TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Maserati MC12
Μετα το αφιερωμα στα 4 απο τα 5 αυτοκινητα της Μεγαλης Πενταδας της Ferrari (288 GTO, F40, F50 & Enzo), δε θα μπορουσαμε παρα να κανουμε και ενα στην \”συνεχεια\” της Enzo, την MC12. H Maserati MC12, ειναι κατα μια εννοια, η Enzo Aperta, μιας και τα δυο αυτοκινητα ηταν κοινο project μεταξυ των δυο κατασκευαστων.
Εξελιξη
Υπο τη καθοδηγηση και εποπτεια του Giorgio Ascanelli, η Maserati ξεκινησε να εξελισει ενα αυτοκινητο για να συμμετασχει στη κατηγορια GT Touring, της FIA. Η αρχικη ονομασια της MC12 ηταν \”MCC\” (\”Maserati Corse Competizione\”) για την αγωνιστικη εκδοση και \”MCS\” (\”Maserati Corse Stradale\”) για την εκδοση δρομου.
Το κυριο κομματι του σχεδιασμου της MC12 ανελαβε ο Frank Stephenson, Υπευθυνος Εξελιξης και Σχεδιασμου των Ferrari – Maserati την εποχη εκεινη, με το αρχικο σχεδιο ωστοσο να εχει προελθει απο δοκιμες σε αεροδυναμικη συραγγα, ιδεα που ειχε προτεινει ο Giorgetto Giugiaro.
H \”MCC\”, εχει πολλα κοινα σχεδιαστικα στοιχεια με την MC12, με μια εντονη και διακριτη διαφορα τους ωστοσο, να ειναι η πισω αεροτομη. Κυριως οδηγος εξελιξης σε αυτο το project ηταν ο Andrea Bertoli, με τα καθηκοντα του ωστοσο, να μοιραζονται μαζι με τον Michael Schumacher, ο οποιος εκανε γυρους δοκιμων με την MCC στο Fiorano.
Η MC12 βασιζεται σε πολυ μεγαλο βαθμο στην Enzo, οπως εναν ελαφρως διαφοροποιημενο κινητηρα, το ιδιο κιβωτιο (αν και η Maserati το ονομαζει Cambiocorsa), καθως και κοινο πλαισιο και αξονες. Η MC12 βεβαια, εχει καποιες διακριτες διαφορες ως προς το σχεδιασμο της. Ειναι φαρδυτερη (η MC12 ειναι φαρδυτερη απο Hummer H2 !), μακρυτερη και ελαχιστα πιο ψηλη. Ενα πολυ διακριτο, κοινο, τους σχεδιαστικο χαρακτηριστικο ειναι το εμπρος παρμπριζ.
Το εξωτερικο της MC12
Ολο το εξωτερικο σωμα της MC12, ειναι κατασκευασμενο εξ\’ ολοκληρου απο ανθρακονημα. Η εκτενης χρησης αεροδυναμικης συραγγας κατα τη διαρκεια του σχεδιασμου και της εξελιξης, εχει ως αποτελεσμα, το αυτοκινητο να παραγει καθετο αεροδυναμικο φορτιο σε ολο το μηκος του. Το κατω μερος της MC12 ειναι ολο λειο, προκειμενου να παραγεται και απο εκει downforce, ενω ο πισω προφυλακτηρας εχει ενα μεγαλο διαχυτη, προκειμενου να ομαλοποιει τη ροη του αερα.
Ακριβως στο τελος του αφαιρουμενου μερους της οροφης, η MC12 ειναι targa-top, υπαρχει ενα roof scoop το οποιο φροντιζει για τη παροχη αερα στην εισαγωγη του κινητηρα, με αυτο να ειναι το σχεδιαστικο της στοιχειο που τη κανει ελαφρως ψηλοτερη απο την Enzo. Η πισω αεροτομη της, ειναι απο τις φαρδυτερες που εχουν τοποθετηθει ποτε σε αυτοκινητο παραγωγης, με το πλατος της να ειναι στα 2 μετρα, ενω το παχος της ειναι μολις 3 εκατοστα.
Το εξωτερικο της ηταν διαθεσιμο σε ενα χρωματικο σχεδιασμο λευκου-μπλε, homage στα χρωματα της America Comoradi η οποια αγωνιζοταν τη δεκαετια του \’60 με τη Maserati Tipo Birdcage. Υπηρχε ωστοσο η δυνατοτητα επιλογης καποιου αλλου χρωματος για το εξωτερικο, με επιπλεον χρεωση (οπως στην παραπανω εικονιζομενη σκουρη μπλε MC12).
Το πλαισιο της MC12
Το πλαισιο της MC12, ειναι ενα monocoque κατασκευασμενο απο ανθρακονημα, με υποπλαισια απο αλουμινιο, στο εμπρος και το πισω μερος. Στο κεντρο της, υπαρχει ενα μη-εμφανες roll-bar, το οποιο προσθετει επιπλεον στρεπτικη ακαμψια, αλλα και ασφαλεια για υους επιβατες, σε περιπτωση ανατροπης. Η αναρτηση της ειναι τεχνολογιας διπλων ψαλιδιων με τα αμορτισερ να ειναι σε διαταξη pushrod, προκειμενου να δινουν τη μεγιστη δυνατη ευσταθεια, αλλα και σχετικη ανεση. Ο εμπρος εξονας εχει συστημα ανυψωσης, ενω οταν επιλεγεται το προγραμμα Race, η αναρτηση σκληραινει.
H καρδια της MC12
Η MC12, ειναι εφοδιασμενη με εναν ατμοσφαιρικο V12 κινητηρα, προερχομενο απο την Enzo Ferrari. Στην MC12, εχει χωρητικοτητα 6 λιτρα και αποδιδει 630 ιππους (στις 7500 σ.α.λ. ) και 652 Nm ροπης (στις 5500 σ.α.λ.). Το sprint απο τα 0 στα 100 πραγματοποιειται σε 3.8 δευτερολεπτα και το 0-200 σε 9.9 δευτερολεπτα. Η MC12 κανει το \”400ρι\” σε 11.3 δευτερολεπτα, με ταχυτητα εξοδου 200 χιλιομετρα / ωρα. Η τελικη της ταχυτητα, ανερχεται στα 330 χιλιομετρα / ωρα.
Το cockpit της MC12
To εσωτερικο της MC12 θεωρειται αρκετα πολυτελες, αν λαβει κανεις υποψη του οτι προκειται για ενα αυτοκινητο homologation, προερχομενο απο αγωνιστικο. Το εσωτερικο ειναι ενα μειγμα υλικων, απο ανθρακονημα με επιστροση gel, μπλε δερμα και \”Brightex\”, ενα συνθετικο υλικο που δεν χρησιμοποιηθηκε ποτε απο οικους μοδας γιατι ηταν \”πολυ ακριβο\”.
Το εσωτερικο ειναι λιτο, με τη κεντρικη κονσολα να εχει ολα τα κουμπια για το χειρισμο καθε λειτουργιας, απο το κλιματισμο, μεχρι και το κουμπι για την εκκινηση του κινητηρα. Χαρακτηριστικη σχεδιαστικη λεπτομερια, το κλασσικο oval αναλογικο ρολοϊ των Maserati.
Αγωνες
H MC12 γνωρισε μεγαλη επιτυχια στους αγωνες. Το 2004, τερματισε 7η στη γενικη καταταξη της κατηγοριας FIA GT GT1 Class, καθως η FIA αργησε πολυ να αναγνωρισει το homologation της MC12, με αποτελεσμα να μη βαθμολογουνται οι νικες που πετυχαινε. Το 2005, βγηκε πρωτη στη κατηγορια της, με 230 ποντους, με τη Ferrari να την ακολουθει με 125. Οι 4 οδηγοι που διεκδικουσαν το πρωταθλημα, συμμετειχαν ολοι με MC12 GT1.
Το 2005, δυο ομαδες συμμετειχαν στη κατηγορια GT1 του πρωταθληματος Italian GT, με τις ομαδες Scuderia Playteam και Racing Box, να καταλαμβανουν την 1η και 3η θεση στη γενικη καταταξη, αντιστοιχα. Το 2006, οι Scuderia Playteam και Racing Box, κατελαβαν τη 1η και 2η θεση στη γενικη καταταξη, αντιστοιχα. Απο το 2007, οπου και η κατηγορια GT1 καταργηθηκε, η Scuderia Playteam, συμμετειχε στο πρωταθλημα GT Championship της FIA.
To 2004, οι MC12 δε μπορουσαν να συμμετασχουν στο American Le Mans Series, καθως ξεπερνουσαν τα ορια μηκους και φαρδους για τη κατηγορια τους. Για τη σεζον του 2005, το αυτοκινητο εγινε κατα 20 εκατοστα πιο κοντο στο εμπρος μερος, ηταν ομως ακομη 6.6 εκατοστα πιο φαρδυ απο το επιτρεπομενο οριο. Εν τελη, τους επετραπει η συμμετοχη, χωρις ωστοσο να βαθμολογουνται.
MC12 Versione Corsa
H Maserati με την MC12 Versione Corse, κατασκευασε μια track-only version της MC12 η οποια ηταν σε μεγαλο βαθμο βασισμενη πανω στην MC12 GT1. H Versione Corse, ηταν η αντιστοιχη FXX για την Enzo, ενα αυτοκινητο που δημιουργηθηκε απο την επιθυμια καποιων κορυφαιων πελατων της εταιρειας, να αποκτησουν ενα αγωνιστικο για τη δικη τους \”ψυχαγωγια\”. Εν αντιθεση με το προγραμμα ΧΧ Clienti της Ferrari, το οποιο συγκεντρωνε δεδομενα, αλλα και πραγματοποιουνται δοκιμες τεχνολογιων που αργοτερα περασαν σε ολα τα αυτοκινητα παραγωγης, το προγραμμα της Maserati δεν εκανε κατι αντιστοιχο. Στη Versione Corse, ο V12 αποδιδει 755 ιππους (στις 8000 σ.α.λ.), 122 παραπανω απο την συμβατικη MC12. H Versione Corse, φερει την εμπρος κοντυτερη μυτη της αγωνιστικης MC12 που συμμετειχε στο American Le Mans Series. Το βασικο της χρωμα ηταν το \”Blue Victory\”, αν και μπορουσε να αλλαξει κατοπιν επιλογης.
All in all
H MC12 ειναι μια πιο εξευγενισμενη εκδοχη της Enzo. Λιγο πιο \”ηρεμη\” και πολιτισμενη σε ηπια οδηγηση, λιγο πιο προβλεψημη σε οδηγηση στο οριο. Αυτο βεβαια, δε σημαινει με τιποτα πως προσφερει λιγοτερες συγκινησεις στην οδηγηση. Ποσο μαλλον, οταν κανεις αφαιρεση την οροφη και απολαμβανει τοσο τον ηχο της εισαγωγης απο το roof scoop, οσο και τον αυτο καθ\’ αυτο ηχο του ιδιου του V12 αλλα και της εξατμισης. H Maserati, κατασκευασε συνολικα 50 MC12 (25 το 2004, 25 το 2005) και 12 MC12 Versione Corse, φερνοντας το συνολικο αριθμο της παραγωγης, στα 62 αυτοκινητα, κανοντας την πολυ πιο σπανια απο την Enzo. Κατα μια εννοια, ειναι και αυτη αδικημενη, οπως η F50 απο την F40, καθως ολοι μιλουσαν σχεδον παντα για την Enzo και σπανιως για την MC12. Αναφορικα με την ερωτηση στο τι ειναι καλυτερο απο μια Enzo, η απαντηση ειναι, η Enzo Aperta. Υπαρχει, απλα λεγεται Maserati MC12.