Αυτο που κανει η Mazda με το RX-Vision Concept, μοιαζει πολυ με τα παρτι- εκπληξη που μας εκαναν, οταν ημασταν παιδια. Οταν, μερες πριν απο τα γενεθλια μας, ακουγαμε να ψιθυριζουν τις λεξεις \”παρτι\” και \”δωρα\”, βλεπαμε… υποπτα πακετα να φτανουν στο σπιτι και να κρυβονται, μπαλονια και αλλα τινα, αλλα οι γονεις μας επεμεναν: \”Τα γενεθλια σου, μην περιμενεις τιποτα γιορτες και δωρα. Δεν εχουμε λεφτα\”…
Στο νεο ροτορα, τα μπεκ εχουν ερθει πολυ κοντα στον θαλαμο καυσης
Στις αρχες του μηνα, ο global director και senior managing executive officer, της Mazda, Yuji Nakemine, προσπαθησε να θολωσει ξανα τα νερα για το μελλον του RX (9;), λεγοντας οτι ειναι \”καπως σαν ονειρο το να φερουμε στην αγορα το RX-Vision στο μελλον\” και πως \”δεν υπαρχει συγκεκριμενο πλανο για μαζικη παραγωγη αυτου του οχηματος\”. Περιεργως ομως, η Χιροσιμα ετοιμαζει πυρετωδως και μακρια απο τα βλεμματα ενα νεο τουρμπο ροτορα 400 ιππων, ο οποιος ταιριαζει… κουτι στο RX-Vision. Και οι πληροφοριες που τη θελουν να το παρουσιαζει, ετοιμο για παραγωγη, το 2020, ετος γιορτης του ενος αιωνα ζωης της Mazda, δινουν και παιρνουν…
Τι αλλο μας λεει ο Nakemine; Αυτο που ξεραμε και φανταζομασταν: Οτι μονο εαν η εταιρεια βγαλει καλα λεφτα με τα υπαρχοντα προϊοντα θα ειναι σε θεση να ξοδεψει περισσοτερα σε εξελιξη, ωστε να δουμε ενα νεο rotary- powered μοντελο. Ωραια μεχρι εδω, αν και, με το ΜΧ-5, που ειχε παρομοιο προβλημα, μοιραστηκε τεχνογνωσια με την FCA (δεν προβλεπεται κατι τετοιο για το RX, ωστοσο).
Το turbo τοποθετειται ψηλα, πανω απο τον κινητηρα, ενω ο καταλυτης ερχεται πολυ κοντα
Τις ιδιες μερες που ο Nakemine μας ελεγε \”ουδεν νεοτερο για το RX\”, η Mazda κατεθετε (πατενταριζε) τα σχεδια ενος νεου ροτορα στον αρμοδιο φορεα των ΗΠΑ, το United States Patent and Trademark Office (τα δωρα και οι ψιθυροι για παρτι, που λεγαμε).
Ας παμε τωρα στις πληροφοριες. Μετα απο την αιτηση με αριθμο (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατεθηκε στις 24 Μαρτιου 2016, το RX Vision Concept εχει πια αλλαξει status. Απο στατικο concept, μετατρεπεται σε λειτουργικο πρωτοτυπο. Οι πληροφοριες του TopSpeed.gr απο τις ΗΠΑ, αναφερουν μαλιστα, οτι οι δοκιμες του συγκεκριμενου πρωτοτυπου εχουν προγραμματιστει να γινουν με την ενδειξη \”προθεση παραγωγης\”.
Η διαταξη του κινητηρα SkyActiv-R απο πανω
Και τι μαθαινουμε για τον πρωην 16Χ και νυν SkyActiv-R; Κατ\’ αρχας, οτι εχει κατα 23% μεγαλυτερη χωρητικοτητα απο τον Renesis και οτι εχει ικανοτητα αποδοσης 400 ιππων. Η αλλαγη στην εσωτερικη γεωμετρια (και τα μεγεθη, φυσικα), καθως και η εκτεταμενη χρηση αλουμινιου εκει που ο 13Β χρησιμοποιουσε σιδερο, εκτος απο τη βελτιωση του βαρους, λυνουν και το προβλημα της ελλειψης ροπης στις χαμηλες στροφες.
Η αιτηση για την πατεντα ειναι… απελπιστικα γεματη απο τεχνικες λεπτομερειες. Αυτη τη φορα, η Mazda, εχει γυρισει τον κινητηρα περιπου 180 μοιρες σε σχεση με τον διαμηκη αξονα του, κερδιζοντας (κι αλλο) χωρο κατω απο το καπο με ο,τι μπορει να συνεπαγεται αυτο για την κατανομη βαρους, ενω ο turbocharger ειναι τοποθετημενος ψηλα. Για την ακριβεια, αφηνεται τοσος χαρος για θηριωδη τουρμπινα ψηλα, που μην εκπλαγεις αν δεις… εξογκωμα στο καπο του RX παραγωγης.
Ο ροτορας ειναι οπως τον γνωριζουμε, ομως τα μπεκ τωρα ειναι πιο κοντα (πιο κοντα δεν γινεται) στον θαλαμο καυσης, γεγονος που μας δειχνει πως η Mazda εχει βρει μια πρωτη λυση σε αυτο που μας ελεγε πως ειναι το \”προβλημα που δεν λυνεται\”, την καταναλωση. Και οχι μονο αυτο, αλλα και τη ροπη απο τις χαμηλες στροφες, πριν φτασει η κλωτσια του turbo.
Η πρωτη σελιδα της αιτησης της Mazda
Σε ο,τι αφορα τις εκπομπες ρυπων, στην αιτηση της Mazda διαβαζουμε πως λογω της θεσης του κινητηρα, αυτος μπορει να τοποθετηθει πολυ χαμηλα και να γινει εκμεταλλευση του χωρου που μενει κατω απο το καπο, ωστε να ερθει κοντα στο μοτερ ενας καταλυτης, \”βελτιωνοντας την αποδοση σε ο,τι αφορα τις εκπομπες ρυπων απο την εξατμιση\”. Μαλιστα, βλεπουμε πως αφηνει χωρο δεξια και αριστερα για την αναρτηση.
Μερικα αλλα ωραια που ξεχωρισαμε στην πατεντα της Mazda, ειναι πως τονιζει οτι \”ο κινητηρας που περιγραφεται με δυο ροτορες, περιγραφεται ως παραδειγμα. Παρολα αυτα, το νουμερο των ροτορων 2 (αριθμος κυλινδρων) δεν περιοριζεται\”.
Προσθεστε την εκτεταμενη χρηση αλουμινιου, καθως και την πιθανη χρηση ενος ηλεκτρικου μοτερ και εχετε το αποτελεσμα.
To RX Vision Concept ετοιμαζεται να γινει πρωτοτυπο παραγωγης, απο στατικο concept
Το TopSpeed.gr, τα λεει καιρο τωρα: H Mazda ετοιμαζει παρτι- εκπληξη για τα 100α της γενεθλια και ο ροτορας, ειναι ο guest star. Υπομονη μεχρι το 2020, αν και εμεις, εδω θα ειμαστε να σας πουμε πρωτοι τι συμβαινει στις δοκιμες του RX-9…