Επι αρκετες δεκαετιες, τα συστηματα τετρακινησης προσεφεραν καλυτερη προσφυση σε ολισθηρες συνθηκες, στελνοντας ισχυ και στους τεσσερις τροχους – κατι ομως που ειχε ως τιμημα την αυξηση της καταναλωσης καυσιμου.
Η τεχνολογια all-wheel drive (AWD) που εμφανιστηκε αργοτερα μπορουσε να ανιχνευει ποιοι τροχοι ειχαν την καλυτερη προσφυση στελνοντας περισσοτερη ισχυ στους τροχους που το ειχαν αναγκη, γεγονος που ειχε μειωμενο αντικτυπο στην καταναλωση.
Τωρα, η Ford κανει το επομενο βημα λανσαροντας στο Kuga την τεχνολογια AWD disconnect. Η τεχνολογια χρησιμοποιει τεχνητη νοημοσυνη (AI) για να απενεργοποιει το συστημα Intelligent All-Wheel Drive του Kuga σε ευνοϊκες οδηγικες συνθηκες για ακομα μικροτερη καταναλωση, ενω μπορει να το επανασυνδεει σε κλασματα δευτερολεπτου οταν κρινει οτι ο οδηγος χρειαζεται επιπλεον προσφυση.
Μπορει οι οδηγοι να αντιμετωπιζουν συνθηκες μειωμενης προσφυσης ολο το χρονο, ομως το Intelligent All-Wheel Drive προσφερει ενα ιδιαιτερο πλεονεκτημα τους χειμερινους μηνες οταν η βροχη, το χιονι και ο παγος τεινουν να καταστησουν το οδοστρωμα ιδιαιτερα επικινδυνο. Ενα ολισθηρο οδοστρωμα εξ αιτιας των καιρικων συνθηκων η λογω υπολειμματων λαδιου η υπαρξης λασπης ηταν υπευθυνο για το 8% των τροχαιων ατυχηματων στη Μ. Βρετανια το 2019. Συμφωνα με στοιχεια της Ford, η τεχνολογια AWD disconnect μπορει να αυξησει την οδικη ασφαλεια, μειωνοντας την ιδια στιγμη την καταναλωση κατα 6,5%, αλλαζοντας σε εμπροσθια κινηση, αναλογως των συνθηκων.
«Το συστημα all-wheel drive δεν προοριζεται μονο για off-road συνθηκες – η εξτρα προσφυση μπορει να κανει τα ταξιδια πιο ομαλα, πιο ασφαλη και λιγοτερο στρεσογονα για τους οδηγους, κυριως σε χειμερινες συνθηκες» δηλωσε ο Glen Goold, chief programme engineer του Kuga. «Σχεδιασαμε το νεο Kuga με την προοπτικη της μειωσης της καταναλωσης, και η τεχνητη νοημοσυνη του συστηματος AWD disconnect δημιουργει τις προϋποθεσεις για κατι τετοιο, διατηρωντας παραλληλα ολα τα πλεονεκτηματα του Intelligent All-Wheel Drive.»
“Fuzzy logic”
Το συστημα All-Wheel Drive του Kuga παρακολουθει συνεχως ποιοι τροχοι εχουν την καλυτερη προσφυση στην επιφανεια του δρομου, λαμβανοντας πληροφοριες απο αισθητηρες σε ολο το οχημα.
Η ισχυς κατανεμεται ομαλα μεταξυ των εμπρος και πισω τροχων διασφαλιζοντας προοδευτικη συμπεριφορα και αριστη αποκριση στις στροφες, με τις ρυθμισεις να πραγματοποιουνται σε λιγοτερο απο 20 χιλιοστα του δευτερολεπτου. Σε περιπτωσεις οπου οι εμπρος τροχοι εχουν μηδενικη προσφυση, το συστημα μπορει να στειλει μεχρι και το 100% της ισχυος στους πισω τροχους.
Η προηγμενη τεχνολογια AWD disconnect χρησιμοποιει εναν ειδικο ηλεκτρονικο εγκεφαλο και αλγοριθμο “fuzzy logic” για να προσδιορισει εαν η ισχυς στους πισω τροχους μπορει να αποσυνδεθει εντελως σε περιπτωσεις οπως για παραδειγμα οταν το οχημα κινειται στον αυτοκινητοδρομο με υψηλες θερμοκρασιες και στεγνες συνθηκες. Αυτο προσωρινα καθιστα το Kuga προσθιοκινητο για ακομα μικροτερη καταναλωση.
Το σημαντικο ειναι οτι το συστημα AWD disconnect μπορει να επαναφερει την ισχυ στον πισω αξονα εαν κρινει οτι το Intelligent All-Wheel Drive ειναι – η συντομα θα ειναι – απαραιτητο. Το AWD disconnect παρακολουθει πληροφοριες που λαμβανει απο το συστημα ελεγχου της προσφυσης και το ABS, για να αξιολογησει το σπιναρισμα και την ολισθηση των τροχων, καθως και αλλα στοιχεια, οπως η ενεργοποιηση των υαλοκαθαριστηρων και η εξωτερικη θερμοκρασια, ενω μπορει να ανιχνευσει ακομα και αν το Kuga ρυμουλκει τρεϊλερ, για να αποφασισει μεσα σε 10 χιλιοστα του δευτερολεπτου.
«Το ’Fuzzy logic’ αναφερεται στον αλγοριθμο που μπορει να λαμβανει υποψη ολες τις μεταβλητες πριν αποφασισει, οπως κανουμε ολοι οταν αποφασιζουμε τι θα φορεσουμε με βαση την προγνωση καιρου, την εποχη, τις εξωτερικες συνθηκες και τον προορισμο μας» δηλωσε ο Scott Beiring, driveline applications supervisor της Ford. «Για το Kuga, αυτο σημαινει οτι το Intelligent All-Wheel Drive δεν θα εμπλακει μονο και μονο επειδη λειτουργουν οι καθαριστηρες. Ο αλγοριθμος λαμβανει υποψη πληροφοριες απο αρκετους αισθητηρες, πριν αποφασισει κατα ποσον απαιτειται παρεμβαση, αλλα αυτο γινεται πολυ ταχυτερα απο οσο θα μπορουσε ενας ανθρωπινος εγκεφαλος.»
Το Intelligent All-Wheel drive προσφερεται με το πετρελαιοκινητο Ford Kuga που εφοδιαζεται με τον 2λιτρο EcoBlue κινητηρα ο οποιος αποδιδει 190 ιππους και συνδυαζεται με οκταταχυτο αυτοματο κιβωτιο. Η συγκεκριμενη εκδοση εχει καταναλωση 5,7 l/100 km και εκπομπες CO2 απο 150 g/km WLTP (απο 4,8 l/100 km και 126 g/km NEDC).
Περιηγηθειτε στο νεο Ford Kuga :