Το νεο Ford GT περα απο ενα εντυπωσιακο υπεραυτοκινητο με καταξιωμενο αγωνιστικο ιστορικο, αποτελει «πεδιο δοκιμων» νεων τεχνολογιων. Οσο τα νεα Ford GT μπαινουν στα γκαραζ των αγοραστων τωρα, οι υπολοιποι πελατες της Ford θα βρισκουν στοιχεια αυτου του υπεραυτοκινητου στα δικα τους οχηματα στο μελλον.
Η πισω αεροτομη – η οποια αναμενεται να κατοχυρωθει ως ευρεσιτεχνια – βελτιωνει τις επιδοσεις στην πιστα αλλαζοντας σχημα οπως ενα φτερο αεροπλανου, αυξανοντας την κατακορυφη δυναμη με ελαχιστη επιδραση στην αεροδυναμικη αντισταση και βοηθωντας στην επιταχυνση, στο στριψιμο και στο φρεναρισμα
Η αεροδυναμικη του GT παραγει καθετη δυναμη σε ολες τις συνθηκες, χαριζοντας του σταθεροτητα και προσφυση εντος και εκτος πιστας
Τα πρωτοποριακα μυαλα που βρισκονται πισω απο τη δημιουργια του νεου Ford GT, δε σχεδιασαν μονο ενα supercar για να κερδιζει στους αγωνες, αλλα και ενα μοντελο οπου θα δοκιμαστουν νεες ιδεες και τεχνολογιες για μελλοντικα οχηματα, σε ολο το ευρος της γκαμας Ford.
«Οταν ξεκινησαμε να δουλευουμε στο νεο Ford GT το 2013, η ομαδα ειχε τρεις στοχους», ειπε ο Raj Nair, executive vice president στο Product Development της Ford και Chief Technical Officer. «Πρωτος στοχος ηταν να το εκμεταλλευτουμε για την εκπαιδευση των μηχανικων μας στην αναπτυξη μελλοντικων τεχνολογιων στους κινητηρες και να επεκτεινουμε τις γνωσεις μας στην αεροδυναμικη. Δευτερος στοχος ηταν να ανοιξουμε νεους οριζοντες στη χρηση προηγμενων υλικων, οπως ελαφρων ανθρακονηματων. Τελος, στοχευσαμε στη νικη στις 24 Ωρες του Le Mans, που για πολλους ειναι η απολυτη δοκιμασια αντοχης και αποδοσης».
Την ιδια περιοδο που η ομαδα εξελισσε το GT, η Ford συγχωνευσε μερικες απο τις ομαδες της που δραστηριοποιουνταν στον τομεα των υψηλων επιδοσεων – Ford SVT, Team RS, Ford RS, Ford Racing, το τμημα ανταλλακτικων υψηλων επιδοσεων και το τμημα παραχωρησης δικαιωματων εταιρικων προϊοντων (merchandise licensing) – σε μια ενιαια ομαδα με την ονομασια Ford Performance.
«Χωρις αντιστοιχη ομαδικη δουλεια και συντονισμενη οργανωση, δεν θα μπορουσε να φτιαχτει το Ford GT στη σημερινη του μορφη», δηλωσε ο Dave Pericak, Global Director της Ford Performance. «Τετοιου ειδους συνεργασια ηταν απαραιτητη προϋποθεση οχι μονο για να φερουμε πισω στη ζωη το Ford GT αλλα και για να πειραματιστουμε με τις καινοτομιες που απαιτουνται στη δημιουργια του απολυτου υπεραυτοκινητου».
Το GT εχει αποδεδειγμενα τη δυναμη να εμπνεει. Το Ford GT του 2005, για παραδειγμα, διεθετε αμαξωμα απο ελαφρυ κραμα αλουμινιου, το οποιο συντελουσε στη μειωση του βαρους και στη βελτιωση των επιδοσεων.
Οι γνωσεις που αποκτηθηκαν στην κατασκευη του χρησιμοποιηθηκαν στην προηγμενη χρηση κραματων αλουμινιου υψηλης αντοχης στα σημερινα pickup φορτηγα της Σειρας F της Ford, με αποτελεσμα την εξοικονομηση εκατονταδων κιλων βαρους και παραλληλα τη βελτιωση των δυνατοτητων, των επιδοσεων και της καταναλωσης καυσιμου.
Η δυναμικη της αεροδυναμικης
Ενω το GT δειχνει γρηγορο ακομη κι οταν ειναι ακινητο, η ομαδα σχεδιασμου βελτιστοποιησε καθε σημειο του για να πετυχει βελτιστη αεροδυναμικη.
Βασικος στοχος ηταν ο περιορισμος του αεροδυναμικου συντελεστη και η αυξηση της κατακορυφης δυναμης, η οποια συνεπαγεται σταθεροτητα και προσφυση στην πιστα στην επιταχυνση, στο στριψιμο και στο φρεναρισμα.
Η αεροδυναμικη αποδοση του GT μεταβαλλεται κατα βουληση ωστε να ανταποκρινεται σε διαφορες συνθηκες, χαρη στα κινουμενα στοιχεια του αμαξωματος, οπως οι ειδικοι αεραγωγοι εμπρος και η μεγαλη, ρυθμιζομενη αεροτομη. Τα μπροστινα πτερυγια ανοιγοκλεινουν αναλογα με το αν η αεροτομη ειναι σε ψηλη η χαμηλη θεση, ωστε το αυτοκινητο να εχει ισορροπημενη αεροδυναμικη απο εμπρος μεχρι πισω και σε ολες τις ταχυτητες. Οταν η αεροτομη ειναι υπερυψωμενη, τα πτερυγια κλεινουν για να αυξηθει η κατακορυφη δυναμη, ενω οταν η αεροτομη ειναι χαμηλα, τα πτερυγια ανοιγουν για να περιοριστει το downforce.
Η αεροτομη του υπεραυτοκινητου χρησιμοποιει μια νεα τεχνολογια της Ford – ενα σχεδιο που αναμενεται να κατοχυρωθει ως ευρεσιτεχνια – το οποιο μεταβαλλει το σχημα της πτερυγας για την επιτευξη μεγιστης αποδοσης οταν ειναι σε πληρη αναπτυξη. Η μοναδικη αυτη σχεδιαση περιλαμβανει και ενα μικρο ακροπτερυγιο – το λεγομενο Gurney flap – το οποιο σε συνδυασμο με τη μεταβολη του σχηματος της πτερυγας, συνεπαγεται βελτιωμενη συνολικη αποδοση κατα 14%.
Στην αεροδυναμικη του GT συνεισφερει και ο κινητηρας. Η σχεδιαση του συμπαγους, εξακυλινδρου κινητηρα Ecoboost εδωσε τη δυνατοτητα στην ομαδα σχεδιασμου να τον προσαρμοσει σε χωρο που δεν θα ηταν αρκετος για εναν κινητηρα V8. Επιπλεον, η χαμηλη θεση των turbo και η τοποθετηση των intercooler στα πλευρα, μπροστα απο τους πισω τροχους, επετρεψαν το ερμητικο κλεισιμο του διαμερισματος του κινητηρα.
Η αεροδυναμικη του GT παραγει θετικες τιμες κατακορυφης δυναμης σε ολες τις συνθηκες. Με την αναρτηση στην πιο ψηλη θεση, η κατανομη του downforce ειναι 30% μπροστα. Στη χαμηλη θεση, η κατανομη διατηρειται στο 29% εμπρος.
Επιχειρηση ‘αδυνατισμα’
Τα ανθρακονηματα ειναι ενα σημαντικο στοιχειο που χαριζει στο GT χαμηλο βαρος και επετρεψε να σχεδιαστουν ιδιαιτερες φορμες στο αμαξωμα οι οποιες δεν θα ηταν δυνατες με χαλυβα η αλουμινιο.
Σε συνεργασια με εταιριες οπως η Multimatic και η DowAksa, η Ford εξελισσει νεες μεθοδους που αποσκοπουν σε ταχυτερη, πιο μαζικη παραγωγη εξαρτηματων απο ανθρακονηματα.
Για παραδειγμα, οι χαρακτηριστικες, ‘αιωρουμενες’ πισω κολωνες που συνδεουν την οροφη με τα πισω φτερα δεν θα μπορουσαν να κατασκευαστουν απο χαλυβα η αλουμινιο λογω των περιορισμων που θετουν οι συμβατικες κατασκευαστικες μεθοδοι. Αντιθετα, τα ανθρακονηματα μπορουν να αποκτησουν περιπλοκα γεωμετρικα σχηματα επειδη η κοπη τους γινεται οπως ενα υφασμα, το οποιο στη συνεχεια μορφοποιειται και σκληραινει σε υψηλες θερμοκρασιες.
Η τροφοδοσια – και οχι μονο – του κινητηρα
Ο κινητηρας Ecoboost των 3,5 λιτρων που φορα το Ford GT ειναι ο πιο ισχυρος Ecoboost που κατασκευαστηκε ποτε, αποδιδοντας 647 ιππους *. Εξελιχτηκε παραλληλα με τον αγωνιστικο κινητηρα του GT και τον Ecoboost 3.5L που χρησιμοποιειται στο εκτος δρομου, υψηλων επιδοσεων pickup F-150 Raptor, στο οποιο το 60% των εξαρτηματων του κινητηρα ειναι κοινα με εκεινον του GT.
Στους αγωνες, οι στροφαλοφοροι των δοκιμαστικων κινητηρων στο πρωτοτυπο της Daytona εσπαζαν υπο ακραιες συνθηκες. Με δεδομενο τον περιορισμενο χρονο που ηταν διαθεσιμος εν’ οψει του αγωνα αντοχης στο Sebring εκεινη της χρονια, η ομαδα πηρε την κρισιμη αποφαση να αντικαταστησει τον αγωνιστικο στροφαλοφορο του πρωτοτυπου της Daytona με το προ-παραγωγης εξαρτημα που προοριζοταν για το F-150 Raptor. Το πρωτοτυπο της Daytona κατεκτησε τη νικη στον πρωτο του αγωνα στο Sebring την ιδια χρονια.
«Πιεσαμε τα ορια του κινητηρα περα απο τα επιπεδα που θα μπορουσαμε να σκεφτουμε σε παραδοσιακα προγραμματα εξελιξης, κατι ιδιαιτερα σημαντικο μια και εξακολουθουμε να προωθουμε την τεχνολογια Ecoboost ως σημειο αναφορας στην παγκοσμια γκαμα της εταιριας», ειπε ο Bob Fascetti, Αντιπροεδρος της Ford Powertrain Engineering.
Η ομαδα δημιουργησε επισης προηγμενη τεχνολογια anti-lag στην υπερτροφοδοτηση, η οποια βελτιωνει στο μεγιστο την εξοδο του αυτοκινητου απο τις στροφες. Το συστημα διατηρει το γκαζι ανοιχτο ακομη κι οταν ο οδηγος δεν πιεζει το πενταλ. Τα μπεκ καυσιμου ειναι ανενεργα, αλλα ο ρυθμος περιστροφης και η πιεση του turbo διατηρουνται ψηλα με αποτελεσμα καλυτερη αποκριση του κινητηρα και ακαριαια επιταχυνση με το που ο οδηγος πατησει το πενταλ του γκαζιου.
Για περαιτερω βελτιωση της αποδοσης του κινητηρα, το GT διαθετει νεους αυλους και διπλη διαταξη αμεσου ψεκασμου για καλυτερη αποκριση. Ο κινητηρας συνεργαζεται με ενα γρηγορο 7-ταχυτο κιβωτιο διπλου συμπλεκτη, το οποιο εξασφαλιζει ακαριαιες αλλαγες ταχυτητων και εξαιρετικο ελεγχο για τον οδηγο.
Αναρτηση που χαμηλωνει
«Η εξοικονομηση του βαρους και η εξελιξη του κινητηρα εξυπηρετει ενα και μονο σκοπο – τη δημιουργια του ταχυτερου Ford GT και με την καλυτερη αποδοση στην ιστορια», ειπε ο Pericak. «Απο τη στιγμη που το πετυχαμε αυτο, επενδυσαμε εν μερει το οφελος απο την εξοικονομηση βαρους σε προηγμενες τεχνολογιες, η οποιες εκαναν το αυτοκινητο ακομη πιο γρηγορο και πιο απολαυστικο στην οδηγηση».
Στις τεχνολογιες αυτες περιλαμβανεται η υδραυλικη αναρτηση του GT μεταβαλλομενου υψους που ελεγχεται απο τον περιστροφικο διακοπτη των Driving Modes.
Η αναρτηση χαμηλωνει απο το προγραμμα Normal στο προγραμμα Track κατα 50 χιλιοστα – κατι που γινεται αντιληπτο απο τον οδηγο. Το προγραμμα Track ανυψωνει την πισω αεροτομη και κλεινει τους αεραγωγους στο μπροστινο διαχωριστη, χαριζοντας ιδανικη κατακορυφη δυναμη για εξαιρετικη οδηγηση στην πιστα.
Οταν το GT βρισκεται σε προγραμμα οδηγησης με χαμηλωμενη την αναρτηση, μεταβολες στην προφορτιση των ελατηριων σε συνδυασμο με τη ρυθμιση της αποσβεσης των αμορτισερ και με την ενεργητικη αεροδυναμικη, συνεπαγονται δυο μοναδικα αυτοκινητα σε ενα.
Μια επιπλεον λειτουργια της αναρτησης – το προγραμμα front-lift – επιτρεπει στο GT να περνα με ασφαλεια απο σαμαρακια και να μπαινει στο γκαραζ. Ο οδηγος εχει τη δυνατοτητα ανυψωσης του μπροστινου μερους κατ’ επιλογην σε ταχυτητες κατω των 40 km/h. Το συστημα επαναφερει αυτοματα την αναρτηση στη χαμηλοτερη θεση στα 40 km/h.
Τεχνολογια για ολους
Ο ρολος του GT ως ‘πεδιου’ δοκιμων ειναι εμφανης σε ολους τους τομεις. Καποιες καινοτομιες οπως η χρηση ανθρακονηματων για την εξοικονομηση βαρους, εξυπηρετει πιο μακροπροθεσμες εφαρμογες, ενω αλλες καταληγουν αμεσα στις αντιπροσωπειες.
Επιπλεον, η προωθηση απο πλευρας της εταιριας των εξατομικευμενων Προφιλ Οδηγησης Drive Modes, τα οποια προσαρμοζουν την αποδοση του αυτοκινητου σε συγκεκριμενες συνθηκες, επεκτεινεται ταχυτατα. Το προγραμμα Track του GT προσφερεται και στο βραβευμενο Ford Focus RS, ενω θα ειναι διαθεσιμο απο του χρονου και στο ολοκαινουργο Fiesta ST, ωστε να επιτρεπει τους λατρεις της οδηγησης να απολαμβανουν στη μεγιστο αγωνιστικες επιδοσεις.
Οσο τα νεα GT μπαινουν στα γκαραζ των αγοραστων, τοσο οι υπολοιποι πελατες της Ford θα μπορουν να βρισκουν στοιχεια του υπεραυτοκινητου στα δικα τους οχηματα στο μελλον.