TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Generation 993
Αναμφιβολα, η γενια 993 της 911, ειναι μια που εφερε σημαντικες αλλαγες, τοσο στο κομματι του σχεδιασμου και της οδηγικης συμπεριφορας, οσο και στα μηχανικα μερη, καθως ηταν η τελευταια αεροψυκτη 911. Εχοντας διατηρησει μολις το 20% των μερων της 964, ηταν αλλο ενα μεγαλο αλμα στην προοδο και την εξελιξη της πλατφορμας, γεγονος που φανηκε και απο την βελτιωση που ειχε σε καθε τομεα, εναντι της προκατοχου της, της 964.
Οι μηχανολογικες βελτιωσεις της 993
Η πρωτη μεγαλη μηχανολογικη αλλαγη που εγινε στην 993, ηταν ο σχεδιασμος της πισω αναρτησης της. Ο σχεδιασμος της, προηλθε απο την 989, ενα concept sedan το οποιο ωστοσο δε μπηκε ποτε στη παραγωγη. Κατασκευασμενη εξ\’ ολοκληρου απο αλουμινιο, σχεδιασμου πολλαπλων συνδεσμων και ενσωματωμενη στο πισω υποπλαισιο, η νεα αναρτηση βελτιωσε σε πολυ μεγαλο βαθμο τη σταθεροτητα του πισω μερους της 911, η οποια ηταν και το αδυναμο σημειο της, λογω της ιδιαιτερης τοποθετησης του κινητηρα και της κατανομης βαρους της. Με τη νεα αναρτηση, η οποια χρησιμοποιηθηκε και στην επομενη γενια της 911 (την 996) λογω της αποτελεσματικοτητας της, μειωσε σε μεγαλο βαθμο την ασταθεια που ειχαν ολες οι προηγουμενες 911, οταν ο οδηγος μειωνε το ποσοστο που πατουσε το γκαζι εν\’ μεσω στροφης, ενω βελτιωθηκε και η ανεση.
Η 993, ηταν η πρωτη 911 στην οποια τοποθετηθηκε κιβωτιο 6 σχεσεων. Με τις περισσοτερες σχεσεις, ο οδηγος ειχε παντα μια σχεση που μπορουσε να επιλεξει, προκειμενου οι στροφες του κινητηρα να ειναι ανω των 4500, οπου ειναι και το ευρος μεγιστης δυναμης και ροπης του flat-6. Οι Carrera 2, Carrera 2S, Cabriolet και Targa, ειχαν ως μερος του προαιρετικου εξοπλισμου τους, τη δυνατοτητα επιλογης ενος αυτοματου κιβωτιου 4 σχεσεων, του Tiptronic, το οποιο πρωτοεμφανιστηκε στην προηγουμενη γενια, την 964. Απο τις MY1995 και επειτα, η Porsche προσεφερε το βελτιωμενο αυτοματο κιβωτιο, Tiptronic S, το οποιο πλεον ειχε κουμπια για σειριακη λειτουργια στο τιμονι, αλλα αναγνωριζε και ανηφορες & κατηφορες, κανοντας τις απαραιτητες αλλαγες. Τα αυτοκινητα ωστοσο με το Tiptronic κιβωτιο, ειναι λιγο πιο αργα τοσο στην επιταχυνση οσο και στη τελικη τους ταχυτητα, αλλα και 25 κιλα βαρυτερα.
Ενα ακομη στοιχειο το οποιο η Porsche βελτιωσε, ηταν το προαιρετικο συστημα τετρακινησης, το οποιο και αυτο εκανε πρωτη φορα την εμφανιση του στην γενια 964. Η Porsche, χρησιμοποιησε το σχεδιασμο που ειχε η κορυφαια 959, οπου το κεντρικο διαφορικο αντικαθισταντο απο ενα συστημα viscous coupling, το οποιο ηταν ελαφρυτερο και καλυτερο στη κατανομη της ισχυος μεταξυ εμπρος και πισω αξονα. Βεβαια, οι τετρακινητες 993, παρεμειναν κατα 50 κιλα βαρυτερες απο τις πισωκινητες, αλλα ηταν ανωτερες σε δυνατοτητα αξιοποιησης των επιδοσεων τους, σε κακες καιρικες συνθηκες.
Περαν της αναρτησης, του κιβωτιου και του συστηματος τετρακινησης, η Porsche τοποθετησε ενα νεο συστημα εξατμισης, μεγαλυτερα φρενα με τρυπητες δισκοπλακες και ενα ανασχεδιασμο συστημα υδραυλικης υποβοηθησης για το συστημα διευθυνσης.
Οι εκδοσεις της 993
Carrera Coupe & Cabriolet
H Carrera ηταν διαθεσιμη σε πισωκινητη και τετρακινητη εκδοση. Η Porsche τοποθετησε την βελτιωμενη εκδοχη του ατμοσφαιρικου 3.6 flat-6 Μ64 κινητηρα (ο οποιος αρχικα ειχε τοποθετηθει στην 964), με το νεο συστημα εξατμισης το οποιο εφερε και συστημα 2 καταλυτων. Η 993 Carrera, αρχικα ειχε πορτοκαλι φλας (και πλαϊνα sidemarkers στις αγορες ΗΠΑ/Καναδα) και κοκκινα πισω φωτα (και πλαϊνα sidemarkers στις αγορες ΗΠΑ/Καναδα), ειχε μαυρες δαγκανες φρενων, μαυρο λογοτυπο Carrera στο πισω μερος και ζαντες 16 ιντσων. Η MY1994 Coupe, ζυγιζει με ολα τα υγρα της στη μεγιστη σταθμη, 1370 κιλα, κανοντας την την ελαφρυτερη, στιβαροτερη και πιο ακαμπτη απο ολες τις 993. Το υψος της απο το οδοστρωμα, ηταν μολις 110mm (120mm στις αγορες ΗΠΑ/Καναδα), ενω με το προαιρετικο πακετο Μ030 (Sport Chassis Option), το υψος μειωνοταν στα 90mm.
Η Cabriolet, η οποια παρουσιαστηκε παραλληλα με τη Coupe τον Απριλιο του 1994 ως MY1995, εφερε πληρως ηλεκτρικη οροφη, με ενισχυση μεταλλικων ελασματων και ανεμοθραυστη. Στο πισω μερος των Cabriolet, τοποθετηθηκε ενα μικροτερο spoiler, το οποιο εφερε και το 3ο φως φρενων. Η Cabriolet ηταν κατα 50 κιλα βαρυτερη της Coupe. Η πλειοψηφια των Cabriolet ηταν για την Αμερικανικη αγορα, ενω τοσο η Coupe οσο και η Cabriolet, ηταν διαθεσιμες ως πισωκινητες η τετρακινητες.
Η τετρακινητη εκδοχη της 993, ονομαστηκε Carrera 4 (η Porsche ειχε καταργησει το 2 απο την ονομασια των πισωκινητων εκδοσεων οπως εκανε στην 964, ωστοσο οι enthusiasts εμεινε να της αποκαλουν C2 και C4). Στην Carrera 4, η Porsche τοποθετησε το συστημα ABD (Automatic Braking Differential), οπου το αυτοκινητο φροντιζει να φρεναρει τον εσωτερικο πισω τροχο, κατα την επιταχυνση στην εξοδο της στροφης. Η Carrera 4, ζυγιζει 1420 κιλα (οσο και η πισωκινητη εκδοση Cabriolet), κανοντας την 50 κιλα βαρυτερη απο τη Coupe. Το δυνατο χαρτι της Carrera 4, ειναι το βελτιστοποιημενο συστημα τετρακινησης της, προερχομενο απο την 959, οπου το συστημα viscous coupling, που αντικατεστησε το κεντρικο διαφορικο (οπως ηταν στην 964), μειωσε το βαρος και μπορουσε να στειλει απο 5% εως 50% της ισχυος στον εμπρος εξονα. Υπηρχε η δυνατοτητα επιλογης και του κιβωτιου Tiptronic στην Carrera 4.
Εκτενης ηταν η λιστα εξτρα τοσο για τη Carrera οσο και για ολες τις υπολοιπες εκδοσεις που ακολουθησαν, με 5 επιλογες για τις ζαντες αλουμινιου, μια πληθωρα επιλογων που αφορουσαν το συστημα αναρτησης, καθως και 3 ειδη καθισματων (comfort, sport & racing). Πολλες επιλογες υπηρχαν και για το εσωτερικο, τοσο στα χρωματα και στα υλικα για τις επενδυσεις του εσωτερικου, οσο και για το ηχοσυστημα, με επιλογη και για digital sound processor, υπερ-σπανιο εξτρα σε οποιοδηποτε αυτοκινητο εκεινης της εποχης. Στο εξωτερικο κομματι, περαν της βασικης παλετας χρωματων, τα προγραμματα Tequipment (Technology Equipment, με τα οποια μπορουσε κανεις να παραγγειλει μεχρι και συστημα fax για την 993 του) και Exclusive (αφορουσε το χρωματικο κομματι, τοσο για το εξωτερικο, οσο και για το εσωτερικο) μπορουσαν να ικανοποιησουν μεχρι και τη πιο συγκεκριμενη η ξεχωριστη επιθυμια των κατοχων.
Η παραγωγη των απλων Carrera (Coupe & Cabriolet), ηρθε με το τελος του 1997, ωστοσο καποια ελαχιστα τελευταια αυτοκινητα, κατασκευαστηκαν το 1998.
Targa
H εκδοση Targa της 993, παρουσιαστηκε για το ΜΥ1996 και ηταν η πρωτη γενια που εφερε το σχεδιασμο \”Greenhouse\”, o οποιος χρησιμοποιηθηκε και στις 996 και 997. Αντι της αφαιρουμενης οροφης που ηταν μεχρι τωρα, γεγονος που δημιουργουσε και μια δυσκολια στην αποθηκευση της, η Porsche αντικατεστησε το σχεδιασμο της αφαιρουμενης οροφης (ο οποιος εφερνε και μια χοντρητερη μεσαια κολωνα, που λειτουργουσε και ως roll-bar), με μια γυαλινη ηλιοροφη, η οποια ηλεκτρικα, κατεβαινε προς το πισω μερος, κατω απο το πισω παρμπριζ. Ο σχεδιασμος αυτος, οχι μονο διατηρει τη πλαϊνη σιλουετα της 911, αλλα ειναι και πιο πρακτικος, μιας και το ανοιγμα-κλεισιμο γινεται απο μηχανισμο και λυνεται και το ζητημα της αποθηκευσης της οροφης. Χαρακτηριστικο στοιχειο της Targa, ειναι οι 2-piece ζαντες της.
Turbo
Η 993 Turbo Coupe, παρουσιαστηκε το 1995. Εφερε ενα νεο, για πρωτη φορα twin-turbo, κινητηρα 3.6 λιτρων, με αποδοση 408 ιππους. Air-to-air intercoolers, electronic engine management, επανασχεδιασμενες κεφαλες και αλλα διαφοροποιημενα και ενισχυμενα μηχανικα εξαρτηματα, δημιουργησαν τον νεο αυτο, κινητηρα.
Η 993 Turbo, ηταν η πρωτη 911 Turbo με συστημα τετρακινησης, το οποιο ηταν το ιδιο με της 959. Εμφανησιακα, η Turbo εχει κατα 6 εκατοστα φαρδυτερα πισω φτερα, διαφορετικους εμπρος και πισω προφυλακτηρες και μια σταθερη \”whale tail\” πισω αεροτομη, κατω απο την οποια ηταν τοποθετημενα τα intercooler. Τελος, για πρωτη φορα, κανουν την εμφανιση τους οι \”hollow spoke design\” ζαντες 18 ιντσων.
Η 993 Turbo, ηταν επισης, το πρωτο αυτοκινητο παραγωγης με το συστημα OBD-II diagnostic.
Στην 993 Turbo, υπηρχαν δυο \”σειρες\” : οι ΜΥ1996 και οι ΜΥ1997/98. Οι ΜΥ1997/98, ειχαν τις εξης διαφορες σε σχεση με τις ΜΥ1996 :
- Ενισχυμενα input shaft στο κιβωτιο (ενα απο τα αδυναμα σημεια των ΜΥ1996, λογω της μεγαλης ισχυος και του συστηματος τετρακινησης)
- Ενα ECU το οποιο μπορουσε να διαβαστει και να γινει remap (των 1996 δε μπορει να τροποποιηθει)
- Με τη προσθηκη του παιδικου καθισματος Porsche o αεροσακος του συνοδηγους απενεργοποιειται
- Οι αισθητηρες του συστηματος συναγερμου, τοποθετηθηκαν διπλα απο το map light
- Τα wheel center caps, γραφουν \”Turbo\”, αντι να εχουν το crest της Porsche
Turbo S
Το 1997, η Porsche προσεφερε την 993 Turbo S, η οποια κατασκευαζοταν απο την Porsche Exclusive Manufaktur. Η Turbo S, ειναι μια Turbo με καποιες αλλαγες σε μηχανικα και ηλεκτρονικα της μερη. Τα turbo της ΚΚΚ ειναι τα Κ-24, μεγαλυτερα απο της απλης Turbo, που αυξησαν την ιπποδυναμη στους 450 ιππους. Επιπλεον, τοποθετηθηκε ενα επιπλεον ψυγειο λαδιου και ενα τροποποιημενο συστημα διαχειρισης του κινητηρα, Motronic.
Η Turbo S, ξεχωριζει απο τις κιτρινες δαγκανες φρενων της, μια ελαφρως μεγαλυτερη πισω αεροτομη, τις 4 αποληξες της εξατμισης, το εμπρος spoiler με τις οπες για τη ψυξη των φρενων (μονο στα ευρωπαϊκα αυτοκινητα) και τα carbon fibre sills των πορτων με την επιγραφη \”Turbo S\”.
Τα βαρος της, ανερχεται στα 1500 κιλα, με το sprint 0-100 να ολοκληρωνεται σε 3.6 δευτερολεπτα, το 0-160 σε 8.9 δευτερολεπτα και τη τελικη ταχυτητα να ανερχεται στα 300 χιλιομετρα / ωρα.
Carrera S / Carrera 4S
Η Carrera 4S (1996) και αργοτερα η Carrera S (1997), χρησιμοποιουσαν το σωμα της Turbo. Και στις δυο εκδοσεις, η 993 ηταν ελαφρως χαμηλοτερη, σε σχεση με τις απλες Carrera. Η 4S οπως ειναι αναμενομενο, ειναι πιο βαρια απο την απλη. Oι S εκδοσεις, ειναι η πλεον περιζητητες καθως κατασκευαστηκαν κατω απο 2000 αυτοκινητα, μιας και ηταν διαθεσιμες μονο το 1997. Το φαρδυτερο σωμα τους, ειναι πιο εντυπωσιακο στο ματι και προσφερει μεγαλυτερη σταθεροτητα, αλλα αυξανει και την αεροδυναμικη αντισταση, γεγονος που επηρεαζει τοσο την επιταχυνση, οσο και τη τελικη της ταχυτητα.
Carrera RS
Η Carrera RS (RennSport), ειναι μια ελαφρυτερη και πιο track-oriented εκδοση της απλης 993. Στην RS, η Porsche τοποθετησε εναν ατμοσφαιρικο 3.8 λιτρων flat-6, με αποδοση 300 ιππους.
Ο κινητηρας φερει, ελαφρυτερα και ενισχυμενα πιστονια, διπλο ψυγειο λαδιου, μεγαλυτερες βαλβιδες εισαγωγης, τη Varioram (μεταβλητη) πολλαπλη εισαγωγης, ενα τροποποιημενο συστημα Motronic της Bosch και ελαφρυτερα rocker arms. Επισης, το μηχανικο κιβωτιο 6 σχεσεων, ειχε πιο κοντη 1η, 2α και 3η.
Το συστημα πεδησης, ειναι ιδιο με αυτο της Turbo και το διαφορικο περιορισμενης ολισθησης, ειναι μερος του βασικου εξοπλισμου.
Το συστημα αναρτησης, αποτελειται απο αμορτισερ της Bilstein, ενω οι εμπρος και πισω αντιστρεπτικες ραβδοι ειναι και αυτες ρυθμιζομενες.
H RS ειναι ευκολα διακριτη, καθως το εξωτερικο της φερει μια μεγαλη, σταθερη, πισω αεροτομη, μικρα flaps στο εμπρος μερος και απο τις 18 ινστων ζαντες αλουμινιου της. Το συστημα πλυσης των εμπρος φαναριων, εχει αφαιρεθει για λογους μειωσης βαρους. Επιπλεον, η Porsche χρησιμοποιησε πιο λεπτο γυαλι, για να μειωσει περαιτερω το βαρος.
Το εσωτερικο, δεν εχει πισω καθισματα, ενω τα εμπρος καθισματα ειναι bucket και τα πανελ των πορτων εχουν αντικατασταθει με ενα κομματι carbon. Επισης, μειωθηκε στο ελαχιστο η χρηση του ηχομονωτικου υλικου.
Το συνολικο βαρος της RS, ανερχεται στα 1280 κιλα.
Ακολουθησε και μια ακομη πιο track-oriented εκδοση, η RS Clubsport. H Clubsport ειχε ενα συγκολημενο roll-cage και ειχαν αφαιρεθει οι μοκετες, τα ηλεκτρικα παραθυρα, το air condition και το ραδιοφωνο. Στο εξωτερικο της, φερει μια ακομη μεγαλυτερη αεροτομη και ενα πιο χαμηλο εμπρος chin spoiler.
H RS κατασκευαστηκε το 1995 και 1996, με συνολικα 1014 αντιτυπα, εκ\’ των οποιων τα 213 ηταν Clubsport.
GT2
H GT2, ηταν η αγωνιστικη εκδοση της 993 Turbo, με την οποια η Porsche συμμετειχε στην κατηγορια GT2 Class της FIA.
Για τις αναγκες του homologation, η Porsche ηταν υποχρεωμενη να κατασκευασει καποια λιγα αντιτυπα δρομου. Ετσι, προεκυψε η 993 GT, η οποια μοιραζεται ενα μεγαλο μερος των μηχανικων μερων της με την Turbo.
Αρχικα, το αυτοκινητο απεδιδε 430 ιππους, ενω το 1998 με τη προσθηκη του twin ignition συστηματος αναφλεξης και καποιων λοιπων μικρων αλλαγων, η δυναμη της αυξηθηκε στους 450 ιππους.
Συνολικα, κατασκευαστηκαν μολις 57 αυτοκινητα, γεγονος που τη κανει μια απο τις σπανιοτερες και πιο συλλεκτικες εκδοσεις ολης της σειρας 911.
Speedster
H Porsche, αντιθετα με τη G-Modell και την 964, δε κατασκευασε ποτε επισημα εκδοση Speedster στη γενια της 993. Ωστοσο, η Exclusive Manufaktur, κατασκευασε 2 αυτοκινητα για 2 πολυ ιδιαιτερους πελατες της. Η πρωτη, ηταν το 1995, μια σκουρη πρασινη για τα 60α γενεθλια του Ferdinand Alexander Porsche, μια Tiptronic S.
Η δευτερη, ηταν αρχικα μια Carrera Cabriolet, η οποια το 1998 επεστρεψε στο Werk 1 και μετατραπηκε σε Speedster. Η δευτερη, ανηκε στον αμερικανο Jerry Seinfield και ηταν χρωματος ασημι και με χειροκινητο κιβωτιο.
Turbo Cabriolet
Μετα την G-Modell 3.3 Turbo Convertible (1987-1989), η Porsche δε κατασκευασε ποτε επισημα ξανα, μια αεροψυκτη Turbo Convertible. Ωστοσο, το 1995, λιγο πριν την παρουσιαση της 993 Turbo Coupe, η Porsche κατασκευασε 14 Turbo Cabriolet, με τον αποδοσης 360 ιππων single turbo 3.6 της 964, πισω κινηση, το μηχανικο κιβωτιο 5 σχεσεων και τη πισω αεροτομη της 964 Turbo 3.6 .
All-in-all
Με την 993, η Porsche εδωσε κατα πολλους, το \”τελειο\” επιλογο στις αεροψυκτες 911. Πολλοι, ηταν ενοχλημενοι απο την επιλογη της εταιρειας να στραφει στη χρηση ενος υδροψυκτου flat-6 στη γενια της 996, γεγονος που φαινεται και απο τις αρχικες πωλησεις του συγκεκριμενου μοντελου.
Η 993, ειναι κατα μια εννοια, ενα αυτοκινητο – συμβολο, μιας εποχης. Μαζι της, τελειωσε μια ιστορια 30+ ετων. Ηταν ενα αυτοκινητο, που εφερε τη τεχνολογικη προοδο της δεκαετιας του \’90, στην ηδη πολυ καλα βελτιωμενη 964, κανοντας την 911, ενα ακομα καλυτερο, πιο οδηγικοκεντρικο και πιο γρηγορο αυτοκινητο.
Η θεση της στην ιστορια τοσο της Porsche, οσο και της αυτοκινησης στο συνολο της, αντανακλατε αν μη τι αλλο, στην μονιμη αυξητικη πορεια της τιμης της.
Η 993, ειναι ενα πραγματικα ξεχωριστο αυτοκινητο.
Διαβαστε και τα αφιερωματα στις προηγουμενες γενιες της 911, πατωντας πανω στο αντιστοιχο ονομα :
Photography copyright : Porsche AG