Το κινητηριο συστημα quattro, η πιο διασημη τετρακινηση στην αυτοκινητοβιομηχανια, αποτελει τον τεχνολογικο πυρηνα της Audi εδω και 40 χρονια. Η ιστορια επιτυχιας του quattro κυμαινεται απο τα χειροκινητα μπλοκε διαφορικα του 1980 εως τους τρεις ηλεκτρικους κινητηρες των νεων μοντελων S στη γκαμα e–tron της Audi. Τεσσερα δακτυλιδια, τεσσερις κινητηριοι τροχοι, τεσσερις δεκαετιες επιτυχιων μεσα απο 40 αριθμους, μια μικρη συλλογη γεγονοτων που εκφραζουν παραστατικα την ιστορια του quattro.
0συμπλεκτες και διαφορικα λειτουργουν στα Audi e–tron και e–tron Sportback. Τα αμιγως ηλεκτρικα SUV χρησιμοποιουν ηλεκτρικη τετρακινηση, στην οποια οι ηλεκτροκινητηρες εκτελουν ολες τις λειτουργιες quattro.
0,5δευτερολεπτα ειναι ο χρονος προπορειας των υπολογισμων της μοναδας ελεγχου στο quattro με τεχνολογια ultra. Ο εξυπνος ελεγχος ανοιχτου και κλειστου βροχου λειτουργει προβλεπτικα χαρη στους αισθητηρες υψηλης αποδοσης και στην αξιολογηση δεδομενων. Το quattro με τεχνολογια ultra χρησιμοποιει δυο συμπλεκτες που του επιτρεπουν να αλλαζει απο μπροστινη κινηση σε τετρακινηση σε απειροελαχιστο χρονο.
3φορες συνεχομενα, το Audi R18 e–tron quattro κερδισε τον 24ωρο αγωνα του Le Mans μεταξυ 2012 και 2014. Ενας V6 TDI εδινε κινηση στους πισω τροχους, ενω ενας συσσωρευτης σφονδυλου παρειχε ανακτηση ενεργειας σε δυο ηλεκτρικους κινητηρες στον μπροστινο αξονα. Ως αποτελεσμα, το αγωνιστικο μονοθεσιο ηταν σε θεση να χρησιμοποιει αυτο το προσωρινο συστημα τετρακινησης quattro κατα την επιταχυνση.
3ηλεκτρικοι κινητηρες παρεχουν την ισχυ στο νεο Audi e–tron S και το Audi e–tron S Sportback – μια παγκοσμια πρεμιερα σε μοντελα μαζικης παραγωγης. Οι δυο ηλεκτρικοι κινητηρες στον πισω αξονα καθιστουν δυνατη την ηλεκτρικη κατανομη ροπης, την κατανομη της προωθητικης ισχυος σε μεμονωμενους τροχους αριστερα και δεξια, συμφωνα με τις απαιτησεις.
3,1δευτερολεπτα ειναι ο χρονος που χρειαζοταν το Sport quattro S1 με τη μεσαια χειροκινητη μεταδοση, για επιταχυνση απο 0-100 χλμ./ωρα. Το αυτοκινητο ραλι που χρησιμοποιησε η Audi για πρωτη φορα το 1985, ειχε ισχυ 476 PS απο εναν πεντακυλινδρο turbo κινητηρα και ζυγιζε μολις 1.090 κιλα.
4 οι διαφορετικοι συμπλεκτες τετρακινησης και αλλα τοσα τα διαφορετικα κεντρικα διαφορικα που χρησιμοποιουνται σε ολοκληρη τη γκαμα μοντελων της Audi. Το αυτοματο μπλοκε διαφορικο σχεδιαστηκε για τα μοντελα με κινητηρα εμπρος, τοποθετημενο στον επιμηκη αξονα σε συνδυασμο με οκταταχυτο tiptronic. Σε ορισμενες εκδοσεις κινητηρα, λειτουργει με το σπορ διαφορικο στον πισω αξονα, το οποιο κατανεμει τη ροπη κινησης μεταξυ των τροχων αναλογα με την κατασταση οδηγησης. Στα μοντελα με κατα μηκος τοποθετημενους κινητηρες, τα επταταχυτα S tronic συνεργαζονται με το quattro με ultra τεχνολογια, η οποια χρησιμοποιει δυο συμπλεκτες. Στα compact μοντελα Audi με εγκαρσια τοποθετημενους κινητηρες, αναλαμβανει ενας υδραυλικα ελεγχομενος πολυδισκος συμπλεκτης, ο οποιος βρισκεται στον πισω αξονα για καλυτερη κατανομη βαρους. Το σπορ αυτοκινητο υψηλων επιδοσεων R8 διαθετει ελεγχομενο πολυδισκο συμπλεκτη, αλλα σε αυτη την περιπτωση ειναι τοποθετημενος στον μπροστινο αξονα.
5κιλα ηταν το κατα προσεγγιση βαρος του πρωτου μπλοκε κεντρικου διαφορικου Torsen που χρησιμοποιηθηκε στο αρχικο Audi quattro, το 1986. Η βασικη κατανομη ηταν 50:50 μεταξυ του εμπρος και του πισω αξονα. Σημερα, το μπλοκε κεντρικο διαφορικο Torsen στα μοντελα με διαμηκη τοποθετηση κινητηρων ζυγιζει μονο περιπου 3 κιλα και εχει βασικη κατανομη 40% στον μπροστινο αξονα και 60% στον πισω αξονα.
6 λεπτα και 29 δευτερολεπτα ηταν το προβαδισμα που ο Walter Röhrl κρατησε απο τον δευτερο στο Rally Sanremo το 1985, με το Sport quattro S1. Στον τελευταιο αγωνα της σεζον, το βρετανικο RAC, ο Röhrl χρησιμοποιησε ενα κιβωτιο διπλου συμπλεκτη με πνευματικη λειτουργια. Προδρομος του σημερινου S tronic, ηταν μια πραγματικη παγκοσμια πρεμιερα εκεινη την εποχη. Οι σημερινες ηλεκτρονικες δυνατοτητες ειναι αυτες που καθιστουν δυνατο τον υψηλο βαθμο αποδοσης και τη λειτουργικοτητα του συγχρονου κιβωτιου διπλου συμπλεκτη και την ενεργη ενσωματωση στο συνολικο set–up του αυτοκινητου.
10λεπτα και 47,85 δευτερολεπτα ηταν ο χρονος με τον οποιο ο Röhrlθριαμβευσε με το Audi Sport quattro S1 στην αναβαση του Pikes Peak, το 1987. Στο γρηγοροτερο μερος της περιπου 20 χιλιομετρων χωματινης – τοτε – διαδρομης, σε υψομετρο 1435 μετρα, με μεση κλιση 7% και 156 στροφες, η ταχυτητα του ηταν 196 χλμ./ωρα.
11μοιρες ηταν η γωνια διευθυνσης που επελεξαν οι μηχανικοι για τους πισω τροχους σε ενα πειραματικο σχεδιασμο τετραδιευθυνσης, σε ενα πρωτοτυπο quattro το 1984. Σημερα, κορυφαια μοντελα Audi οπως το RS 6 Avant εξοπλιζονται με δυναμικη τετραδιευθυνση. Σε χαμηλες ταχυτητες, οι πισω τροχοι στρεφονται κατα μεγιστο 5 μοιρων στην αντιθετη κατευθυνση απο τους μπροστινους, για να διευκολυνθουν οι ελιγμοι κατα τη σταθμευση, για παραδειγμα. Σε υψηλοτερες ταχυτητες, στρεφονται εως και 2 μοιρες στην ιδια κατευθυνση, προκειμενου να αυξηθει η σταθεροτητα στην αλλαγη λωριδας, για παραδειγμα.
12μηχανικοι βοηθησαν τον Walter Treser, project manager, στο εργο του στην αναπτυξη του πρωτου Audi με μονιμη τετρακινηση quattro, απο τον Φεβρουαριο του 1977.
23αγωνες κερδισαν με Audi quattro οι Michèle Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist και Walter Röhrl στο Παγκοσμιο Πρωταθλημα Ραλι, απο το 1981 εως το 1985. Ως αποτελεσμα, η Audi εγκαθιδρυσε το quattro ως μοναδικη τεχνικη υπεροχη στα ραλι.
32μοντελα S, RS και R διαθετει σημερα η Audi στη γκαμα της. Ολα εχουν κινητηριο συστημα τετρακινησης quattro ως στανταρ.
30χιλιοστα του δευτερολεπτου ειναι ο χρονος που απαιτειται για την αλλαγη της ροπης στα Audi e–tron και e–tron Sportback, απο τον πισω αξονα στον μπροστινο. Ενας ανθρωπος χρειαζεται τρεις φορες περισσοτερο για να ανοιγοκλεισει τα βλεφαρα του. Κανενας μηχανικος συμπλεκτης εμπλεκεται με την ηλεκτρικη τετρακινηση. Αντ’ αυτου, η ηλεκτρικη ενεργεια απλα διανεμεται, με ταχυτητα αστραπης.
40χιλιοστα ευρυτερος ειναι ο καθε θολος τροχων στο Audi RS 6 Avant σε συγκριση με το A6 Avant. Οι σχεδιαστες δινουν επιπλεον εμφαση και στην εντονη οπτικη εμφανιση του quattro.
40:60 (εμπρος/πισω) ειναι η βασικη κατανομη του μπλοκε κεντρικου διαφορικου σε μοντελα Audiμε κινητηρες τοποθετημενους κατα το διαμηκη αξονα. Οταν ειναι απαραιτητο, το κεντρικο διαφορικο μπορει να εκτρεψει εως και 70 % της ροπης προς τα εμπρος η εως και 85 % προς τα πισω.
45,3% ολων των πελατων της Audi παγκοσμιως, σχεδον οι μισοι, επελεξαν ενα quattro το 2019.
Στην 75η Εκθεση Αυτοκινητου της Γενευης πρωτοπαρουσιασε η Audi το αρχικο quattro, στις 3 Μαρτιου 1980. Εσωτερικα στην εταιρεια, ειχε τον κωδικο model 85.
80% ηταν η κλιση του αλματος του σκι στο Kaipola της Φινλανδιας, οπου η Audi μαγνητοσκοπησε ενα θρυλικο διαφημιστικο το 1986. Ο επαγγελματιας οδηγος ραλι Harald Demuth κατεκτησε την χιονισμενη αναβαση 47 μετρων οδηγωντας ενα Audi 100 CS quattro.
Περισσοτερο απο το 80% των περιπου 20 μοντελων που παρουσιαζει η Audi το 2020, θα κυκλοφορησει με τουλαχιστον μια παραλλαγη quattro.
92,2 % ολων των αυτοκινητων που παρεδωσε η Audi σε πελατες στον Καναδα το 2019, ειχε τετρακινηση. Η συγκεκριμενη χωρα της Βορειας Αμερικης εχει το υψηλοτερο ποσοστο τετρακινητων αυτοκινητων στον κοσμο.
Απο 150 PS (110 kW ) στο Q2 35 TDI quattro S tronic εως και 620 PS (456 kW) στο supercar R8 V10, η Audi παρεχει στους πελατες της τα πλεονεκτηματα της μονιμης τετρακινησης σε ολοκληρη τη γκαμα μοντελων.
200 PS (147 kW) ηταν η ισχυς στο αρχικο quattro, πριν απο 40 χρονια, ενα νουμερο που τοτε χαρακτηριζε πραγματικα ενα σπορ αυτοκινητο. Εκεινη την εποχη, η Porsche 911 SC διεθετε μολις 4 PS επιπλεον.
720 PS (530 kW) περιπου ηταν η ισχυς του πεντακυλινδρου υπερτροφοδοτουμενου κινητηρα στο Audi 90 quattro, το οποιο συμμετειχε στη σειρα IMSA GTO το 1989 – ο 2.2 λιτρων κινητηρας παρηγαγε 329 PS ανα λιτρο. Οι οδηγοι, Hurley Haywood και Hans–Joachim Stuck, κερδισαν σχεδον ενα στους δυο αγωνες στη σειρα της Βορειας Αμερικης. Η Audi εκμεταλλευτηκε πληρως τους τεχνικους κανονισμους της σειρας IMSA: Ενα σωληνωτο πλαισιο υποστηριζε το πολυ φαρδυ πλαστικο αμαξωμα, ενω τα ελαστικα ειχαν πλατος εως και 360 χιλιοστα.
Μεχρι και 973 Nm ροπης παραγονται απο τους τρεις ηλεκτρικους κινητηρες των Audi e–tron S και Audi e–tron S Sportback. Τα δυο αμιγως ηλεκτρικα SUV εχουν συνδυασμενη ισχυ 370 kW (507 PS).
1976-1977, η χρονια στην οποια οι μηχανικοι της Audi συνελαβαν το concept του quattro. Εκεινη τη χρονια, μια σειρα χειμερινων test drives στη Σκανδιναβια, στην οποια συμμετειχε και ενα Volkswagen Iltis, γεννησαν την ιδεα. Στους χιονισμενους δρομους, το στρατιωτικο οχημα παντος εδαφους που ειχε εξελιχθει στην Audi παρουσιασε εντυπωσιακα τις δυνατοτητες της τετρακινησης.
1981, η χρονια που η Audi μπηκε επισημα στη σκηνη των ραλι για πρωτη φορα με το quattro. Τελειωνοντας περιπου 21 λεπτα μπροστα απο τα υπολοιπα αγωνιστικα αυτοκινητα, ο Franz Wittmann κερδισε το Ραλι Jänner στην Αυστρια, το οποιο προσμετρουσε στο Ευρωπαϊκο Πρωταθλημα Ραλι. Ο τοπικος ηρωας θριαμβευσε και στις 31 ειδικες δοκιμες. Πριν απο αυτο, το Νοεμβριο του 1980, ενα quattro ειχε χρησιμοποιηθει στο Rally Algarveτης Πορτογαλιας, ως ενα μη ομολογκαρισμενο αλλα χρονομετρημενο αυτοκινητο, με τεραστια επιτυχια.
Το 1984 ηταν η πιο επιτυχημενη χρονια για την Audi και τους οδηγους της με quattro, στο Παγκοσμιο Πρωταθλημα Ραλι. Εκαναν το νταμπλ, κατακτωντας με τον τιτλο των κατασκευαστων αλλα και των οδηγων, με τον Stig Blomqvist.
Το 1988, το Audi 200 συμμετειχε στη σειρα TransAm στην Αμερικη. Και εδω, η μαρκα με τα τεσσερα δακτυλιδια κατεκτησε τους τιτλους κατασκευαστων και οδηγων στην πρωτη της προσπαθεια. Η αρχη του quattro απεδειξε την ανωτεροτητα του και στην αγωνιστικη πιστα.
1994, η χρονια που η Audi λανσαρε στην αγορα το RS 2 Avant, το πρωτο μοντελο RS. Η κινηση quattro ενσωματωνε ενα ηλεκτρομηχανικα ενεργοποιουμενο μπλοκε διαφορικο στον πισω αξονα.
Το 1999, η Audi παρουσιασε το κινητηριο συστημα quattro στην premium compact κατηγορια, λανσαροντας το για πρωτη φορα στο A3 1,8 T με 150 PS (110 kW).
Το 2005, η Audi παρουσιασε ενα RS 4 με το πρωτο κεντρικο διαφορικο με ασυμμετρη, δυναμικη κατανομη ροπης. Χρησιμοποιειται ακομα και σημερα, σε πιο εξελιγμενη μορφη. Η ασυμμετρη, δυναμικη κατανομη ροπης που προσφερει, οδηγει σε σπορ συμπεριφορα, με εμφαση στην πισω κινηση.
2007, η χρονια που πρωτοκυκλοφορησε το σπορ αυτοκινητο υψηλων επιδοσεων Audi R8. Η τετρακινηση quattro ηταν ειδικα εξελιγμενη για αυτο: ενας αξονας καρνταν ξεκινουσε απο το κιβωτιο ταχυτητων στο πισω μερος και κατεληγε σε εναν ιξωδη συνδεσμο στον μπροστινο αξονα. Στην τρεχουσα γενια του, το R8 χρησιμοποιει τη λυση του πολυδισκου συμπλεκτη.
Το 2019, ο πρωταθλητης αγωνων ραλι και πιστας, Mattias Ekström, ανεβηκε οδηγωντας τη χιονισμενη πιστα σκι του “Streif”, στο διασημο Kitzbühel. Σε ενα Audi e–tron quattro με τρεις ηλεκτρικους κινητηρες, οδηγησε σε ανωφερεια με κλιση εως και 85 %.
2.100 Nm ειναι κατα προσεγγιση η ροπη που παραγεται στους πισω τροχους στα αμιγως ηλεκτρικα Audi e–tron S και e–tron S Sportback, οταν στριβουν με ταχυτητα. Καθενας απο τους δυο πισω ηλεκτρικους κινητηρες οδηγει εναν τροχο. Συνηθως, ο τροχος στο εξωτερικο της καμπυλης λαμβανει σημαντικα μεγαλυτερη ροπη απο τον με λιγοτερο φορτιο εσωτερικο τροχο, λογω της μεγαλυτερης προσφυσης του. Αυτο αυξανει σημαντικα τη δυναμικη οδηγηση και την ταχυτητα που μπορει να στριψει το αυτοκινητο.
11.452 μοναδες του αρχικου quattro κατασκευαστηκαν μεταξυ 1980 και 1991. Ο αρχικος προγραμματισμος ηταν για μονο 400.
49.900 γερμανικα μαρκα (25.590 €) ηταν η βασικη τιμη του αρχικου Audi quattro κατα την κυκλοφορια του στην αγορα, το 1980. Η Porsche προσεφερε την 911 SC στην ιδια τιμη.
486.000 ευρω ηταν η τιμη που πληρωσε ενας συλλεκτης για το Audi Sport quattro, σε δημοπρασια στο Λονδινο, το 2016. Κατασκευαστηκαν μονο 214 μοναδες αυτου του super–quattroμε 306 PS(225 kW). Κατα την κυκλοφορια του το 1984, κοστιζε 195.000 γερμανικα μαρκα (100.000 €).
804.224 ειναι ο αριθμος των μοντελων quattro που παρηγαγε παγκοσμιως η Audi το 2019, εκ των οποιων 258.765 κατασκευαστηκαν στη Γερμανια.
11 εκατομμυρια αυτοκινητα περιπου, εχουν κατασκευαστει απο τη μαρκα με τα τεσσερα δαχτυλιδια με τετρακινηση quattro, απο το 1980 μεχρι και τις 30 Σεπτεμβριου 2020.