Ηταν 2010, οταν η Nissan παρουσιαζε ενα παραξενο, πρωτοφανες σχεδιαστικα compact crossover. Ηταν ψηλο χωρις να ειναι πολυ ψηλο, ηταν χαμηλο χωρις να ειναι χαμηλο, ηταν στρογγυλεμενο αλλα ειχε και γωνιες. Οι ανθρωποι της ιαπωνικης μαρκας, μας ελεγαν τοτε οτι ο σχεδιασμος του, τοσο στο εξωτερικο, αντλουσε εμπνευση, εκτος απο τα SUV, απο τις μοτοσικλετες και τα διαστημοπλοια. Το αποτελεσμα ηταν εντυπωσιακο, τολμηρο, ξεχωριστο και, σιγουρα, δεν ηταν αδιαφορο, δεν ηταν \”ενα ακομα απο τα πολλα αυτοκινητα\”. Ηταν το Juke.
Για την ακριβεια ηταν hate or love, εμφανισιακα και αυτο, συζητηθηκε πολυ στους φαν της αυτοκινησης. Το σιγουρο, ωστοσο, ειναι οτι αν το οδηγουσες, θα το λατρευες. Οσο τολμηρη και διακριτικη συναμα ηταν η εμφανιση του, τοσο δυναμικη, αναλαφρη και σπορτιφ ηταν η αισθηση του στο δρομο. Ηταν αποκαλυψη. Ενα απο τα λιγα και πρωτα crossover που σου εδινε την αισθηση οτι θελει να \”παιξεις\” μαζι του. Ηταν μια φρεσκια εναλλακτικη επιλογη για το αγοραστικο κοινο της εποχης.
Στα χρονια που ακολουθησαν το λανσαρισμα του, οι πωλησεις ξεπερασαν κατα πολυ τις αρχικες προσδοκιες της Nissan. Παρα την εισοδο πολλων ανταγωνιστων μετα απο το JUKE, το δημοφιλες μοντελο αποτελεσε το σημειο αναφορας σε αυτη την κατηγορια της αγορας, πουλωντας απο 1,5 εκατομμυριο αυτοκινητα, τη στιγμη μαλιστα που η δευτερη γενια του JUKE εβγαινε στην αγορα, τον Οκτωβριο του 2019. Στην Ελλαδα, οπου ολοι ψαχνουν ενα ευελικτο compact crossover που να κανει τις καθημερινες μετακινησεις οικονομικες και διασκεδαστικες, χωρις υπερβολες, το Juke ηταν ιδανικο. Και φανηκε αυτο, εμπορικα.
Και τωρα, ηρθε η ωρα για την επομενη γενια του JUKE. Σιγουρα, η υπαρχουσα γενια του μοντελου ειναι πολυ πιο \”ευκολοχωνευτη\” εμφανισιακα, αρκετα φουτουριστικο, συγχρονο και διακριτικο συναμα. Το νεο μοντελο, διατηρει πολλα απο τα χαρακτηριστικα του προκατοχου του, με μια αναβαθμισμενη “συνταγη”, που προσφερει μια ποιοτικη, συνδεδεμενη και απολυτα οδηγοκεντρικη εμπειρια. Η ξεχωριστη προσωπικοτητα του ενισχυεται απο μια εκλεπτυσμενη παλετα χρωματων και περισσοτερες επιλογες εξατομικευσης, με 15 συνδυασμους διχρωμιας. Σε αυτους περιλαμβανεται και το χαρακτηριστικο κοκκινο Fuji Sunset, οπως και ο πιο δημοφιλης διχρωμος συνδυασμος, αυτος του λευκου σε περλα με την μαυρη οροφη. Το μονο που \”λειπει\”, ειναι οι εκδοσεις Nismo- που δεν θα τις δουμε. Ομως πια, το Juke ερχεται σε υβριδικη (η και πληρως ηλεκτρικη;) εκδοση.
Τωρα που το Juke \”σβηνει κερακια\” για τη 10η επετειο του, οι πρωταγωνιστες της Nissan που επαιξαν βασικο ρολο στο σχεδιασμο και την αναπτυξη του ριζοσπαστικου, πρωτοποριακου μοντελου, περιγραφουν τη διαδικασια, με τα δικα τους λογια.
\”Επεσαν ολα τα σαγονια στο πατωμα… Μιλαμε για θεαματικη εντυπωση.\”
Alfonso Albaisa, VP της Nissan Design Europe εκεινη την εποχη, σημερα Ανωτερος Αντιπροεδρος Global Design, Nissan Motor Co Ltd:
Ηταν ανευ προηγουμενου. Κοιταζοντας εξω απο το παραθυρο μας, δεν υπηρχε κανενα ερεθισμα για να δουλεψουμε, ωστοσο οι δημιουργικοι σποροι εμφανιστηκαν μαλλον γρηγορα και μας “χτυπησαν” δυνατα. Γνωριζαμε οτι θελαμε να δημιουργησουμε κατι θεμελιωδως διαφορετικο και οχι μονο μια μικροτερη εκδοση του QASHQAI.
Για να ταραξουμε τα νερα στον σχεδιασμο μας, παρουσιασαμε το πρωτοτυπο αυτοκινητο Qazana το 2009 και η αντιδραση επιβεβαιωσε το ενστικτο μας.
Με τον τολμηρο σχεδιασμο, δημιουργησαμε μια νεα αυτοκινητικη κουλτουρα, για κατι που δεν εχει δοκιμαστει. Η μαρτυρια της γεννησης και της εξελιξης αυτης της κουλτουρας, ειναι αυτο που ειχε το ενδιαφερον. Υπηρχε ενα αρκετα υψηλο επιπεδο ενθουσιασμου και προσδοκιας σχετικα με την εξερευνηση αυτου του αγνωστου και η εταιρεια ηταν συναισθηματικα φορτισμενη με αυτο.
Emanuele Berlenghi, Regional Product Manager, JUKE, στην Nissan Europe εκεινη την εποχη, σημερα Product Marketing Director, Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Co.:
Η επιτυχια του QASHQAI στην Ευρωπη εδωσε στην Nissan την αυτοπεποιθηση να ειναι τολμηρη προς την κατευθυνση του JUKE. Ειχαμε περισσοτερο περιθωριο για την αναπτυξη του προϊοντος. Αυτο ηταν το σημειο εκκινησης. Ειπαμε οτι πρεπει να στοχευσουμε στην αναπαραγωγη της επιτυχιας του QASHQAI, αλλα στην κατηγορια Β. Ομως, ολοι συμφωνησαμε οτι δεν πρεπει να κανουμε ενα απλο αντιγραφο. Η ολη προκληση για την ευρωπαϊκη ομαδα ηταν να ανακαλυψει εκ νεου την ιδεα και να φερει μια νεα προταση στην αγορα.
Lesley Busby, Color Designer, Nissan Design Europe εκεινη την εποχη, σημερα Senior Color Manager, Nissan Design Europe:
Θυμαμαι να βλεπω το πρωτοτυπο Qazana διπλα στο Nissan QASHQAI, το αυτοκινητο που δημιουργησε την κατηγορια crossover. Το QASHQAI φαινοταν φρεσκο, αλλα το Qazana Concept ηταν τοσο εντυπωσιακο και διαφορετικο.
Matthew Weaver, Senior Exterior Designer, Nissan Design Europe εκεινη την εποχη, σημερα Αντιπροεδρος, Nissan Design Europe:
Θυμαμαι ξεκαθαρα την υποδοχη που ειχε το Qazana Concept στο Διεθνες Σαλονι Αυτοκινητου της Γενευης το 2009. Ειπαμε στους δημοσιογραφους οτι πηγαιναμε σε μια νεα κατευθυνση με το μηνυμα «να περιμενουμε το απροσδοκητο». Δεν μας πιστευαν.
Το 2010, αποκαλυψαμε το αυτοκινητο παραγωγης στον κοσμο. Επεσαν ολα τα σαγονια στο πατωμα. Το Nissan JUKE ειχε γεννηθει και ειχε κανει μια θεαματικη εντυπωση.
\”Δεν μπορουσαμε να σταματησουμε να σκεφτομαστε τις δυνατοτητες.\”
Matthew Weaver:
Καθ \’ολη τη διαδικασια σχεδιασμου του JUKE, η χρηση διαφορετικων πηγων εμπνευσης ηταν το κλειδι. Ημουν στο τρενο μια μερα και θυμηθηκα να βλεπω εναν νεαρο ανδρα με καπελο flat cap και ενα διαμαντενιο κρανιο πανω του, ενα φωτεινο μπλουζακι, ενα ριγε σακακι και αθλητικα παπουτσια. Ηταν ενα εκλεκτικο μειγμα, αλλα σκεφτηκα: εαν οι ανθρωποι δεν χρειαζεται να ακολουθουν την πεπατημενη, γιατι πρεπει τα αυτοκινητα; Το διαφορετικο ειναι καλο, ξεχωριζει. Αυτο ακριβως θελαμε να επιτυχουμε με το JUKE.
Jamie Maclean Marketability Engineer, Nissan Technical Center Europe εκεινη την εποχη, σημερα Nismo Product Planning Senior Manager, Nissan Motor Limited:
Σε συνεργασια με τις ομαδες σχεδιασμου προϊοντων, ξεκινουσαμε απο ενα εντελως λευκο φυλλο χαρτιου. Δεν μπορουσαμε να σταματησουμε να σκεφτομαστε τις δυνατοτητες! Το JUKE επρεπε να ειναι χρηστικο σαν hatchback, αλλα συναρπαστικο στην οδηγηση, σαν σπορ αυτοκινητο.
\”Η Nissan εχει ορεξη να εξερευνησει τα ορια, οποτε θελαμε να κανουμε κατι ριζοσπαστικο με το JUKE.\”
Lesley Busby:
Η Nissan εχει την ορεξη να εξερευνησει τα ορια, γι \’αυτο θελαμε να κανουμε κατι ριζοσπαστικο με το JUKE. Η κεντρικη κονσολα, για παραδειγμα, ειχε σχεδιαστει για να μιμειται το ντεποζιτο μιας μοτοσικλετας, συνεπως το σχημα και το χρωμα της αποπνεουν μια σπορ αισθηση και ενθουσιασμο. Συνηθως δεν υπαρχει αυτη η μιξη, αλλα επρεπε να εξερευνησουμε, βγαινοντας εξω απο την ζωνη ασφαλειας μας.
Matthew Weaver:
Καποιος ειπε καποτε οτι ο σκοπος του σχεδιασμου ενος αυτοκινητου ειναι να χρησιμοποιησει τον ελαχιστο δυνατο αριθμο γραμμων για τη δημιουργια της φυσικης φορμας. Η προκληση για εμας ηταν να διαμορφωσουμε ενα σχεδιο που ηταν λειτουργικο, αλλα και συναρπαστικο.
Ως αποτελεσμα, τα παντα στο JUKE ειναι εντυπωσιακα και διαφορετικα, αλλα ολα ειχαν ενα σκοπο. Για παραδειγμα, υπαρχει μια ενιαια γραμμη που ξεκινα ως μπροστινη γωνια του αυτοκινητου και μεγαλωνει για να γινει ο θολος του τροχου. Επειτα ρεει στην πλευρα του αμαξωματος, τονιζοντας τον θολο του πισω τροχου. Αυτες οι λεπτομερειες ειναι που εδωσαν στο JUKE μια τολμηρη φορμα και το εκαναν εγγενως λειτουργικο.
\”Το JUKE ηταν μια τοσο διαφορετικη ιδεα για ολους μας, γνωριζοντας οτι το ταξιδι δεν θα ηταν ποτε ευκολο.\”
Jamie Maclean:
Μια απο τις μεγαλυτερες προκλησεις ηταν η προσπαθεια να ταιριαξει η δυναμικη, ο χειρισμος και η κυλιση του JUKE με το σπορ στυλ. Ξεκινησαμε αυτην τη διαδικασια τον Ιουνιο του 2006. Συγκεντρωσαμε μια ποικιλια διαφορετικων αυτοκινητων, απο hatchbacks εως σπορ αυτοκινητα και τα δοκιμασαμε για να καταλαβουμε ποιο χαρακτηρα θελαμε να επιτυχουμε.
Το JUKE ηταν τοσο διαφορετικη ιδεα για ολους μας και γνωριζαμε οτι το ταξιδι δεν θα ηταν ποτε ευκολο. Καθε ομαδα αντιμετωπισε προκλησεις, αλλα μοιραζοντας τις ιδεες και το παθος μας μεταξυ μας, αναπτυξαμε ενα σαφες οραμα για το ποιο θα πρεπει να ειναι το αποτελεσμα. Ηταν αυτη η αισθηση της θετικης ενεργειας που επετρεψε στην τελικη ιδεα να ειναι τοσο επιτυχης.
Alfonso Albaisa:
Το JUKE ηταν τοσο γεματο, αλλα ολοι ηθελαν να το ζησουν. Υπηρξε πραγματικος ενθουσιασμος και αποφασιστικοτητα απο ολη την ομαδα να κανει το JUKE κατι επικο. Ολοι ηθελαν να πιστεψουν οτι θα μπορουσαμε να ενσωματωσουμε, μεχρι την παραγωγη, ολα τα χαρακτηριστικα της σχεδιασης, ακομη και την ασυνηθιστη κεντρικη κονσολα και να κρατησουμε ολα τα μοναδικα πραγματα. Αυτη ηταν η μεγαλυτερη προκληση για εμας και οδηγησε σε πολλες σκληρες διαπραγματευσεις.
Αρκετα χρονια εντος του κυκλου ζωης του, η Nissan ωθησε τα παραδοσιακα ορια της φορμουλας του compact crossover, με το λανσαρισμα του JUKE Nismo, μιας υπερβολικα σπορ εκδοσης. Και τοτε, το απολυτο JUKE, εξοπλισμενο με το κινητηριο συνολο των 550PS απο το θρυλικο supercar GT-R της Nissan, ηρθε στο προσκηνιο.
\”Με το JUKE, ειχαμε ηδη αλλαξει τις προσδοκιες των ανθρωπων, αλλα ηταν το JUKE Nismo και το JUKE-R που πραγματικα ξεπερασαν τα ορια.\”
Jamie Maclean:
Ημασταν εγγενως τολμηροι με την προσεγγιση μας για το πρωτοτυπο του JUKE. Ειχε μια ξεχωριστη προσωπικοτητα και αισθηση ενεργειας. Θελαμε να προχωρησουμε περισσοτερο και να δημιουργησουμε κατι ξεχωριστο με μια δοση ενθουσιασμου. Η εκδοση JUKE Nismo το 2013 ηταν το αποτελεσμα αυτης της προσεγγισης, το οποιο στη συνεχεια πηγαμε σε ενα αλλο επιπεδο, με το JUKE Nismo RS το 2014.
Ηταν ενα συναρπαστικο εγχειρημα. Τα παντα, απο την αναβαθμισμενη αποδοση, μεχρι τη βελτιωμενη σπορ κυλιση στο δρομο και τις επιμερους βελτιωσεις, ηταν κατι που δεν ειχε ξαναγινει ποτε σε crossover.
Satoru Tai, Αντιπροεδρος της Nissan Design Europe εκεινη την εποχη, σημερα Εκτελεστικος Διευθυντης Σχεδιασμου, Nissan Motor Co. Ltd.:
Εαν ξεπερασαμε τις προσδοκιες των ανθρωπων με το JUKE Nismo, τοτε με το JUKE-R θα εμειναν αναυδοι. Στη Nissan Design Europe, θεωρησαμε οτι η δουλεια μας ηταν να κανουμε κατι εντελως διαφορετικο. Να υπερβουμε εντελως τις προσδοκιες των ανθρωπων, τοσο στην Ευρωπη οσο και με τους συναδελφους μας στην Ιαπωνια. Με το JUKE-R τοποθετησαμε τον κινητηρα του GT-R και τα εξαρτηματα χειρισμου του σε ενα αμαξωμα JUKE, βελτιστοποιημενο για να ανταποκρινεται στις επιδοσεις.
Ηταν μια απιστευτη προκληση σχεδιασμου, το να συνδυασουμε αυτους τους δυο κοσμους, αλλα δημιουργησαμε ενα crossover που μαγνητιζει τα βλεμματα, με τις επιδοσεις ενος supercar
«Το JUKE ειναι αυθεντικο με ολη την εννοια της λεξης. Η Nissan ειναι πολυ καλη στο να φτιαχνει το «αυθεντικο», επομενως εχουμε καθε προθεση να συνεχισουμε να το κανουμε ».
Satoru Tai:
Τι σημαινει JUKE για εμας; Σημαινει παθος. Υπαρχουν πολλοι παθιασμενοι ανθρωποι στη Nissan και ολοι εχουμε παθος να κανουμε κατι διαφορετικο. Απο τον τολμηρο σχεδιασμο του, εως το πρωτοποριακο πνευμα του στη δημιουργια της κατηγοριας B-SUV, το JUKE ειναι αυθεντικο με ολη την εννοια της λεξης. Η Nissan ειναι πολυ καλη στο να κανει το «αυθεντικο, επομενως εχουμε καθε προθεση να συνεχισουμε να το κανουμε.
Marco Fioravanti, Αντιπροεδρος στον Σχεδιασμο Προϊοντων, Nissan Automotive Europe
Μετα την επιτυχια του πρωτου JUKE, γνωριζαμε οτι το JUKE δευτερης γενιας χρειαζεται να αυξησει ακομη περισσοτερο το τολμηρο στοιχειο, προσφεροντας μια απολυτη εμπειρια ενθουσιασμου στους πελατες μας .
Εργαστηκαμε σκληρα για να διατηρησουμε την ιδια πρωτοποριακη ενεργεια, αλλα την εξελιξαμε για να γινει πιο «ωριμη». Ειναι εξισου ξεχωριστο, αλλα ειναι πιο ευρυχωρο, προσφερει το προηγμενο συστημα ψυχαγωγιας NissanConnect και εχει αισθηση υψηλης ποιοτητας.
Διαθετει επισης προηγμενη τεχνολογια υποστηριξης οδηγησης οπως το ProPILOT. Το JUKE ειναι ενα συγχρονο Nissan απο καθε αποψη με πολλα δυνατα πλεονεκτηματα.
Καθως γιορταζουμε την επετειο απο το λανσαρισμα του , βλεπω ολο και περισσοτερα νεα JUKE στους δρομους και μου αρεσει η ποικιλια της διχρωμιας που επιλεγουν οι πελατες μας. Αυτο αποτελει καθημερινη αποδειξη οτι εχουν αγκαλιασει το JUKE δευτερης γενιας με τον ιδιο ενθουσιασμο που αποτελεσε το κλειδι και για την επιτυχια του JUKE πρωτης γενιας. Πιστευω ακραδαντα οτι το JUKE ειναι ενα αυτοκινητο αναφορας. Συνοψιζει το παθος που εχουμε στην Nissan.