TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Generation 964
Η Porsche 964, οπως εμεινε γνωστη η 3η γενια της 911 (απο την εργοστασιακη κωδικη ονομασια του μοντελου, 964), ηταν η πρωτη ριζικα ανανεωμενη 911, μετα την αρχικη Ur-911 και τη G-Modell (πατηστε στα αντιστοιχα ονοματα για να μεταβειτε στα αντιστοιχα αφιερωματα που εχουμε κανει). Η 964, ηταν η πρωτη 911, που περαν απο τους πιο \”καλαισθητα\” ενσωματωμενους προφυλακτηρες στο σχεδιασμο της, εφερε και το αυτοματο κιβωτιο Tiptronic καθως και τη τετρακινηση, στη γκαμα των μοντελων της 911.
Η προελευση του ονοματος
Το ονομα Porsche 964, προεκυψε απο τους φιλους της 911, καθως ειναι ενας ευκολος τροπος να διακρινουν τη συγκεκριμενη γενια της 911 απο τις υπολοιπες. Τα αυτοκινητα, στο πισω μερος τους εφερα μονο το ονομα \”Carrera\” ακολουθουμενο απο τον αριθμο 2 η 4, αναλογα αν ηταν η πισωκινητη η η τετρακινητη εκδοση αντιστοιχα.
Carrera 2 & 4
H 964, ηταν κατα 85% νεο αυτοκινητο, σε σχεση με τη προκατοχο της, την Carrera 3.2 της γενιας G-Modell. Οι πρωτες 964, που ξεκινησαν να παραγονται το 1989, ηταν εκδοσεις \”Carrera 4\”, δηλαδη τετρακινητες, με την Porsche να λανσαρει την συμβατικη, πισωκινητη \”Carrera 2\”, το 1990.
Η 964, ηταν η τελευταια γενια της 911 οπου η εκδοση Targa ειχε ενα αφαιρουμενο μερος οροφης (οι γενιες 993, 996 και 997, εφεραν ενα διαφορετικο σχεδιασμο) μεχρι και την γενια 991 οπου και επανηλθε ο σχεδιασμος αυτος, αυτη τη φορα ομως με το ανοιγμα και το κλεισιμο να γινεται απο μηχανισμο και οχι χειροκινητα.
Η πρωτη μεγαλη διαφοροποιηση στον αρχικο σχεδιασμο της 911, ηρθε στο συστημα αναρτησης της 964, οπου τα torsion bars αντικαταστηθηκαν απο αμορτισερ με ελατηρια (ενω διατηρησε στο σχεδιασμο του συστηματος αναρτησης τα semi-trailing arms), στο πισω συστημα αναρτησης. Στο εμπρος μερος, η Porsche χρησιμοποιησε γονατα MacPherson.
Στην 964, η Porsche τοποθετησε εναν νεο κινητηρα, τον Μ64. Ο συγκεκριμενος κινητηρας ειναι διαταξης flat-6, με χωρητικοτητα 3.6 λιτρα και αποδοση 250 ιππους και 310 Nm ροπης. Η τελικη ταχυτητα της, ανερχεται στα 261 χιλιομετρα / ωρα (256 χιλιομετρα / ωρα στα μοντελα με το κιβωτιο Tiptronic), ενω το sprint 0-100 διαρκει 5.5 δευτερολεπτα (6.1 δευτερολεπτα στα μοντελα με το κιβωτιο Tiptronic).
Για πρωτη, επισης, φορα στην 911, τοποθετειται συστημα ABS και υδραυλικη υποβοηθηση στο τιμονι, ως μερος του βασικου εξοπλισμου. Οι προφυλακτηρες και οι προβολεις ομιχλης, γινονται ενα με το υπολοιπο σωμα του αυτοκινητου, για την επιτευξη καλυτερου αεροδυναμικου συντελεστη. Επιπλεον, στο εξωτερικο του αυτοκινητου. τοποθετειται μια ενεργη αεροτομη-spoiler, το οποιο φερει μηχανισμο που την ανασηκωνει οταν το αυτοκινητο περνα τα 80 χιλιομετρα / ωρα και την αναδιπλωνει παλι, οταν η ταχυτητα πεσει κατω απο τα 50 χιλιομετρα / ωρα.
Μερος της ανανεωσης, εγινε και το εσωτερικο, το οποιο για τις MY1990 964 και επειτα, απεκτησε δυο αεροσακους, ενα νεο συστημα κλιματισμου, ενω ολες οι ενδειξεις, εγιναν μερος του πινακα οργανων.
Οι Carrera RS εκδοσεις
To 1992, η Porsche, κατασκευασε μια super-lightweight, πισωκινητη 964, την οποια πουλουσε στην ευρωπαϊκη αγορα ως Carrera RS. Η συγκεκριμενη 964 ηταν βασισμενη στην αγωνιστικη Carrera Cup και εφερε εναν διαφοροποιημενο κινητηρα (τον Μ64/03) ο οποιος αποδιδει 264 ιππους, το G50/10 κιβωτιο με πιο \”κοντες\” σχεσεις σε συνδυασμο με ενα ελαφρυτερο βολαν, καθως και ενα διαφορικο περιορισμενης ολισθησης. Η αναρτηση της, ηταν κατα 40mm χαμηλοτερη απο τη συμβατικη Carrera 2, ενω εφερε πιο σκληρα ελατηρια, ρυθμιζομενα αμορτισερ, ενω απουσιαζε η υδραυλικη υποβοηθηση τιμονιου (τα δεξιοτιμονα μοντελα το ειχαν, ωστοσο).
Το εσωτερικο της, ηταν \”σπαρτιατικο\” με τα ηλεκτρικα παραθυρα, ηλεκτρικα ρυθμιζομενα καθισματα, πισω καθισματα, air condition, cruise control, ηχομονωση και ηχοσυστημα (το οποιο μπορουσε κανεις ωστοσο να παραγγειλει, ως no cost option) να απουσιαζουν. Τα συμβατικα καθισματα, ειχαν αντικατασταθει απο 2 bucket καθισματα, που ταιριαζαν περισσοτερο στο χαρακτηρα και τη προοριζομενη χρηση της RS. Επιπλεον, το εμπρος καπο ηταν κατασκευασμενο απο αλουμινιο, το σασι ηταν seam welded, ενω οι ζαντες τις ειναι κατασκευασμενες απο μαγνησιο και τα πλαϊνα και πισω τζαμια ειναι πιο λεπτα. Η Carrera RS, ως αποτελεσμα, ζυγιζει 155 κιλα λιγοτερο απο μια US spec Carrera 2. Υπηρχαν δυο ακομη εκδοσεις, η βαρυτερη Touring (η οποια εφερε ηχομονωση και ηλεκτρικα ρυθμιζομενα καθισματα(ως εξτρα), ηλεκτρικα παραθυρα και προστατευτικη ποδια στο κατω μερος του αυτοκινητου) και η ακομη ελαφρυτερη N/GT (η οποια ηταν ενα εντελως γυμνο εσωτερικο, με roll-cage, που προοριζοταν για αγωνιστικη χρηση).
Μετεπειτα, ηρθε και μια περιορισμενης παραγωγης, ακομα ελαφρυτερη εκδοση, η Carrera 3.8 RS, η οποια εφερε τα εξωτερικα μερη της Turbo και μια εκδοχη 3.8 λιτρων του Μ36, με αποδοση 304 ιππους. Μετεπειτα, δημιουργηθηκε μια ακομη πιο περιορισμενης παραγωγης εκδοση, η 3.8 RSR.
Η Carrera RS δε πουληθηκε ποτε στην Αμερικη, καθως η Porsche Cars North America, η επισημη αντιπροσωπεια στην αντιπερα οχθη του Ατλαντικου, θεωρησε πως η Carrera RS δεν θα ηταν αρεστη στο κοινο της αμερικανικης αγορας. Το 1992, εισηχθησαν 45 Carrera RS, οι οποιες θα συμμετειχαν στο αμερικανικο \”Carrera Cup Series\”, το οποιο ηταν ενας υποστηρικτικος θεσμος στο American CART Racing Series, οπως ηταν το αντιστοιχο στη Formula 1 στην Ευρωπη.
Τα 45 αυτα αυτοκινητα, ηταν κατα 55 κιλα βαρυτερα απο τα αντιστοιχα ευρωπαϊκα, μιας και εφεραν αεροσακους (το οποιο αναγκαια εφερε και τα ηλεκτρικα παραθυρα), συστημα συναγερμου, US spec φωτα και προφυλακτηρες, ζαντες αλουμινιου και τα συμβατικα καθισματα. Κατα τα αλλα, ηταν ιδια με τις EU spec RS.
Το σχεδιο ηταν για την Andial, τη σημερινη Porsche Motorsport US, να μετατρεψει τα συγκεκριμενα αυτοκινητα σε αγωνιστικα. Ωστοσο, η ελλειψη χρηματοδοτησης απο χορηγους για το αμερικανικο Carrera Cup Series, οδηγησε στην ακυρωση του, πριν καν ποτε ξεκινησει. Τα συγκεκριμενα 45 αυτοκινητα, πουληθηκαν σιωπηλα μεσω του δικτυου εμπορων της Porsche ως \”Carrera Cup US Edition\”, χωρις ποτε να υπαρξει η οποιδηποτε διαφημιση, καθως η Porsche ηδη ειχε φερει την RS America.
Προκειμενου να ικανοποιησει τη ζητηση που υπηρχε στην αγορα της αμερικης για τη Carrera RS, η Porsche δημιουργησε την RS America. H RS America, πουληθηκε ως Model Year 1993 και 1994, βασισμενη στην Carrera 2. Το αυτοκινητο ηταν διαθεσιμο στα βασικα χρωματα κοκκινο, μαυρο, λευκο και στα εξτρα χρωματα \”Midnight Blue Metallic\” και \”Polar Silver\”. Υπηρξαν βεβαια και αρκετες paint-to-order στο χρωμα \”Speed Yellow\”. Η RS America εφερε τη χαρακτηριστικη \”whail tail\” πισω αεροτομη, ενα μερικως διαφοροποιημενο εσωτερικο, με τα flat door panels της RS και υφασματινα καθισματα. Εφερε επισης ζαντες 17 ιντσων και την Μ030 Sports Suspension, ως μερος του βασικου της εξοπλισμου. Απο τον εξοπλισμο, απουσιαζουν η υδραυλικη υποβοηθηση, το cruise control, οι ηλεκτρικα ρυθμιζομενοι πλαϊνοι καθρεφτες, το air condition, η ηλιοροφη και το ραδιοφωνο. Τα τελευταια 3 ωστοσο, μαζι με το διαφορικο περιορισμενης ολισθησης, υπηρχαν ως εξτρα. Η RS America, ζυγιζει 35 κιλα λιγοτερο απο την συμβατικη Carrera 2, με το κινητηρα, το κιβωτιο και το συστημα πεδησης, να παραμενουν απαραλακτα.
964 Cup
Βασισμενη στην 964, ηταν η αγωνιστικη εκδοση του MY1990 για το Porsche Carrera Cup, η 964 Cup. Η αποδοση της ηταν 265 ιπποι, με συνδυασμο με ενα fixed roll-cage, ενα τροποποιημενο σασι καθως και ενα συστημα αναρτησης, κατα 5.5 εκατοστα χαμηλοτερο της κανονικης. Η 964 Cup ειχε ενα τελειως γυμνο εσωτερικο, χωρις επενδυση ηχομονωσης προκειμενου να μειωθει το βαρος της, διατηροντας ωστοσο το συστημα ABS και το καταλυτη στο συστημα εξατμισης.
Το 1992, η 964 Cup δεχτηκε ενα μεγαλο revision. Η αποδοση της πλεον ανερχοταν στους 275 ιππους, εφερε το πλαισιο της 964 RS, το συστημα ABS μπορουσε να απενεργοποιηθει, οι ζαντες της ηταν 18 ιντσων μαγνησιου και χαμηλωσε κατα 2 περαιτερο εκατοστα.
Turbo
To Mαρτιο του 1990, η Porsche παρουσιασε την 964 Turbo, ως διαδοχο της 930 Turbo. Μη εχοντας τον απαιτουμενο χρονο για να εξελιξουν την turbo εκδοχη του Μ64, αναγκαστηκαν να χρησιμοποιησουν τον 3,3 λιτρων κινητηρα της 930, εχοντας κανει βεβαια καποιες διαφοροποιησεις, που τον εκαναν πιο γραμμικο, μειωσαν το turbo lag και αυξησαν την ιπποδυναμη του, στους 320 ιππους.
Το 1992, παρουσιαστηκε η 3.3 Turbo S. Η βασικη εκδοση της Turbo, τροποποιηθηκε, με την αποδοση πλεον να ανερχεται στους 381 ιππους, με μεγαλυτερα injectors, αυξημενη πιεση απο το turbo και πιο \”αγριου\” προφιλ εκκεντροφορους. Το εσωτερικο, δεχτηκε μια \”διαιτα\” προκειμενου να μειωθει κατα ενα μικρο ποσοστο το συνολικο βαρος του αυτοκινητου. Η αναρτηση της ηταν χαμηλοτερη, το εσωτερικο της ηταν λιτο, εφερε strut bar στο εμπρος μερος και κιβωτιο με κοντυτερη κλιμακωση. Συνολικα, κατασκευαστηκαν μολις 86 3.3 Turbo S.
Τον Ιανουαριο του 1993, η Porsche λανσαρε την 964 Turbo 3.6, με την υπετροφοδοτουμενη εκδοχη του Μ64 κινητηρα. Η αποδοση της ειναι 360 ιπποι και 520Nm ροπη, με λιγοτερο απο 1500 αυτοκινητα να εχουν κατασκευαστει συνολικα, μιας και παρεμεινε στη παραγωγη για μολις 2 χρονια, κανοντας την μια απο τις σπανιοτερες και πιο περιζητητες Porsche.
Το 1994, καθως ο κυκλος παραγωγης της 964 εφτανε στο τελος του, η Porsche ειχε ακομη 90 πλαισια απο την Turbo. Αποφασισε να τα μεταφερει στην Porsche Exclusive Manufaktur, οπου και κατασκευασαν την ιδιαιτερη και σπανια, Turbo 3.6 S, η οποια ηταν διαθεσιμη ειτε με το σωμα της συμβατικης Turbo 3.6, ειτε με την επιλογη Exclusive Flachbau, η οποια εμεινε γνωστη ως \”Slant Nose\”.
H Turbo S Flachbau (οχι το εικονιζομενο αυτοκινητο), ηταν διαθεσιμη στην αγορα των ΗΠΑ ως εξτρα, με κοστος 60.200 δολαρια, στην υπαρχουσα τιμη των 99.000 δολαριων για τη \”βασικη\” 3.6 Turbo. Το εικονιζομενο αυτοκινητο, φερει το εμπρος μερος της 968, με τα pop-up φωτα, ενω η Flachbau, απεικονιζεται στη κατω φωτογραφια. Συνολικα κατασκευαστηκαν 39 για την αμερικανικη αγορα, 27 για τη διεθνη και 10 για την ιαπωνικη, ολες στο χρωμα \”Polar Silver\”.
30th Anniversary C4
To 1993, για τον εορτασμο των 30 ετων απο τη πρωτη 911, το 1963, η Porsche λανσαρε την 30th Anniversary C4.
Βασισμενη στο φαρδυτερο σωμα και ζαντες της Turbo, η 30th Anniversary ηταν εφοδιασμενη με τον ατμοσφαιρικο κινητηρα της, το συστημα τετρακινησης και τη μικρη αναδιπλουμενη αεροτομη.
964 Speedster
Υπαρχουν δυο διακριτες εκδοχες της 911 Speedster, οσον αφορα αυτες που φερουν τον αεροψυκτο flat-6. Η πρωτη, ηταν η MY1989 Speedster, που παρουσιαστηκε το 1988, στο Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης, διπλα απο την επερχομενη Carrera 4. Η Speedster μοιραζοταν περισσοτερα στοιχεια με την απερχομενη 930 Turbo, παρα με την επερχομενη 964, γεγονος που την κατατασει ως κατωτερη απο την Speedster του 1994 (εικονιζομενη). Απο τις 800 συνολικα MY1989 Speedster, οι 641 φερουν το εξτρα \”Turbo Look\”, το οποιο τους δινει το αμαξωμα της 930 Turbo.
Η MY1994 Speedster, εν αντιθεσει με αυτη του 1989, βασιζοταν στην Carrera 2, χωρις να υπαρχει αρχικα το εξτρα \”Turbo Look\”. Η MY1994 Speedster, ηταν σχεδιασμενη ως ενα \”driver\’s car\”, με τη Porsche να τη τοποθετει μεταξυ της 964 Carrera 2 Cabriolet και της 964 RS. Παροτι η αναρτηση της ηταν πιο μαλακη απο αυτη της 964 RS, δεν εφερε σχεδον κανενα απο τα χαρακτηριστικα του πολυτελεστερου εξοπλισμου της Carrera 2 Cabriolet, με εξαιρεση τα ηλεκτρικα παραθυρα, ενω το ηχοσυστημα και το συστημα κλιματισμου, ηταν μερος του εξτρα εξοπλισμου της.
Παρολο που ο αρχικος σχεδιασμος της Porsche ηταν να πουλησει 3000 αυτοκινητα, κατασκευαστηκαν μολις 936, στα 2 ετη που ηταν διαθεσιμη, με πολλα απο αυτα (συγκεκριμενα, 427 αυτοκινητα) να προοριζονται για την αγορα της Αμερικης. Εξαιρετικα σπανιες, ειναι οι δεξιοτιμονες MY1994 Speedster, καθως κατασκευαστηκαν μολις 14 αυτοκινητα, εν αντιθεσει με τα 139, που ειχαν κατασκευαστει στην MY1989 Speedster.
Επιπλεον, 20 special MY1994 Speedster, κατασκευαστηκαν με το Turbo body της 964, στο Exclusive Manufaktur, στο Werk 1 της Porsche.
Turbo S LM-GT
To 1993, περαν της 30th Anniversary, η Porsche εξελιξε μια highly-tuned 964 Turbo S, με την οποια ηθελε να παρει μερος σε διεθνης θεσμους και διοργανωσεις motorsport. Το συγκεκριμενο πρωτοτυπο, η Turbo S Le Mans GT, ηταν βασισμενη στην πολιτικη Turbo S, με τη Porsche να αφαιρει ολο το εσωτερικο και να τη τροποποιει για χρηση σε πιστα. Στο εμπρος μερος, τοποθετειται ενα μεγαλο spoiler, ενω δυο εισαγωγες αερα τοποθετηθηκαν στο πανω μερος των πισω φτερων. Μια ρυθμιζομενη αγωνιστικη αεροτομη, τοποθετηθηκε πανω απο τη βασικη αεροτομη της Turbo S. Τα πισω φτερα της, ηταν επισης πιο φαρδια, προκειμενου να μπορεσουν να τοποθετηθουν τα 300mm φαρδια, πισω slick ελαστικα της. Τα παραθυρα αντικατασταθηκαν απο πλαστικα, ενω το αφαιρεθηκε ολο το εσωτερικο της. Ο κινητηρας της, ηταν ενας 3.2 λιτρων twin-turbo, με αποδοση 475 ιππους, διαφορετικος απο αυτον της πολιτικης Turbo S.
H Turbo S Le Mans GT, εκανε το ντεμπουτο της το 1993 στις 12 Ωρες του Sebring, οπου βγηκε 7η στη γενικη καταταξη και 1η στη κατηγορια της, με την Brumos Porsche racing team. Επειτα, ελαβε την ιδια χρονια μερος στις 24 Ωρες του LeMans, με την Porsche Motorsport factory team, οπου, ωστοσο, εγκατελειψε σχετικα νωρις, λογο μηχανικης βλαβης.
Το 1994, η Turbo S Le Mans GT, θα περασει στα χερια της Larbre Competition, με τον νεο κινητηρα 3.6 twin-turbo, προερχομενο απο την 993, να εχει αντικαταστησει τον 3.2 της. Η ομαδα, τερματισε 2η στις 24 Ωρες της Daytona, κερδισε τους 4 αγωνες που συμμετειχε στο BPR Global GT Series, συμπεριλαμβανομενου του αγωνα \”1000 Km Suzuka\”. H Turbo S Le Mans GT, θα κανει μερικες ακομα εμφανισεις το 1995, πριν αποσυρθει απο την ενεργο δραση.
Η Turbo S Le Mans GT, ηταν πολυ σημαντικο project για τη Porsche, η οποια χρησιμοποιησε ενα μεγαλο μερος των γνωσεων και του feedback που απεκτησε, οταν ηρθε η ωρα να εξελιξει την 993 GT2.
America Roadster
H America Roadster, ηταν μια Turbo body καμπριο εκδοση που εκανε ντεμπουτο το 1992. Εφερε τη μικρη, ενεργη αεροτομη, μηχανικα ηταν μια συμβατικη 964, ενω οι ζαντες, το συστημα πεδησης και η αναρτηση, ηταν ιδια με αυτα της Turbo. Το 1992, κατασκευαστηκαν συνολικα 250 αυτοκινητα, με 126 επιπλεον το 1993 και 1994.
All in all
H 964, εφερε την 911 στη δεκαετια του \’90, με εναν νεο αερα, απολυτα αναγκαιες βελτιωσεις και αλλαγες, ετοιμη να συναγωνιστει τις αντιστοιχες Ferrari, Lotus και τα λοιπα, της εποχης της. Η 964, εχει αρκετα μοντερνα στοιχεια, που λειπουν κατα τη γνωμη μου απο την G-Modell, αλλα δεν ειναι και τοσο εκσυγχρονισμενη οσο η 993.
Εχει μια \”ισορροπια\” μεταξυ old-school και (μετεπειτα) μοντερνου, γεγονος που τη καθιστα περιζητητη, τοσο στις απλες εκδοσεις, οσο και στις Turbo. Για μενα, αποτελει ισως, τη χρυση τομη. Ειναι στο \”Sweetspot\” των αεροψυκτων 911.
Διαβαστε και τα αφιερωματα στις προηγουμενες γενιες της 911, πατωντας πανω στο αντιστοιχο ονομα :
Photography copyright : Porsche AG (unless stated otherwise)