, Limiter & Active Distance Assist DISTRONIC στη μεγιστη επιτρεπομενη ταχυτητα οδηγησης σε ηλεκτρικο στιλ, ενω η ενεργοποιηση του βενζινοκινητηρα γινεται με το πατημα του απτικου πενταλ γκαζιου (haptic gas pedal) περα απο το σημειο πιεσης.
- Battery Level: Διατηρηση της καταστασης φορτισης της μπαταριας. Το συγκεκριμενο προγραμμα λειτουργει σαν «αποθηκευτικος χωρος» στην περιπτωση που ο οδηγος επιθυμει να διατηρησει τα χιλιομετρα της ηλεκτρικης αυτονομιας για συγκεκριμενες περιοχες (πχ. για εκ των υστερων οδηγηση στο κεντρο της πολης/σε περιοχη με περιβαλλοντικους περιορισμους).
- ECO: Οδηγηση με ιδιαιτερα χαμηλη καταναλωση. Προσαρμογη των χαρακτηριστικων κυλισης του οχηματος αναλογα με την κυκλοφορια, με την πληρη εκμεταλλευση ολων των εξυπνων υβριδικων λειτουργιων. Η επιλογη του καταλληλου στιλ οδηγησης απο το υβριδικο συστημα εξαρταται απο τις συνθηκες οδηγησης και την αποσταση.
Ανακτηση ενεργειας
Ενα απο τα πιο σημαντικα χαρακτηριστικα των plug-in υβριδικων μοντελων ειναι το συστημα ανακτησης ενεργειας. O ηλεκτροκινητρας λειτουργει ως δυναμο κατα το ρολαρισμα και την πεδηση για τη φορτιση της μπαταριας υψηλης τασης στη διαρκεια της διαδρομης, ενω εκκινει και το συστημα. Μολις ο οδηγος παρει το ποδι του απο το πενταλ γκαζιου κατα τη διαρκεια της πορειας, ενεργοποιειται η ανακτηση ενεργειας κατα το ρολαρισμα.
Το συστημα αυτο παρουσιαζει τα ακολουθα χαρακτηριστικα:
- Προσφερει υποστηριξη κατα την πεδηση μεσω της ηλεκτρονικα ελεγχομενης ενισχυσης δυναμης πεδησης
- Μετατρεπει την κινητικη ενεργεια του οχηματος σε ηλεκτρικη ενεργεια
- Με το προγραμμα οδηγησης “Electric”, ο οδηγος μπορει να επιλεξει χειροκινητα το επιπεδο της ανακτησης ενεργειες που επιθυμει με τη βοηθεια των χειριστηριων αλλαγης ταχυτητων στο τιμονι. Οσο μεγαλυτερη η ανακτηση ενεργειας, τοσο πιο εντονα επιβραδυνει το οχημα κατα την κυλιση και τοσο περισσοτερη ηλεκτρικη ενεργεια καταληγει στην μπαταρια υψηλης τασης.
- Στα προγραμματα Comfort, Battery level και Eco, ειναι ενεργοποιημενο το αυτοματο προγραμμα ανακτησης, το οποιο χρησιμοποιει το ρανταρ του αυτοκινητου που ελεγχει την αποσταση απο προπορευομενα οχηματα. Το ρανταρ ενεργει αυτοματα και βοηθα στην επιβραδυνση του οχηματος, οταν αυτο ειναι απαραιτητο.
- Επισης, η λειτουργια του συστηματος υποβοηθησης ECO, δινει στον οδηγο την ευκαιρια να επιτυχει τα μεγιστα δυνατα οφελη σε οτι αφορα την εξοικονομηση καυσιμου και την ανακτηση ενεργειας, καθως αξιολογει τα δεδομενα για το υπολοιπο της διαδρομης του οχηματος (απο το συστημα πλοηγησης για την διαδρομη, την οδικη μορφολογια, τα ορια ταχυτητας, ακομα και τα προπορευομενα οχηματα).
- Στην οθονη πολυμεσων εμφανιζονται επιπλεον πληροφοριες οπως η οθονη ροης ενεργειας η η φορτιση της μπαταριας υψηλης τασης.
Φορτιση
Η μπαταρια ιοντων λιθιου, με συνολικη χωρητικοτητα 15,6 kWh μπορει να φορτιστει εξωτερικα ειτε με εναλλασσομενο ρευμα (AC) ειτε με συνεχες ρευμα (DC) προαιρετικα. Σε ενα wallbox 7,4 kW (AC), και με το προαιρετικο συστημα οχηματος εναλλασσομενου ρευματος (OBC – On–Board Charger) εως και 7,4 kW, η φορτιση απο 10 εως 100% SoC (State of Charge) διαρκει περιπου 1 ωρα 45 λεπτα. Χρησιμοποιωντας ταχυφορτιστη DC εως 24 kW και το προαιρετικο συστημα οχηματος φορτισης συνεχους ρευματος εως 24 kW, χρειαζονται περιπου 25 λεπτα για να περασει η μπαταρια απο 10 εως 80% SoC.
Τα plug-in hybrid οχηματα προσφερουν τη δυνατοτητα κινησης μονο με ηλεκτρικο ρευμα και συνεπως με μηδενικες τοπικες εκπομπες, ειδικα σε αστικες περιοχες, ενω σε μεγαλυτερες αποστασεις επωφελουνται απο την αυτονομια των κινητηρων εσωτερικης καυσης. Ετσι, ενσωματωνουν τα καλυτερα των δυο κοσμων!