Το κτιριο σε στιλ art nouveau βρισκεται στην via Chiabrera και φιλοξενει μια μονιμη εκθεση που απεικονιζει τη δημιουργια και την τεχνολογικη, κοινωνικη και οικονομικη αναπτυξη της Fiat απο το 1963.
Επισης παρουσιαστηκε μια πολυ μεγαλη συλλογη απο αυτοκινητα, αναμνηστικα, μοντελα, διαφημιστικες αφισες και ενα τεραστιο αρχειο: πανω απο 5.000 μετρα χαρτιου σε εγγραφα, 300.000 τεχνικα σχεδια, 18.000 αφισες, 1.300 σκιτσα, 5.000 βιβλια και περιοδικα σχετικα με την αυτοκινητοβιομηχανια και την βιομηχανικη ιστορια, 6 εκατομμυρια εικονες και 200 ωρες ιστορικων ταινιων.
Αποτελωντας φορο τιμης στο εμβληματικο Fiat που παρουσιαστηκε στο Τορινο στις 4 Ιουλιου 1957, το 500 Vintage \’57 special series εχει μια ρετρο εμφανιση που χαρακτηριζεται απο μερικα απο τα βασικα χαρακτηριστικα του κλασικου προδρομου του, οπως το αμαξωμα σε μπλε παστελ – τωρα σε συνδυασμο με λευκη οροφη , αεροτομη και καθρεφτες – και δερματινη ταπετσαρια σε tobacco η εναλλακτικα Brown Terra di Siena Poltrona Frau. Το αυτοκινητο ειναι στολισμενο με παραδοσιακα λογοτυπα της Fiat στο εξωτερικο μερος και στο τιμονι, ενα λευκο ταμπλο και λευκες και επιχρωμιωμενες ζαντες 16 ιντσων, που θυμιζουν τους τροχους του παρελθοντος.
1957: παρουσιαζεται το \”μεγαλο μικρο αυτοκινητο\” και εμβλημα της μαζικης αυτοκινησης, απο το οποιο πουληθηκαν σχεδον 3,9 εκατομμυρια μοναδες και το οποιο θα εδραιωνοταν στη συλλογικη φαντασια.
2007: πενηντα χρονια αργοτερα, η Fiat ξεκιναει να οδηγει προς το μελλον με το νεο 500. Μια νεα επιτυχια με βαθιες ριζες και μια εξελιγμενη απαντηση στις νεες αναγκες της αυτοκινησης.
Και νεα εκδοση Fiat 500 Ron Arad, σε συνεργασια με τον διασημο αρχιτεκτονα και σχεδιαστη.
Το 500 Vintage \’57, η νεα ειδικη σειρα που αποτελει φορο τιμης στο ιταλικο συμβολο του 1957, παρουσιαστηκε στον Τυπο στο Centro Storico Fiat στη via Chiabrera 20 του Τορινο. Μετα την πρεμιερα του στην Εκθεση της Γενευης, η Fiat επελεξε το Centro Storico να παρουσιασει το 500 Vintage ’57 στον διεθνη Tυπο. Tο νεο Vintage \’57 special series εχει μια παραδοσιακη, ρετρο εμφανιση που βασιζεται σε στοιχεια του προκατοχου του, οπως η βαφη pastel blue, που τωρα συνδυαζεται με λευκη οροφη και spoiler, και – δερματινη ταπετσαρια σε tobacco – η εναλλακτικα Brown Terra di Siena – Frau.
Διαθεσιμο σε ολη την Ευρωπη, σε 12 χρωματα αμαξωματος, το νεο 500 Vintage \’57 θα ειναι εξοπλισμενο με ποικιλους κινητηρες και διαφορετικα επιπεδα στανταρ και προαιρετικου εξοπλισμου, ωστε να ικανοποιει τις καταναλωτικες αναγκες καθε χωρας ξεχωριστα. Οι πελατες στην περιοχη EMEA μπορουν να επιλεξουν αναμεσα στους βενζινοκινητηρες 1.2 69 hp, 0.9 Twin Air 65 hp, 0.9 Twin Air 85 hp η τον 0.9 Twin Air 105 hp, η εναλλακτικα τον πετρελαιοκινητηρα 1.3 Multijet 95 hp.
Με κυριο της χαρακτηριστικο τον πληρη βασικο εξοπλισμο, η νεα ειδικη σειρα ολοκληρωνει τη γκαμα του Fiat 500 για το 2015, η οποια σημερα περιλαμβανει δυο διαμορφωσεις (κλειστο και convertible), τεσσερα επιπεδα εξοπλισμου (Pop, Lounge, S και Vintage ’57), δυο συστηματα μεταδοσεων (χειροκινητο κιβωτιο η Dualogic) και εξι εκδοσεις κινητηρων (τον διπλου καυσιμου -βενζινης/LPG- 1.2 69 hp EasyPower επιπλεον των κινητηρων που διατιθενται με την εκδοση Vintage ’57).
Το νεο Fiat 500 Vintage \’57 ειναι το καταλληλο αφιερωμα στο θρυλικο «Cinquino», οπως το 500 ονομαστηκε παιχνιδιαρικα, το οποιο απο το 1957 εως το 1975 συνεβαλε στην αναπτυξη της αυτοκινησης σε μια ταχεως εξελισσομενη χωρα κι εγινε ενα μοντελο \”cult\” απο το οποιο πωληθηκαν περιπου 3,9 εκατομμυρια μοναδες. Το αυτοκινητο ηταν απολυτως βασικο σε χαρακτηριστικα, ακομα και σπαρτιατικο θα χαρακτηριζοταν, αλλα ηταν το πρωτο μοντελο που εκανε το προνομιο της αυτοκινησης προσιτο, σε λιγοτερο απο τρια μετρα μηκος. Το 1957 το 500 ηταν εξοπλισμενο με δικυλινδρο κινητηρα χωρητικοτητας 479 κ.εκ. με 13 ιππους, που εφτανε μια τελικη ταχυτητα της ταξης των 85 χλμ./ωρα, κατι αξιοθαυμαστο για την εποχη του.
Κατα τη διαρκεια των 18 χρονων που κατασκευαζοταν, το 500 επωφεληθηκε απο τις μικρες τεχνικες προσαρμογες και απο νεο εξοπλισμο, αλλα ποτε δεν εχασε την ιδιαιτεροτητα του. Το τελευταιο μοντελο του 500 – το μοντελο «R», το οποιο κατασκευαστηκε σε 340.000 μοναδες – παρουσιαστηκε το 1972, οταν παρουσιαζοταν κι ο κληρονομος του, το 126. Το μοντελο ηταν ακομη επιτυχημενο αν και οι καιροι αλλαζαν. Αλλα αυτο δεν ηταν το τελος.
Πενηντα χρονια μετα το πρωτο μοντελο, το 2007, η Fiat ξεκινησε μια πορεια προς το μελλον, δινοντας νεα ερμηνεια στην εννοιαε του αυτοκινητου. Το νεο Fiat 500, το μανιφεστο της «νεας Fiat», παρουσιαζοταν. Το μοντελο που εκφραζει πληρως την πιο αυθεντικη παραδοση της Fiat, δηλαδη το να καθιστα την τεχνολογια και τον εξοπλισμο διαθεσιμα σε ολους, για πρωτη φορα σε ενα αυτοκινητο αυτης της κατηγοριας. Εν συντομια, το 1957 το 500 εφευρε μια κατηγορια και το 2007 το 500 τη μεταμορφωσε κι εσπασε πολλα νεα ρεκορ.
Απο το 2007 το Fiat 500 κατασκευαζεται στην Πολωνια και απο το 2010 και επειτα στην Toluca (Mexico). Σημερα, διατειθεται σε περισσοτερες απο 100 χωρες παγκοσμιως και σηματοδοτει την επιστροφη της Fiat στις ΗΠΑ. Ειναι ενα πραγματικα παγκοσμιο αυτοκινητο απο το οποιο εχουν ηδη ταξινομηθει 1,5 εκατομμυριο μοναδες.
Τωρα, η σκυταλη περναει στην ειδικη σειρα 500 Vintage ’57, που αποτελει φορο τιμης στο εμβλημα το 1957 και επιβεβαιωνει την αναμφισβητητη ηγεσια της Fiat σε αυτην την κατηγορια αυτοκινητων.
Fiat 500 Vintage ’57
Η νεα εκδοση του 500 ειναι ενας φορος τιμης στο μοντελο του 1957 και μια συγχρονη ερμηνεια των στιλιστικων στοιχειων που εκαναν το ιταλικο συμβολο διασημο στις δεκαετιες του \’60 και του \’70. Η χρωματικη παλετα 12 επιλογων περιεχει το παστελ μπλε, που συνδυαζεται τελεια με τη λευκη οροφη, την αεροτομη, τις ζαντες αλουμινιου 16 ιντσων σε λευκο και επιχρωμιωμενο ρετρο στιλ που ειναι μια αλανθαστη παραπομπη σε αυτα τα χαρακτηριστικα του κλασικου 500.
Το Fiat 500 Vintage \’57 ειναι επισης μια συγχρονη εκδοχη μερικων απο τα βασικα χαρακτηριστικα του προδρομου του και στο εσωτερικο, οπως το λευκο ταμπλο και η κομψη διχρωμη δερματινη ταπετσαρια Poltrona Frau σε χρωμα tobacco, τα δερματινα ενθετα και τα κεντημενα λογοτυπα «500», ενα απο τα χαρακτηριστικα γνωρισματα του μοντελου. Εναλλακτικα, το εσωτερικο υπαρχει διαθεσιμο σε χρωμα Brown Terra di Siena. Η κλασικη εμφανιση τονιζεται απο τα διαχρονικα σηματα της Fiat στο εξωτερικο, στις ζαντες και στο τιμονι.
Ο φορος τιμης στο παρελθον σταματαει στην εμφανιση. Το Fiat 500 Vintage ’57 διαθετει πληρη και συγχρονο στανταρ εξοπλισμο, οπως το συστημα κλιματισμου (χειροκινητο η αυτοματο αναλογα με την αγορα), το συστημα Blue&Me hands-free με Bluetooth, αναγνωριση φωνης και ψηφιακο audio file player με θυρες USB/AUX, software eco:Drive™, ραδιο-CD+MP3, ABS με EBD, επτα αεροσακους, συστημα Start&Stop, ESP με ASR/MSR, HBA και Hill Holder. Το διαθεσιμο επιπεδο στανταρ και προαιρετικου εξοπλισμου διαφοροποιειται για να ικανοποιει ξεχωριστα τις αναγκες καθε χωρας.
Ορισμενα προϊοντα που δημιουργηθηκαν απο την ιταλικη βιομηχανια μετα τον πολεμο, οπως το 500 η η Vespa, δεν μπορουν να χαρακτηριστουν μονο απο την οπτικη γωνια της καλης τους εμφανισης, ουτε επισης μπορουν να αποτελεσουν απλα παραδειγματα καλης τεχνολογικης εφαρμογης στην οποια το σχημα ακολουθει τη λειτουργικοτητα. Αντιθετως, ειναι παραδειγματα μιας ισχυρης αλχημειας του επαναστατικου σχεδιασμου και της ιδεας, τα οποια επαναπροσδιορισαν κοινες πεποιθησεις ετσι ωστε να ριζωσουν στη συλλογικη μας μνημη για παντα. Οταν συνεβησαν αυτα, γεννηθηκαν αριστουργηματα της βιομηχανικης ιστοριας. Το Fiat 500, ενα ιταλικο συμβολο στον κοσμο, ειναι ενα απο αυτα.
Centro Storico Fiat, εκει που η παραδοση ειναι ζωντανη
Το κτιριο σε στιλ art nouveau στη via Chiabrera 20 στο Τορινο χτιστηκε το 1907 και ηταν η πρωτη επεκταση του αρχικου εργαστηριου που βρισκεται στην Corso Dante, εκει οπου ιδρυθηκε η Fiat. Απο το 1963 εχει φιλοξενησει μια μονιμη εκθεση που απεικονιζει τη δημιουργια και την τεχνολογικη, κοινωνικη και οικονομικη αναπτυξη της Fiat. Ο εκθεσιακος χωρος επεκταθηκε για τις εορταστικες εκδηλωσεις που διοργανωθηκαν για την 150η επετειο της ενοποιησης της Ιταλιας και σημερα εκτεινεται σε πανω απο 3.000 τετραγωνικα μετρα.
Το μουσειο απεικονιζει την υπεροχη της τεχνολογιας της Fiat σε ολους τους τομεις. Τα πολυ ενδιαφεροντα εκθεματα περιλαμβανουν τον πρωτο κινητηρα αεροσκαφους που κατασκευαστηκε το 1908, προϊοντα για γεωργικη και στρατιωτικη κριση, μια αυτοκινηταμαξα Littorina που χρησιμοποιηθηκε στους ιταλικους σιδηροδρομους στη δεκαετια του 1930, μηχανες θαλασσης, ποδηλατα καθως και ηλεκτρικες συσκευες, που χαρακτηριζονται απο τη γεννηση της καταναλωτικης κοινωνιας στην Ιταλια μετα τον Δευτερο Παγκοσμιο Πολεμο. Φυσικα, τα αυτοκινητα ειναι τα αστερια της εκθεσης: Κλασικα μοντελα που δημιουργηθηκαν κατα το πρωτο μισο του 20ου αιωνα που εξακολουθουν να εκφραζουν ολη τη γοητεια της νεωτερικοτητας σημερα.
Τα βασικα σταδια της περηφανης ιστοριας της Fiat επισης εμφανιζονται σε μια εξαιρετικη συλλογη απο αυτοκινητα, αναμνηστικα, μοντελα, διαφημιστικες αφισες και ενα τεραστιο αρχειο των δραστηριοτητων της Fiat: πανω απο 5.000 μετρα χαρτιου σε εγγραφα, 300.000 τεχνικα σχεδια, 18.000 αφισες, 1.300 σκιτσα, 5.000 βιβλια και περιοδικα σχετικα με την αυτοκινητοβιομηχανια και την βιομηχανικη ιστορια, 6 εκατομμυρια εικονες και 200 ωρες ιστορικων ταινιων.
Κατι εξοχως σημαντικο ομως, ειναι το στοιχειο της αναπαραστασης της απεικονισης της εξελιξης των μεθοδων κατασκευης. Απο τα ταπεινα χειροποιητα αυτοκινητα στο πρωτο εργαστηριο στο Corso Dante μεχρι τη γραμμη συναρμολογησης Mirafiori της δεκαετιας του 1950 και το γραφειο του Dante Giacosa, του μηχανικου που σχεδιασε το Topolino, το 600 και το 500, τα οποια ειναι τα αυτοκινητα που εφεραν τους Ιταλους στην αυτοκινηση. Στη μεση ειναι η ανακατασκευη του εργοστασιου Lingotto, το οποιο ανοιξε το 1923 και το οποιο ειναι διασημο για τη συγχρονη αρχιτεκτονικη του και την κομψη καθετη αναπτυξη, την οποια ειχε θαυμασει ο Le Corbusier, μια απο τις πιο σημαινουσες προσωπικοτητες στην ιστορια της αρχιτεκτονικης.
1957: Fiat Nuova 500, το εμβλημα της μαζικης αυτοκινησης
Υπαρχουν αυτοκινητα που μενουν στην ιστορια για την τεχνολογια τους η το στιλ τους. Και υπαρχουν αλλα που αξιζει να τα θυμομαστε για αυτο που αντιπροσωπευουν στην καθημερινη ζωη μιας ολοκληρης γενιας η μιας ολοκληρης χωρας. Το Fiat Nuova 500 συνδυασε με επιτυχια την τεχνολογια και το συναισθημα αφηνοντας το σημαδι του σε μια διαδρομη, που το κατεστησε συμβολο στο διαβα των δεκαετιων.
Το αυτοκινητο αυτο ηταν το επικεντρο, η επιτομη της λαμπρης διαισθησης του Dante Giacosa και η φιλοδοξη αναπτυξη και ανανεωση της στρατηγικης της Fiat, η οποια ειχε ξεκινησει ηδη κατα τη διαρκεια του Β \’Παγκοσμιου Πολεμου. Το πιο σημαντικο, ηταν το γεγονος η Fiat καταφερε να απαντησει στις νεες αναγκες προσωπικης μετακινησης που δημιουργηθηκαν στη χωρα. Το ποσοστο αυτοκινησης πηγε απο 6 οχηματα ανα χιλιους κατοικους το 1950 σε σχεδον 330 το 1980.
Η πρωτη σειρα ηταν σπαρτιατικη, ενα λιτο αλλα πολυ πρακτικο αυτοκινητο, που ειχε λαβει εγκριση τυπου για μονο δυο επιβατες και μπορουσε να μεταφερει φορτιο εβδομηντα κιλων. Ηταν μικρο, αλλα ηταν ενα πραγματικο αυτοκινητο. Ηταν λιγοτερο απο τρια μετρα μηκος απο προφυλακτηρα σε προφυλακτηρα και ειχε μολις 130 εκατοστα πλατος. Αυτες οι αναλογιες και το χαμηλο βαρος του σημαιναν οτι το 500 ηταν εξαιρετικα ευκολο στην οδηγηση. Το αμαξωμα επρεπε να ειναι ελαφρυ, αλλα ανθεκτικο, απλο, ευχαριστο και οικονομικα βιωσιμο απο την βιομηχανικη αποψη. Με αυτο το σχεδιο, ο Dante Giacosa κερδισε το σημαντικο βραβειο «Compasso d\’Oro»: το πρωτο και πιο σημαντικο ευρωπαϊκο βραβειο σχεδιασης.
Το μικρο Fiat εμελλε να ειναι ενα μαζικο αυτοκινητο απο την αρχη. Ενα 500 θα μπορουσε να οδηγειται απο εναν μαθητη η απο τον καθηγητη του, απο εναν εργατη η εναν επαγγελματια που επελεξε να αφησει το μεγαλο σενταν σταθμευμενο στο ιδιο γκαραζ. Ωστοσο, ηδη το 1958 η Fiat επελεξε να διαφοροποιησει και να ενισχυσει τη γκαμα του ακομη περισσοτερο προσθετοντας την εκδοση «Sport» με μια ελκυστικη διχρωμη βαφη και ενα πιο ισχυρο κινητηρα.
Μετα την εκδοση «Sport» ηταν η σειρα της εκδοσης «Giardiniera» με 10 εκατοστα μακρυτερο μεταξονιο. Η «Giardiniera» θα μπορουσε να μεταφερει διακοσια κιλα ωφελιμου φορτιου με τον οδηγο μονο η τεσσερις επιβατες και σαραντα κιλα φορτιο. Το \”D\” εκανε το ντεμπουτο του με την \”Giardiniera\” και πεντε χρονια αργοτερα με το \”F\” η Fiat αρχισε σοβαρα να σκεφτεται τη διαφοροποιηση της γκαμας συμφωνα με την τιμη, την εμφανιση και τα χαρακτηριστικα. Στο μεταξυ, καθε αυτοκινητο που πωλουνταν τροφοδοτουσε το θρυλο. Δεν υπαρχει ουτε ενας Ιταλος ο οποιος να μην εχει προσωπικη η οικογενειακη ιστορια συνδεδεμενη με το 500.
Το \”F\” και το \”L\” ηταν τα πιο δημοφιλη μοντελα και ηταν διαθεσιμα στο εμποριο για επτα χρονια πριν δωσουν τη σκυταλη στο «ανανεωμενο» \”R\” το 1972. Το οικονομικο και κοινωνικο πλαισιο εχει αλλαξει ριζικα και φυσικα τεχνολογια εξελισσεται. Ωστοσο, αυτο το μεγαλο μικρο αυτοκινητο ειχε ηδη κατακτησει μια τιμητικη θεση στην ιστορια του αυτοκινητου.
2007: το νεο Fiat 500, ενα παγκοσμιο αυτοκινητο με βαθιες ριζες
Πενηντα χρονια αργοτερα, η Fiat ξεκινησε μια πορεια προς το μελλον με ενα νεο τροπο ερμηνειας της εννοιας του αυτοκινητου. Το Fiat 500 ηταν η καλυτερη απαντηση για οσους ηθελαν να διασκεδαζουν με το αυτοκινητο τους σε καθεστως πληρους ελευθεριας, εκτιμωντας την καθημερινη του χρηση, αλλα ταυτοχρονα διατηρωντας την επιθυμια να οδηγουν ενα ευχαριστο, πρακτικο, οικολογικο και προσιτο αυτοκινητο που ηταν ομορφο, συμπαθητικο και γεματο γοητεια. Ενα αυτοκινητο με εξαιρετικη εμφανιση που κερδισε τις αγορες και το οποιο απο την αλλη πλευρα ειναι συνεπες με την ιστορια και την αποστολη της Fiat. Το Fiat 500 ηταν ενα πραγματικο αλμα προς τα εμπρος οσον αφορα την ποιοτητα της ανεσης και της ασφαλειας, των τεχνικων λυσεων και του εξοπλισμου, υιοθετωντας πολλες καινοτομιες που παρουσιαζονταν για πρωτη φορα σε αυτη την κατηγορια αυτοκινητων. Το Nuova 500 εφηυρε μια κατηγορια το 1957. Το 500 την ολοκληρωσε και την εκανε προσιτη. Και οικοδομησε μια ολοκληρη λιστα απο ρεκορ.
Για πρωτη φορα, το μοντελο αυτο προσφερε μια γκαμα απο δυνατους, οικονομικους, οικολογικους και γενναιοδωρους κινητηρες. Το 500 ηταν ηδη Euro 5 το 2007. Καθε ενας απο τους κινητηρες καλυπτε διαφορετικες αναγκες, αλλα ολοι διακρινονταν για την υψηλη τους αξιοπιστια και αντοχη. Το 500 ηταν το πρωτο μικρο μοντελο (λιγο μεγαλυτερο απο 3,5 μετρα σε μηκος) που κατεκτησε πεντε αστερια στο EuroNCAP, που προσφερε επτα αεροσακους στον στανταρ εξοπλισμο του και εκανε το ESP διαθεσιμο σε ολη τη γκαμα του.
Δεν ηταν ενα απλο, νοσταλγικο σχεδιο. Ο στοχος της Fiat δεν ηταν να σχεδιασει ενα αυτοκινητο που θα εμοιαζε στο 500 αλλα να δημιουργησει ενα αυτοκινητο το οποιο ηταν 500 αλλη μια φορα. Και οχι τυχαια, ο σχεδιαστης Roberto Giolito – ο «πατερας» του νεου 500 – κερδισε το βραβειο \”Compasso d\’Oro\” το 2011, ακριβως οπως ο μηχανικος Dante Giacosa τοτε.
Μια τεχνογνωσια οπως αυτη ερχεται απο μακρια και πηγαζει απο τεχνικη και σχεδιαστικη κληρονομια συσσωρευμενη ολα αυτα τα χρονια. Σημερα, το Fiat 500 Vintage \’57 ειναι ενας φορος τιμης στον προγονο, στον οποιο το μοντελο οφειλει μεγαλο μερος της επιτυχιας του.
Fiat 500 Ron Arad
Εκτος απο το 500 Vintage \’57, Η Fiat παρουσιαζει μια ακομα ειδικη εκδοση του 500, που αποτελει την επιτομη της εξατομικευσης των αυτοκινητων και απευθυνεται σε οσους επιθυμουν ενα μοναδικο αυτοκινητο που τους εκφραζει και σεβονται την ιταλικη παραδοση στην σχεδιαση. Η ειδικη αυτη εκδοση δημιουργηθηκε με τη συνεργασια του καταξιωμενου παγκοσμιως σχεδιαστη Ron Arad, με εμφαση στην ποιοτητα, την προσοχη στην λεπτομερεια και τα μοναδικα υλικα κατασκευης. Το Fiat 500 Ron Arad διαθετει γυαλινη οροφη, υψηλης ποιοτητας χρωμιωμενες σχεδιαστικες λεπτομερειες, ζαντες αλουμινιου 16”, προβολεις ομιχλης, μεταλλικο μαυρο χρωμα με λευκο περιγραμμα του θρυλικου 5οο, του πρωτου μοντελου πανω στο οποιο βασιστηκε η αναβιωση του Fiat 5oo και λευκα καπακια εξωτερικων καθρεφτων. Στο εσωτερικο του ξεχωριζει η υψηλη ποιοτητα υλικων σε μαυρες κυριως αποχρωσεις, το δερματινο σαλονι με κρεμ λεπτομερειες, Η οθονη πληροφοριων TFT 7\’\’, το δερματινο τιμονι με χειριστηρια λειτουργιων και ο αυτοματος κλιματισμος.
Οι ειδικες εκδοσεις 500 1957 Vintage και 500 Ron Arad ειναι διαθεσιμες στις εκθεσεις του επισημου δικτυου διανομεων της FCA Greece, αποκλειστικα και μονο με τον δημοφιλη κινητηρα diesel 1.3 MTJ 95 hp.