Η χαρα της οδηγησης, η ελαφρια κατασκευη και ο περιστροφικος κινητηρας: τρια στοιχεια που σηματοδοτουν το DNA του RX7 και εξακολουθουν να συναρπαζουν τους ανθρωπους στο εργοστασιο της Hiroshima. Ενα Mazda ξεχωριζει απο τα υπολοιπα καθως προσδιδει νεο νοημα σε ολα τα παραπανω στοιχεια, εδραιωνοντας στο μυαλο των οπαδων της οδηγησης στην Ευρωπη και σε ολοκληρο τον κοσμο, την εννοια του μικρομεσαιου σπορ αυτοκινητου με περιστροφικο κινητηρα.
Το Mazda RX-7. Παρουσιαστηκε το 1978, και ηταν το πρωτο σπορ μοντελο μαζικης παραγωγης της Mazda που εμελλε να γινει το πιο καλοπουλημενο οχημα με περιστροφικο κινητηρα στην ιστορια. Ηταν επισης και το μοντελο που εκτοξευσε στα υψη τη φημη της εταιρειας μεσα απο τις εκπληκτικες επιτυχιες του στο πεδιο των αγωνων αυτοκινητου.
Το μοναδικο ‘ουρλιαχτο’ του διπλου ροτορα του RX-7 αντηχουσε στις πιστες της Ευρωπης, εχοντας απο την αρχη κερδισει το Βρετανικο πρωταθλημα Saloon Car στην κατηγορια 1,600-2,300cm3 το 1980 και 1981, και αποδεικνυοντας την αξιοπιστια του κατακτωντας τη νικη στον αγωνα των 24 ωρων του Spa, το 1981. Ηταν η χρυση εποχη των αγωνιστικων επιτυχιων που γνωρισε το αυτοκινητο, και περα απο την Ευρωπη. Στην Αμερικη, το RX-7 κερδισε πανω απο 100 αγωνες του πρωταθληματος IMSA, σημειωνοντας περισσοτερες νικες απο οποιοδηποτε μοντελο ανεξαρτητως μαρκας, κυριαρχωντας στην κατηγορια GTU (κατω απο τα 2,500cm3 ). Μεταξυ αυτων και τις 24 ωρες της Daytona για 12 συνεχομενα χρονια (απο το 1982 εως το 1993). Οι αγωνιστικες δαφνες του RX-7 εφτασαν μεχρι και την Αυστραλια οπου κυριαρχησε στο τοπικο πρωταθλημα αντοχης, απο το 1982 μεχρι το 1984, αλλα και στον 12ωρο αγωνα του Bathurst. (πρωταθλητης 1992-95).
Δοκιμασμενο στις πιστες
Δημιουργοντας το μυθο του Rotary
Η πρωτη γενια RX-7 (πλατφορμα “FB”), που ξεκινησε να πωλειται στην Ιαπωνια το 1978 και την επομενη χρονια στην Ευρωπη, προκαλεσε αμεσως αισθηση. Με βαρος λιγο πανω απο 1000 κιλα, το αυτοκινητο διεθετε τον κινητηρα 12A με ισχυ απο 100 εως 135PS (αναλογα με την αγορα), που του εξασφαλιζε κορυφαιες επιδοσεις. Η τοποθετηση του μικρου σε διαστασεις κινητηρα, ακριβως πισω απο τον εμπρος αξονα, η κινηση στους πισω τροχους και η σχεδον τελεια κατανομη βαρους, συνετελεσαν στο να χαρισουν στο αυτοκινητο απαραμιλλη οδικη συμπεριφορα.
Η δευτερη γενια του RX-7 (“FC”) παρουσιαστηκε το 1985 σε design στυλ Porsche και περιλαμβανε εναν αριθμο βελτιωσεων στον τομεα των επιδοσεων, οπως το Mazda DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) και το συστημα υπερσυμπιεσης. Η λυση της υπερσυμπιεσης, αποδειχθηκε οτι ταιριαζε ιδανικα στον περιστροφικο κινητηρα λογω των χαρακτηριστικων της ροης της εξαγωγης, και της αρκετα ικανοποιητικης ενισχυσης της ροπης στις μεσαιες στροφες. Ο 13Β του 1.3λ. ηταν πλεον στανταρ για ολες τις αγορες, και το RX-7 θα ηταν αρχικα διαθεσιμο στην Ευρωπη με ενα ατμοσφαιρικο κινητηρα 150 και 180 ιππων και στη συνεχεια θα ακολουθουσαν εκδοσεις με twin–scroll turbo και 200ιππους. Το μοντελο με την κορυφαια ιπποδυναμη εφτανε τα 100χλμ/ω σε μολις 6δλ. και ειχε τελικη 240χλμ./ωρα.
Καταρριπτοντας το ενα ρεκορ μετα το αλλο
Το 2002 ειναι η χρονια που σημανε το τελος ενος απο τα πιο ξεχωριστα σπορ αυτοκινητα της ιστοριας. Μεταξυ 1978 και 2002, απο τη γραμμη παραγωγης περασαν 811,634 μοναδες, αριθμος που αποτελει μακραν τη μεγαλυτερη παραγωγη απο οποιοδηποτε μοντελο με περιστροφικο κινητηρα.
Σε ολοκληρη την διαδρομη του μοντελου, κατασκευαστηκαν διαφορες τροποποιημενες εκδοσεις απο την καθε γενια, που εσπασαν τα ρεκορ ταχυτητας στην κατηγορια τους : Στη διαδρομη του Bonneville Salt Flats στις ΗΠΑ το 1978 (FB, 296km/h), το 1986 (FC, 383.7km/h) και το 1995 (FD, 389km/h).
Το πνευμα του RX-7 συνεχιζε να ζει. Στο Mazda RX-8, που ακολουθησε το 2003, και εβαλε τα θεμελια για πολλες τεχνολογικες καινοτομιες του μελλοντος. Μεταξυ αυτων, και τα μοντελα με υδρογονο και περιστροφικο κινητηρα της Mazda οπως το RX-8 Hydrogen RE, το οποιο μπορουσε να κινηθει ειτε με υδρογονο η με βενζινη, και το Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid, ενα MPV με ηλεκτροκινητηρα και ροτορα διπλου καυσιμου. Προσφατα η εταιρεια προχωρησε στην εξελιξη ενος πρωτοτυπου, του Mazda2 EV με ενα κινητηρα με μικρο ροτορα, με στοχο τη διευρυνση της γκαμας. Ενα παρομοιο συστημα θα τοποθετηθει και στο Mazda MX-30, το νεο ηλεκτροκινητο crossover SUV που θα βρεθει φετος στις εκθεσεις.
Ιδιαιτερα μεταξυ των φανατικων, το RX-7 εξακολουθει να αποτελει το θρυλο των σπορ μοντελων με περιστροφικο κινητηρα, και ολων εν γενει των αυτοκινητων παραγωγης με περιστροφικο κινητηρα. Η Mazda, με το RX-7 πραγματοποιησε τεραστια αλματα σε οτι αφορα τη μηχανολογια κατασκευης κινητηρων χαμηλου βαρους, το σπορ design και την οδηγικη απολαυση, τεχνογνωσια που εφαρμοστηκε και εξελιχθηκε για καθε σημερινο μοντελο της Mazda. Το αυτοκινητο που ενσωματωνει με τον καλυτερο τροπο τη φημη της Mazda σε οτι αφορα την προσηλωση της σε οτιδηποτε αντισυμβατικο, το RX-7, εξακολουθει να εμπνεει και να επηρεαζει του σχεδιαστες και τους μηχανολογους που εργαζονται για τα Mazda του αυριο.