Το απογευμα της 12ης Αυγουστου του 1908, στο Ντιτροϊτ γεννιεται το πρωτο αυτοκινητο μαζικης παραγωγης της Ford με την ονομασια «Model T». Κοστιζει κατι λιγοτερο απο 900 δολαρια και θεωρειται το πρωτο λαϊκο αυτοκινητο. Το ονειρο του Henry Ford να \”δημοκρατικοποιησει το αυτοκινητο\”, ειχε μολις πραγματοποιηθει. Εκεινη την ημερα, ο Ford αλλαζε τον κοσμο. Το πως, θα το δεις παρακατω…
Rewind στο 1829. Τοτε, ο υπαλληλος στην εταιρεια ηλεκτροφωτισμου του Detroit, Henry Ford, καταφερνε να φτιαξει, χρησιμοποιωντας παλιοσιδερα και σκουπιδια, στο νεροχυτη του σπιτιου του, τον πρωτο του κινητηρα. (Διαβασε εδω την καταπληκτικη ιστορια).
Τα επομενα χρονια, ο Henry, με τη συζυγο του, Clara, θα τα περναγε προσπαθωντας να φτιαξει αυτοκινητα. Μεχρι το 1908, οταν η Ford Motor Company, η οποια εχει ιδρυσει ο Ford, θα αρχισει να παραγει μαζικα το Model T.
Ο Henry Ford και το Ford Model T
Η ιδεα του Ford ηταν να \”δωσει\” στον κοσμο ενα πρακτικο και φθηνο οχημα για τις καθημερινες του μετακινησεις. Ο μηχανικος του, William C. Klann, επισκεπτομενος τα μεγαλα σφαγεια των ΗΠΑ, συνελαβε, μαζι με τον Ford, την ιδεα της γραμμης μαζικης παραγωγης. Και ετσι, εγενετο η πρωτη γραμμη παραγωγης αυτοκινητων στον πλανητη.
Αυτο θα αλλαζε ριζικα τον κοσμο. Γιατι θα επετρεπε στην πραγματικοτητα στο ευρυ κοινο να το αποκτησει. Η \”ευκολια\” κατασκευης του Model T στη γραμμη παραγωγης, εριξε την τιμη του απο 900 δολαρια, το 1908, σε λιγοτερα απο 300, το 1925. Το γεγονος οτι αυτοκινητο που παραγοταν μαζικα ειχε χαμηλο κοστος συντηρησης, ηταν σκληροτραχηλο, ευελικτο και ισχυροτερο απο πολλα πολυτελη αυτοκινητα της εποχης, το εκανε hit. Ποσο;
Σκεψου οτι ο Henry Ford ειχε την ευτυχια να δει το πρωτο Model T να βγαινει απο την παραγωγη γραμμης του Detroit μια μερα σαν σημερα, το 1908 (το ιδιο αυτοκινητο εφυγε απο το εργοστασιο στις 27 Σεπτεμβριου) και, στις 26 Μαϊου του 1927, ο ιδιος ειδε το Model T που συμπληρωνε 15 εκατομμυρια παραχθεισες μοναδες, να βγαινει απ΄ την γραμμη του Highland Park. Δεν το λες και εμπορικη αποτυχια…
Στις 26 Μαϊου 1927, ο Henry Ford φωτογραφιζεται ως συνοδηγος, στο Model T με το οποιο συμπληρωνονταν 15 εκατομμυρια μοναδες παραγωγης
Στα τεχνικα, το Ford Model T ειχε εναν τετρακυλινδρο (εν σειρα) 2,9 λιτρων, ο οποιος παρηγαγε 20 ιππους και ηταν τοποθετημενος στο εμπρος μερος του αυτοκινητου. Εκαιγε πετρελαιο, κηροζινη, η αιθανολη. Ειχε ενα κιβωτιο δυο ταχυτητων (συν οπισθεν), κινηση στους πισω τροχους και η τελικη του ταχυτητα κυμαινοταν μεταξυ των 64-72 χ.α.ω.
Και το ιδιο ακριβως αυτοκινητο, σαν να μην περασε μια μερα απο πανω του, 89 χρονια μετα
Το ενδιαφερον ειναι οτι δεν ειχε φρενα στους τροχους, αλλα φρεναρε με τη μηχανη, ενω δεν ειχε και γκαζι. Εξηγουμε: Ειχε τρια πενταλ. Το αριστερο, ηταν ο συμπλεκτης (η κατι τετοιο). Οταν το παταγες τερμα, ειχε νεκρα. Οταν το αφηνες μεχρι τη μεση, πρωτη ταχυτητα και οταν το απελευθερωνες, πηγαινε με… οσα μπορουσε. Το δεξι πενταλ, ηταν το \”φρενο\”, ενω με το μεσαιο, εκανες οπισθεν.
Το Model T, εγινε δημοφιλεστατο στις ΗΠΑ με τους Αμερικανους να το αποκαλουν χαϊδευτικα \”Tin Lizzie\”. Αλλα, πως, με αυτο, ο Ford αλλαξε τον κοσμο;
Στις αρχες του 20ου αιωνα, το αυτοκινητο ηταν προνομιο των πλουσιων. Ο Ford, εισηγαγε δυο καινοτομιες: Το ιδιο το Model T, το οποιο ηταν οικονομικα προσιτο στην κτηση και τη συντηρηση για τον μεσο Αμερικανο και τη γραμμη παραγωγης.Η γραμμη αυτη, εισηγαγε εναν διαφορετικο τροπο απ\’ αυτον που ηξερε ο κοσμος μεχρι τοτε για την κατασκευη αυτοκινητων: Στα υπολοιπα εργοστασια, καθε αυτοκινητο φτιαχνοταν απο μια ομαδα εργατων, μια αργη και ακριβη διαδικασια. Αντ\’ αυτου, ο Ford εβαλε το αυτοκινητο να \”πηγαινει\” στον καθε εργατη που εκτελουσε μια συγκεκριμενη εργασια της \”συναρμολογησης\” ξανα και ξανα.
Η συναρμολογηση ενος Model T
Με αυτο τον τροπο, ο Ford καταφερε να μειωσει τον χρονο συναρμολογησης ενος Model T απο τις 12μιση σε λιγοτερες απο εξι ωρες. Και να μειωσει το κοστος παραγωγης. Εδω ειναι η λεπτομερεια: Ο Ford, αντι να βαλει τα λεφτα, τα εξτρα κερδη στην τσεπη, εριξε την τιμη του αυτοκινητου. Και, το 1914, αφησε αφωνους τους Αμερικανους αυξανοντας τον κατωτατο μισθο των εργατων του απο 2,83 δολαρια για την 9ωρη βαρδια, στα 5 δολαρια για μια 8ωρη βαρδια.
Οργασμος εργασιας στη γραμμη παραγωγης της Ford
Μεχρι το τελος του ιδιου ετους, τα αυτοκινητα μετακινουνταν στη γραμμη παραγωγης επανω σε εναν διαδρομο ο οποιος κινουταν ηλεκτρικα και \”εστελνε\” τα αυτοκινητα στο ποστο του καθε εργατη. Και, την πρωτοχρονια του 1909, υπηρχαν τρεις τετοιες γραμμες. Ομως, ηδη, απο το 1908, η μαζικη παραγωγη και μια νεα εποχη για την ανθρωποτητα, ειχε ηδη ξεκινησει…
Tip: Ο Ford ολοκληρωσε την κατασκευη του πρωτου του αυτοκινητου, στις 2 τα ξημερωματα της 6ης Ιουνιου 1896. Δυστυχως γι\’ αυτον, αποδειχθηκε πως ειχε κανει ενα \”μικρο\” λαθος στον υπολογισμο του. Το αυτοκινητο (το Quadricycle) ηταν φαρδυτερο απο την πορτα της αποθηκης μεσα στην οποια το ειχε φτιαξει. Του πηρε ακριβως μια ωρα για να γκρεμισει τον τοιχο γυρω απο την πορτα, ωστε να το βγαλει εκτος αποθηκης. Στις 3 τα ξημερωματα εκεινης της νυχτας, το πρωτο Ford του πλανητη, εκανε την πρωτη του δοκιμη…
O Henry Ford, δεξια, ακουμπα στο πρωτο αυτοκινητο που εφτιαξε, παρκαρισμενο διπλα απο το Model T με το οποιο συμπληρωθηκαν 10 εκατομμυρια μοναδες παραγωγης
Tip2: Αν σου αρεσε αυτο το κειμενο, ξοδεψε δυο δευτερολεπτα απ\’ τη ζωη σου, για να κανεις ενα like στη σελιδα μας, στο Facebook. Και αυτο, αλλωστε, οπως και τα ονειρα, ειναι δωρεαν…
Tip3: Διαβασε κι αλλες τετοιες ιστοριες στην ενοτητα \”Retro\” του Topspeed.gr
Tip4: Δεν θα ακολουθησει αλλο tip.