Αν υπαρχει ενας λογος για να αγαπαμε τη Volvo (και υπαρχουν πολλοι) ειναι η εμμονη της με την ασφαλεια. Η σουηδικη εταιρεια, εχει βαλει στοχο οι θανασιμοι τραυματισμοι απο τροχαια στα οποια εμπλεκονται τα αυτοκινητα της να ειναι μηδενικοι και ειναι κοντα στο να το καταφερει. Τωρα, η αυτοκινητοβιομηχανια που εκανε δωρο στην ανθρωποτητα τη ζωνη ασφαλειας τριων σημειων, αφου την εφηυρε, απεδειξε τη σημασια της, την πατενταρισε και αφησε την πατεντα ελευθερη για ολους (για τον μηχανικο της Volvo, Nils Bohlin που ειχε την ιδεα αυτη, θα αναφερθουμε σε ξεχωριστο story), παει ενα βημα παραπερα. Για την ασφαλεια μας και παλι.
Σημερα, η Volvo ανεβαζει με γερανους τα αυτοκινητα της σε υψος 30 μετρων και τα πεταει, αφηνοντας τα σωστικα συνεργεια, στη συνεχεια, να σωσουν τους \”επιβατες\” (προκειται για crash dummies, οπως αντιλαμβανεσαι) απο τα συντριμμια. Τα συμπερασματα των διασωστων για τις δυσκολιες και πως μπορουνται να ξεπερνιουνται, αλλα και το πως μπορει να απεγκλωβιστει ταχυτερα ενας επιβατης μετα απο ενα τοσο τρομακτικο τροχαιο οσο η πτωση απο τα 30 μετρα, μαζι με αλλα συμπερασματα, θα συνταχθουν σε μια αναφορα. Και, κατα την προσφιλη τακτικη της Volvo, η αναφορα θα ειναι ελευθερη για ολους οσους εργαζονται στη διασωση, σε ολο τον κοσμο. Σκοπος, αλλωστε, ειανι να σωθουν ζωες…
Η Volvo λεει οτι προκειται για την πιο ακραια δοκιμη συγκρουσης που εχει πραγματοποιησει ποτε στην ιστορια της. Και αυτη ειναι μεγαλη, μιας και ειδικοι στον απεγκλωβισμο επιβατων χρησιμοποιουν συχνα αυτοκινητα απο δοκιμες συγκρουσεων στο Volvo Cars Safety Centre για να τελειοποιησουν τις τεχνικες τους στη διασωση.
Προκειμενου να επιτρεψει στις υπηρεσιες διασωσης να προετοιμαστουν για καθε πιθανο σεναριο συγκρουσης και να προσομοιωσουν τις δυναμεις που ασκουνται στις πιο ακραιες πραγματικες συγκρουσεις -δυναμεις που ειναι μεγαλυτερες απο αυτες που μπορουν να προσομοιωθουν στις συνηθισμενες δοκιμες συγκρουσης-, η Volvo Cars προχωρησε προσφατα σε εξισου «ακραιες» πρακτικες. Οι ειδικοι της εταιρειας ανεβασαν νεα μοντελα Volvo σε γερανο και τα εριξαν απο υψος 30 μετρων, επαναλαμβανοντας αρκετες φορες τη διαδικασια. Γιατι ομως το εκαναν αυτο;
Αυτη η προσεγγιση βοηθησε στη δημιουργια αρκετα μεγαλης ζημιας ωστε να προσομοιωθει επαρκως η πραγματικη καταστροφη που συντελειται στα πιο ακραια σεναρια συγκρουσης: Για παραδειγμα, συγκρουση με ενα αυτοκινητο σε πολυ υψηλη ταχυτητα, συγκρουση αυτοκινητου με φορτηγο σε υψηλη ταχυτητα η ατυχημα στο οποιο ενα αυτοκινητο δεχεται σφοδρο πλευρικο χτυπημα.
Σε τετοιες συνθηκες, οι ανθρωποι μεσα στο αυτοκινητο ειναι πιθανο να βρεθουν σε κρισιμη κατασταση. Επομενως, προτεραιοτητα ειναι ο απεγκλωβισμος τους απο το αυτοκινητο και η μεταφορα τους στο νοσοκομειο το συντομοτερο δυνατο, με τη χρηση υδραυλικων εργαλειων διασωσης, γνωστα στον κλαδο ως «σαγονια ζωης». Ειδικοι στους απεγκλωβισμους μιλουν συχνα για τη χρυση ωρα μετα το ατυχημα, εντος της οποιας πρεπει να εχουν απελευθερωσει εναν επιβατη και να τον μεταφερουν στο νοσοκομειο.
«Συνεργαζομαστε στενα με τις σουηδικες υπηρεσιες διασωσης εδω και πολλα χρονια», αναφερει ο Επικεφαλης Ερευνων στην Ομαδα Ερευνας Οδικων Ατυχηματων της Volvo Cars, Χοκαν Γκουσταφσον (Håkan Gustafson) και συνεχιζει: «Αυτο συμβαινει επειδη εχουμε τον ιδιο στοχο: Να κανουμε πιο ασφαλεις τους δρομους για ολους. Αν και ελπιζουμε οτι κανεις δεν θα βρεθει ποτε σε θεση να βιωσει ενα σοβαρο συμβαν, δεν ειναι δυνατο να αποφευχθει καθε ατυχημα. Αρα ειναι ζωτικο να υπαρχουν μεθοδοι που βοηθουν να σωθουν ζωες σε τετοια πολυ σοβαρα ατυχηματα».
Ολα τα ευρηματα απο τις συγκρουσεις και την εργασια που χρειαζεται για τον απεγκλωβισμο θα συλλεγονται για να συνταχθει μια εκτεταμενη ερευνητικη αναφορα. Αυτη η αναφορα θα ειναι διαθεσιμη για ελευθερη χρηση σε οσους εργαζονται στη διασωση οπουδηποτε, επιτρεποντας τους να επωφεληθουν απο τα αποτελεσματα της ερευνας και να αναβαθμισουν τις ικανοτητες τους στο να σωζουν ζωες.
Συνηθως, οι εργαζομενοι στη διασωση εκπαιδευονται σε οχηματα απο μαντρες κατεστραμμενων οχηματων. Ομως η ηλικια αυτων των αυτοκινητων ειναι παλαιοτερη, συχνα εως και δυο δεκαετιες. Επομενως, με ορους αντοχης χαλυβα, κατασκευης του κλωβου ασφαλειας και συνολικης ανθεκτικοτητας, υπαρχει τεραστια διαφορα αναμεσα στα συγχρονα αυτοκινητα και σε αυτα που φτιαχνονταν 15 με 20 χρονια πριν. Και τα νεα Volvo ειναι φτιαγμενα με το πιο ισχυρο ατσαλι, υπερ-υψηλης αντοχης, που υπαρχει στα συγχρονα αυτοκινητα.
Αυτο σημαινει οτι για τους εργαζομενους στη διασωση ειναι κρισιμη η συνεχης εξοικειωση τους με τα νεοτερα μοντελα αυτοκινητων και η αναθεωρηση των μεθοδων τους, ωστε να αναπτυσσουν νεες τεχνικες απεγκλωβισμου. Με αλλα λογια, αυτες οι εκπαιδευτικες συνεδριες μπορουν να κανουν τη διαφορα μεταξυ ζωης και θανατου. Για αυτο το λογο, υστερα απο αιτημα των υπηρεσιων διασωσης, η Volvo Cars αποφασισε να αναβαθμισει τη διαδικασια.
«Κανονικα, κανουμε δοκιμες συγκρουσεων μονο στο εργαστηριο, αλλα αυτη ηταν η πρωτη φορα που ριξαμε αυτοκινητα απο εναν γερανο», εξηγει ο Χοκαν Γκουσταφσον. «Γνωριζαμε οτι θα δουμε ακραιες παραμορφωσεις μετα τη δοκιμη και την πραγματοποιησαμε για να δωσουμε στην ομαδα διασωσης την ευκαιρια να εργαστει πανω σε μια πραγματικη προκληση».
Συνολικα, δεκα Volvo, διαφορετικα μοντελα, ριχθηκαν απο ενα γερανο αρκετες φορες. Πριν απο την πτωση, οι μηχανικοι ασφαλειας της Volvo Cars εκαναν ακριβεις υπολογισμους για το ποση πιεση και δυναμη επρεπε να ασκηθει σε καθε αυτοκινητο, με στοχο να πετυχουν το επιθυμητο επιπεδο ζημιας.