[ad_1]
Για την Audi, ο ηχος του ηχοσυστηματος ειναι απο τα κεντρικα
χαρακτηριστικα της ποιοτητας. Πρεπει να ειναι φυσικος, υψηλης πιστοτητας και
απολυτα προσαρμοσμενος σε καθε μοντελο. Η μαρκα απο το Ινγκολσταντ θεωρει τον
ηχο και γενικοτερα την ακουστικη κατι πολυ περισσοτερο απο απλη ψυχαγωγια. Οδηγος
και επιβατες, επιθυμουν ενα περιβαλλον ηχου που τους ενθουσιαζει, τους
ευχαριστει και ταυτοχρονα τους εμπνεει. Ενας ακουστικος χωρος χωρις
ενοχλητικους θορυβους στο παρασκηνιο, με ηχητικα σηματα ενημερωσης,
κινδυνου/προειδοποιησης η πληροφορησης που συνυπαρχουν αρμονικα, παραλληλα με
διακριτικους ηχους ενεργοποιησης. Ο Dr. Tobias Gründl, επικεφαλης του τμηματος αναπτυξης ηχου και ακουστικης
της Audi,
μοιραζεται τη φιλοσοφια της μαρκας για την ηχητικη απολαυση σε ενα μοντελο Audi.
Ποιους θορυβους αντιλαμβανονται οι ανθρωποι στο
αυτοκινητο και απο που προερχονται;
Το ηχητικο
σκηνικο ενος αυτοκινητου προερχεται απο ενα μειγμα μεγαλου ευρους θορυβων και
ηχων. Οι συνηθισμενοι θορυβοι οδηγησης οπως ο ηχος του κινητηρα και τα ελαστικα
που κυλουν στο δρομο οταν το αυτοκινητο ειναι σε κινηση, ακουγονται εξισου –
και συνεχως – με τους αερακουστικους θορυβους που προκαλουνται απο τη ροη του
αερα. Επιπλεον, υπαρχουν προσωρινες πηγες θορυβου: η ανυψωση των παραθυρων η ο
τροπος που κλεινει η πορτα. Τα ηχητικα σηματα ενημερωσης και πληροφορησης
μεταδιδουν ιδανικα τα μηνυματα με διακριτικο τροπο – τα τυπικα κλικ των φλας
που αναβοσβηνουν ειναι ενα απο αυτα, καθως και ηχητικη ανατροφοδοτηση απο τη
λειτουργια αφης στην οθονη MMI. Τα κουμπια και οι διακοπτες πρεπει να παραγουν απαλους
αλλα διακριτους ηχους οταν ενεργοποιουνται. Οι ενοχλητικοι ηχοι κινδυνου/ προειδοποιησης
απαιτουν την πληρη προσοχη των επιβατων, μονο οταν ειναι απαραιτητο.
Πως εντοπιζει η Audi τις πηγες ανεπιθυμητου θορυβου;
Η Audi σκεφτεται ολιστικα το θεμα της μειωσης θορυβου.
Εμπειρογνωμονες απο διαφορες ειδικοτητες – απο την αναπτυξη οχηματων και
πλαισιων εως τη διασφαλιση ποιοτητας – συνεργαζονται για αυτον τον σκοπο σε
αυτο που ονομαζουμε ομαδα Θροϊσματων και Κροταλισμων (Rustle and Rumble). Οι ειδικοι δοκιμαζουν και αξιολογουν καθε νεο μοντελο Audi στον δρομο και σε επιφανεια δονησεων, αλλα και σε ειδικο
υδροπαλμικο εξοπλισμο. Προκειται για μια σερβο-υδραυλικη βαση εδρασμενη σε
τεσσερα σημεια, που κανει το οχημα να δονειται: Οι ενοχλητικοι θορυβοι, οπως
κουδουνισματα και τριξιματα στο χωρο των επιβατων, προκαλουνται απο δονησεις
στις χαμηλες συχνοτητες εως και 50 Hertz. Δοκιμαζουμε τις δονητικες αποκρισεις μεμονωμενων
εξαρτηματων η ολοκληρου του πλαισιου προκειμενου να διερευνησουμε και να
εντοπισουμε τις πηγες θορυβου. Οι θορυβοι δεν μπορουν παντα να ακουστουν στο
μερος οπου δημιουργουνται.
Υπαρχουν ακουστικες διαφορες μεταξυ αυτοκινητων με
κινητηρα εσωτερικης καυσης και ηλεκτρικων αυτοκινητων;
Σε αντιθεση με
εναν κινητηρα εσωτερικης καυσης, ενας ηλεκτρικος κινητηρας προκαλει σχεδον
καθολου ταλαντωσεις, δονησεις η μηχανικους θορυβους. Σε ενα τετοιο περιβαλλον,
οι θορυβοι που δεν ηταν προηγουμενως τοσο αισθητοι, μπορουν να μετακινηθουν στο
προσκηνιο. Αυτο περιλαμβανει την αερακουστικη καθως και την κυλιση των
ελαστικων. Η Audi
καταβαλλει τεραστια προσπαθεια για να ελαχιστοποιησει οσο το δυνατον
περισσοτερο ολες αυτες τις ενοχλητικες επιρροες. Για παραδειγμα, ολες οι
περιοχες οπου ο θορυβος μπορει να μεταφερθει στο πλαισιο του Audi e–tron ειναι ειδικα απομονωμενες και αποσυνδεδεμενες. Αυτο
σημαινει οτι τα σχετιζομενα με τον σχεδιασμο ανοιγματα και κοιλοτητες μεσα στο
πλαισιο, γεμιζουν με υλικο απο μικροϊνες. Το υφασμα απο ινες και το υφασμα απο
μικροϊνες (fleece) επενδυουν επισης τους θολους των τροχων για να
απορροφουν τον ηχο. Επιπλεον, επιφανειες οπως το δαπεδο επικαλυπτονται με
ειδικο υλικο. Αυτο εχει ως αποτελεσμα να κανει τη λαμαρινα να δονειται
λιγοτερο.
Στην μπροστινη
πλευρα, μια ακολουθια πολλαπλων στρωματων μονωνει το θορυβο ωστε να μην
εισερχεται στο εσωτερικο. Στο πισω μερος, αντιστοιχη μεριμνα υπαρχει για τη νεα
αρχιτεκτονικη του οχηματος με κινηση στον πισω αξονα. Επιπλεον, οι ηλεκτρικοι
κινητηρες περικλειονται σε καψουλες μειωσης θορυβου. Ακομη και η επενδυση του
δαπεδου εχει σχεδιαστει για να απορροφα ηχο. Στο εσωτερικο, η μοκετα με αφρο συμβαλλει
στη διατηρηση της ησυχιας. Ο δευτερος σημαντικος παραγοντας για τη χαλαρη
ατμοσφαιρα μεσα στο Audi e–tron ειναι η ανεπτυγμενη αερακουστικη του. Κανονικα, ο
θορυβος του ανεμου γινεται πιο εμφανης οταν ενα αυτοκινητο φτασει ταχυτητες 85 χλμ./ωρα
και ανω. Αυτος ο θορυβος παραμενει χαμηλος στο Audi e–tron και μολις που διεισδυει στο εσωτερικο, επειδη οι
στεγανοποιησεις των θυρων, οι εξωτερικοι καθρεπτες και οι τσιμουχες εχουν βελτιστοποιηθει.
Οι επιβατες μπορουν να εχουν μια χαλαρη συνομιλια ακομη και σε υψηλες
ταχυτητες. Το παρμπριζ διατιθεται στανταρ με διπλα τζαμια. Η Audi προσφερει επισης προαιρετικα ακουστικα τζαμια στα πλαϊνα
παραθυρα.
Μηπως η Audi εκμεταλλευεται
επισης δυνατοτητες ενισχυσης ηχων στο αυτοκινητο η τους εξουδετερωνει ενεργα;
Τα ενεργα μετρα
ακουστικης εχουν γινει πολυ πιο σημαντικα τα τελευταια χρονια. Με την ενεργη
ακυρωση θορυβου (ANC, Active Noise Cancellation),
για παραδειγμα, ενα συγκεκριμενο τμημα του ηχου του κινητηρα μπορει να μειωθει
με τον ηχο ακυρωσης. Το συστημα βασιζεται σε μικροφωνα ANC (δειτε το διαγραμμα με το A8 ως παραδειγμα), τα οποια ειναι ενσωματωμενα στην
επενδυση οροφης και μετρουν το επιπεδο ηχου στο εσωτερικο. Μια συσκευη ελεγχου
αντιστρεφει τα ενοχλητικα ηχητικα κυματα και εκπεμπει αντιστροφο ηχο μεσω των subwoofer. Απο
την αλλη, το Audi SQ5 TDI διαθετει συστημα εξατμισης που δινει εμφαση στους μπασους
επιθυμητους ηχους, επιτρεποντας στον ηχο του κινητηρα να εχει πιο δυναμικη
παρουσια. Ενα σπορ ηχητικο εφε μπορει επισης να δημιουργηθει δυναμικα στο
ηλεκτρικο σπορ αυτοκινητο e–tron GT, μεσω του ηχοσυστηματος.
Πως μπορει μια ατμοσφαιρα που βιωνεται ως ευχαριστη και
οχι ενοχλητικη, να διαμορφωθει στο αυτοκινητο;
Εδω μπαινουν οι
προγραμματιστες ηχου. Αντιμετωπιζουν ολους τους ηχους και – εαν ειναι
απαραιτητο – προσαρμοζουν, καταστελλουν η τονιζουν. Αυτο συμβαινει επειδη καθε
μεμονωμενος ηχος συμβαλλει στην ακουστικη αρμονια του αυτοκινητου. Εκτος απο
πολλες πηγες θορυβου, καθε οχημα θετει επισης ιδιαιτερες προκλησεις ως
ακουστικος χωρος: οι επιβατες καθονται σε διαφορετικες θεσεις και ο ογκος του
χωρου αλλαζει αναλογα με τον αριθμο των επιβατων. Ενα οχημα εχει πανοραμικη
οροφη, το αλλο δεν εχει. Εκτος απο αυτο, εσωτερικα υλικα οπως υφασματα η
δερματινα καλυμματα αντανακλουν η μειωνουν τον ηχο διαφορετικα. Κυριως, ο
χρονος που χρειαζεται ο ηχος απο το ηχειο να φτασει στα αυτια των ακροατων,
διαφερει.
Πως λειτουργει ο ηχος 3-D;
Ο ορος 3-D ηχος περιγραφει εναν ηχο που αντανακλα ακουστικα και τις
τρεις διαστασεις ενος χωρου. Οταν εφευρεθηκε η ηχογραφηση, ο ηχος αναπαραχθηκε
μεσω ενος ηχειου – mono. Ο στερεοφωνικος ηχος δεν ειναι δυνατος με αυτον τον τροπο και ο ηχος
ειναι επιπεδος. Στη δεκαετια του 1960, δημιουργηθηκε ο στερεοφωνικος ηχος: δυο
μικροφωνα καταγραφουν τη μουσικη απο διαφορετικες θεσεις. Οταν αναπαραγεται ο
ηχος, οι ηχογραφημενες πληροφοριες – ξεχωριστα μονοφωνικα σηματα – κατανεμονται
σε δυο διαφορετικα καναλια και αναπαραγονται αντιστοιχα μεσω ενος αριστερου και
ενος δεξιου ηχειου. Αυτο παραγει μια αισθηση χωρικου ηχου, το στερεοφωνικο εφε.
Ο ορος “1-D”
αναφερεται σε αυτον τον στερεοφωνικο ηχο.
Στη συνεχεια, το “2-D” σημαινει ηχο surround: Αυτη η τεχνολογια πολλαπλων καναλιων εχει διαδοθει απο
περιπου την εποχη του millennium. Η μουσικη προερχεται απο ενα subwoofer και απο πολλα ηχεια απο το μπροστινο και το πισω μερος καθως
και τις πλευρες – αναλογα με τον αριθμο των ηχειων, υπαρχει μια διακριση μεταξυ
του προτυπου 5.1 και του 8.1. Ωστοσο, σε αυτο το επιπεδο, καθε ηχητικο εφε
αντιστοιχει σε ενα μονο ηχειο η σε μια συγκεκριμενη ομαδα ηχειων.
Χρειαζεστε μια
επιπλεον πηγη ηχου που δεν βρισκεται στο ιδιο επιπεδο για να λαβετε
τρισδιαστατο ηχο. Απο την κυκλοφορια του τρεχοντος μοντελου Q7 το 2016, η Audi εχει προσφερει συστηματα ηχου Bang & Olufsen με 3-D ηχο, που αντανακλα επισης τη χωρικη διασταση του υψους.
Τα συστηματα χρησιμοποιουν πολλα επιπλεον ηχεια ευρειας ζωνης για αυτον τον
σκοπο, τα οποια ειναι ενσωματωμενα στην κολονα Α και, οπως στα Α8 και Q8, επισης στην κολονα Β καθως και στην επενδυση οροφης.
Το εσωτερικο γινεται μια μεγαλη σκηνη οπου η μουσικη αναπτυσσεται οπως
ηχογραφηθηκε στην αιθουσα. Υπαρχει ενας αλγοριθμος πισω απο αυτην την
τεχνολογια που η Audi ανεπτυξε μαζι με το Fraunhofer Institute. Ο αλγοριθμος “Symphoria 2.0” ηχου 3-D υπολογιζει τις πληροφοριες απο στερεοφωνικες η 5.1
εγγραφες για την τριτη διασταση και τις επεξεργαζεται για 3-D ηχεια. Αυτο καθιστα τα ηχητικα εφε ευελικτα τοποθετημενα
στον χωρο. Στα προηγμενα συστηματα ηχου Bang & Olufsen, για παραδειγμα στο υψηλοτερο επιπεδο διαμορφωσης στην
κατηγορια μεγαλων μοντελων, ενας ενισχυτης ισχυος 1.920 Watt λειτουργει με εναν επεξεργαστη ψηφιακου σηματος και 24
καναλια μαζι με 23 ηχεια. Αυτη η τεχνολογια κανει την καμπινα επιβατων
ακουστικα μεγαλυτερη. Ομως, η Audi δεν παραμελει την ποιοτητα του ηχου στη compact
κατηγορια. Αντιθετως, προσαρμοζει στην περιπτωση αυτη το τεχνικο concept στις χωρικες συνθηκες. Στο A1, για παραδειγμα, υπαρχουν τεσσερα mid–range ηχεια ενσωματωμενα στο ταμπλο με προσανατολισμο καθετα
προς τα πανω και χρησιμοποιουν το παρμπριζ ως ανακλαστικη επιφανεια. Με αυτον
τον τροπο, υψηλης ποιοτητας ηχος 3-D μπορει να επιτευχθει ακομη και σε ενα αυτοκινητο της compact
κατηγοριας – κατι που ειναι εξαιρετικο σε αυτην την κλαση.
Τι ρολο παιζει η ψηφιοποιηση στην αναπτυξη του ηχου;
Η προσαρμογη σε
ενα αντιστοιχο μοντελο οχηματος αποτελει κεντρικο στοιχειο της αναπτυξης ηχου.
Η Audi εχει αναπτυξει
το soundCUBE για
αυτες τις ειδικες απαιτησεις. Αυτη η λυση λογισμικου ηχου μειωνει σημαντικα την
ποικιλια των εκδοσεων και τον σχετικο χρονο αναπτυξης. Με το soundCUBE, η Audi παρεχει στις συνεργαζομενες εταιρειες της ενα πλαισιο
που διαθετει τη δικη του τεχνικη διαμορφωση και μια ομοιομορφη λειτουργικη και
ηχητικη φιλοσοφια – εν συντομια: ενα βελτιστο περιβαλλον αναπτυξης. Οι
συνεργαζομενες εταιρειες πρεπει μονο να ενσωματωσουν αυτο το πλαισιο, το οποιο,
τροπον τινα, οριζει το Audi DNA, με τη μαρκα να λαμβανει τον καλυτερο συγχρονο ηχο απο
το υπαρχον υλικο, χρησιμοποιωντας λογισμικο που βελτιστοποιειται συνεχως.
Μια αλλη
καινοτομια ειναι η χρηση ενισχυτων που λειτουργουν μεσω ενος ενιαιου διαυλου
ηχου (audio bus). Ο ηχος παραγεται απο λογισμικο στην κυρια μοναδα παραγωγης
ψυχαγωγιας MIB 3.
Στο premium
συστημα ηχου, οι ενισχυτες παρεχουν την προσθετη υπηρεσια ελεγχου των ηχειων
υψηλης αποδοσης. Αυτο απλοποιει επισης την αρχιτεκτονικη του συστηματος.
Σε ενα
υπερσυγχρονο ψηφιακο εργαστηριο ηχου, η Audi βελτιωνει ουσιαστικα νεες ηχητικες λυσεις.
Χρησιμοποιωντας πραγματικες προσομοιωσεις, οι ειδικοι τροποποιουν τον
συντονισμο ηχου για διαφορα μοντελα, ακομη και πριν υπαρξει ενα πρωτοτυπο. Αυτο
καθιστα δυνατη την αναλυση της διαμορφωσης ηχου καθε καθισματος στην εικονικη
αιθουσα αναφορας, προκειμενου να διασφαλιστει η καλυτερη δυνατη εμπειρια
ακροασης για καθε επιβατη στο αντιστοιχο sweet spot.
Πως ωφελειται η Audi απο τη νεα συνεργασια με τη Sonos;
Με το Q4 e–tron, η Audi χρησιμοποιει μια νεα συνεργασια στο hi–fi, παραμενοντας πιστη στον φυσικο, μη τροποποιημενο ηχο
της: η Audi
εκανε αυτη την επιλογη για τα ηχοσυστηματα υψηλης τεχνολογιας, προκειμενου να
ανταποκριθει καλυτερα στις επιθυμιες των πελατων. Ενω το Bang & Olufsen συστημα, με το λαμπρο μοτιβο ηχου του, ταιριαζει τελεια
στις απαιτησεις των μοντελων μεσαιου και πληρους μεγεθους, η Sonos, ως νεος συνεργατης για την Audi, με ηχο πιο μπασο, απευθυνεται ειδικα σε ενα νεανικο
κοινο-στοχο. Κατα συνεπεια, αυτη η μαρκα ταιριαζει απολυτα με το νεο compact SUV, το οποιο αντιπροσωπευει την εισοδο της Audi στο ηλεκτρικο μελλον στην κατηγορια. Η δυναμικη
φιλοσοφια ηχου που συνδεεται με τη Sonos θα κυκλοφορησει στα μεσα του ετους και σε αλλα μοντελα
της compact κατηγοριας.
Next big thing: Σε τι
εργαζονται οι προγραμματιστες ηχου της Audi αυτη τη στιγμη;
Ακομα και τωρα,
οι ειδικοι ηχου της Audi βρισκονται στο
εργαστηριο ηχου και ασχολουνται εντατικα με την ολιστικη ηχητικη εμπειρια του «αυριο».
Αυτο που αποκαλουμε “Immersive”, τρισδιαστατο ηχο (3-D) που σε περιβαλλει, βρισκεται στο επικεντρο αυτου. Με
συμβατικο ηχο surround 3-D, οι ηχοι κατανεμονται σε συγκεκριμενα ηχεια συμφωνα με
συγκεκριμενους αλγοριθμους. Σε αντιθεση με αυτην την αναπαραγωγη
προσανατολισμενη στο καναλι, ο immersive, τρισδιαστατος ηχος (3-D) που σε περιβαλλει ειναι προσανατολισμενος στον ακροατη.
Σε μια τετοια διαδικασια, οι ηχοι στα αρχεια ηχου συνδεονται ηδη με
μεταδεδομενα που περιεχουν τις ακριβεις πληροφοριες για το πως και που πρεπει
να ακουγεται ο αντιστοιχος ηχος στον πραγματικο χωρο – μια τελεια αντανακλαση
της ακουστικης καταστασης κατα την εγγραφη. Ο immersive 3-D ηχος ειναι το επικεντρο των εντελως νεων εμπειριων
ψυχαγωγιας που επηρεαζουν ολες τις αισθησεις. Αλλα μονο οταν οι ανθρωποι στο
μελλον, σε ενα αυτοκινητο που οδηγειται αυτονομα, ειναι σε θεση να σταματησουν
να ειναι αφοσιωμενοι στο καθηκον οδηγησης, θα εχουν ολες τις αισθησεις τους
ελευθερες να μπορουν να απολαυσουν εντελως μια ηχητικη εμπειρια οπως αυτη.
Το επομενο μεγαλο
βημα: η μελλοντικη διανομη του προτυπου κινητης τηλεφωνιας υψηλης ταχυτητας 5G, ανοιγει νεα καναλια streaming
υψηλης πιστοτητας και ποιοτητας. Μεχρι τωρα, πολλοι ανθρωποι εχουν
χρησιμοποιησει τα smartphone τους στο αυτοκινητο ως τον κυριο δεκτη για υπηρεσιες streaming ηχου. Ειναι βολικο: η εγγραφη μεταφερεται απλα στο
αυτοκινητο χρησιμοποιωντας Bluetooth. Αλλα επειδη το ευρος ζωνης για την ασυρματη τεχνολογια Bluetooth ειναι περιορισμενο, υπαρχει ενα σημειο συμφορησης που
μερικες φορες συνοδευεται απο απωλεια ποιοτητας ηχου. Στο εγγυς μελλον, για
πρωτη φορα, η Audi θα
χρησιμοποιησει το ιδιο το αυτοκινητο ως δεκτη – μεσω της ενσωματωμενης καρτας SIM και μιας μοναδας δεκτη υψηλης αποδοσης για πραγματικα
πολυκαναλικο streaming ηχου. Απο την οπτικη γωνια των μηχανικων ηχου της Audi, κατι τετοιο ειναι ενα ακομη οροσημο στον δρομο για το
μελλον.
[ad_2]