1. Η ελλειψη παιδειας και συνειδησης.
Αυτο, ειναι (πιστευω) και η αιτια της κρισης που περναμε ως χωρα. Οι Ελληνες ειμαστε απαιδευτοι. Δεν διαβαζουμε πια και, γιατι να το κανουμε αλλωστε, αφου τα ξερουμε ολα; Αυτο, παει πακετο με τη συνειδηση. Επισης ανυπαρκτη. Δεν μπορει, για παραδειγμα, να ξερεις οτι αν περασεις με κοκκινο -ακομα και με το ποδηλατο- μπορει να προκαλεσεις τοσο σοβαρο τροχαιο που καποιος να χασει τη ζωη του, η να μεινει αναπηρος για ολη του τη ζωη και να το περνας. Το κανεις ΕΠΙΤΗΔΕΣ. Το κανεις γιατι ΕΤΣΙ ΓΟΥΣΤΑΡΕΙΣ. Το κανεις επειδη ΔΕΝ ΣΕ ΝΟΙΑΖΕΙ. Τοσο απλα.
Δεν μπορει να θεωρεις οτι μπορεις να οδηγησεις εχοντας το παιδι σου αγκαλια. Ουτε οι θεοι των ραλλυ δεν μπορουν. Κι ομως, το κανεις. Δεν μπορει να μη φανταζεσαι οτι σε ενα μικροτρακαρισμα, το σωμα σου θα συνθλιψει αυτο του παιδιου που εχεις στην αγκαλια σου, σκοτωνοντας το. Κι ομως, το βαζεις στην αγκαλια, δεν φορας ζωνη και οδηγεις με 130 χαω στην Αττικη Οδο. Οποιος και αν ειναι ο λογος που το κανεις, ΔΕΝ ΣΕ ΝΟΙΑΖΕΙ για το παιδι σου. Οσο βαρυ κι αν ειναι, ετσι ειναι. Οπως και φυσικα, δεν σε νοιαζει για το αν θα παρασυρεις μια μοτοσυκλετα σκοτωνοντας τους αναβατες της, η θα πεσεις πανω σε ενα αλλο αυτοκινητο, μιας ανυποψιαστης οικογενειας που θα στειλεις σουμπιτη στον αλλο κοσμο. Χεστηκες. Εσυ θα κανεις αυτο που γουσταρεις γιατι \”δεν βαριεσαι μωρε, τι θα γινει\”; Ξερεις καλα τι μπορει να γινει, αλλα δεκαρα δεν δινεις.
Δεν μπορει να μην το χεις δει: Πατερας- μανα σε μηχανακι με το παιδι για τρικαβαλο, πατερας με τη μηχανη και το παιδι easy rider καβαλα στο τιμονι, οικογενεια σε ΙΧ που η συνοδηγος κρατα το μωρο στην αγκαλια “για να μην κλαιει” και ο οδηγος κανει ο,τι του καπνισει επειδη “εχω παιδι ρε, εσυ να προσεχεις”. Ο οδηγος σχολικου εχει υπερ μπονους απαλλαγων στις παρανομιες.
Ας παμε ομως στα πιο ειδικα:
2. Το βαρυ ποδι.
Ενταξει, για την Τροχαια, η \”υψηλη ταχυτητα\” ειναι η αιτια ολων των δεινων των δρομων. Συχνα, ειναι. Πιτσιρικια και μη που τους τρωει το δεξι τους ποδι και θα πανε με ο,τι εχουν, οσο πιο γρηγορα μπορουν. Δεν χρειαζεται να εξηγησω οτι δεν εισαι μονος στο δρομο και οτι τα πολλα χιλιομετρα σκοτωνουν. Θες να τρεξεις; Τραβα στις Σερρες. Δεν σου φτανει; Τραβα στο Nurburgring.
3. Τα ηλιθια ορια ταχυτητας:
Μερικες φορες, τα ορια ταχυτητας στους ελληνικους δρομους ειναι τοσο ηλιθια που σε πειθουν οτι εχουν οριστει μονο και μονο για να κοβονται ευκολοτερα κλησεις. Δηλαδη, οταν βαζεις οριο ταχυτητας 20 χ.α.ω., ξερεις οτι η θα προκαλεσεις κυκλοφοριακο κομφουζιο, η θα προκαλεσεις τον διερχομενο οδηγο να το παραβει. Του δημιουργεις ετσι μια συνηθεια να αγνοει τον Κ.Ο.Κ. που δεν ειναι παντου τοσο κακοφτιαγμενος και να παραβαινει παντου το οριο ταχυτητας.
4.Το ηλιθιο Κρατος.
Το Κρατος- τιμωρος, που αντιμετωπιζει την ιδιοκτησια αυτοκινητου ως ποινικο αδικημα. Το φορολογει ανελεητα. Περα απο τη βλακεια της υποθεσης, οπως πχ τα τελη που, απο τοτε που αυξηθηκαν, μειωθηκαν τα δημοσια εσοδα (απο 1 δις ευρω το χρονο, 100 εκατ. ευρω μεσα σε μια δεκαετια), το Κρατος ωθει τον Ελληνα στο να μη συντηρει σωστα, η να μη συντηρει καθολου το αυτοκινητο του (για να το αντικαταστησει με ενα νεο, ουτε λογος). Το ΚΤΕΟ ειναι ο,τι να ναι, οι ελεγχοι ακομα περισσοτερο και, εν τελει κυκλοφορουν γυρω μας αυτοκινητα με λαστιχα 8 ετων (ναι, το ειδα κι αυτο).
Υπαρχει και το ζητημα του \”ξεδωματος\”. Το Κρατος εχει λεφτα να στελνει ακομα και τα ΜΑΤ στις κοντρες, εχει λεφτα για χασιμο απο τα τροχαια ατυχηματα και δυστυχηματα, αλλα δεν εχει να επενδυσει σε ενα παρκο κυκλοφοριακης αγωγης, η σε μια προσιτη πιστα αγωνων. Οταν ο Ecclestone προτεινε να χρηματοδοτησει τη δημιουργια πιστας Formula 1 που θα ηταν ανοιχτη στο κοινο ολο το χρονο, εκτος απο την εβδομαδα του αγωνα, στο παλιο αεροδρομιο του Ελληνικου, δεν πηρε καν απαντηση. Γιατι; Την απαντηση την ξερεις καλυτερα. Λυσεις υπαρχουν, αν υπαρχει και θεληση.
5. Οι (καρο)δρομοι.
Οι δρομοι στην Ελλαδα ειναι ενα κακο ανεκδοτο. Συντελεστης τριβης μηδεν, οδοστρωμα για δοκιμη αναρτησεων, μελετη ανυπαρκτη. Εχω φιλο Γερμανο με Ζ3Μ που κανει χρονους στην \”Πρασινη Κολαση\”, αλλα φοβαται να οδηγησει στην Ελλαδα, στην οποια ερχεται καθε χρονο, αλλα κινειται με τα ΜΜΜ. Γιατι; Η εξηγηση βρισκεται στα απειρα σαμαρακια, στην τρομερη ολισθηροτητα και οχι μονο. Στη στροφη με αναποδη κλιση, στην Εθνικη Οδο, λιγο μετα την Υλικη, στην Εγνατια που φτιαχτηκε επανω στο φυσικο περασμα αρκουδων αλλα η εταιρεια εκανε οτι δεν το ηξερε μην τυχον και πληρωσει ειδικες πεζογεφυρες, οπως κανουν εκτος Ελλαδας, στις Εθνικες Οδους που ΠΡΟΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ χρυσαφι μεσω των διοδιων, αλλα δεν φτιαχνονται ποτε και, οταν φτιαχνονται, θυμιζουν το Αιγαιο τον χειμωνα, οταν τις ταξιδευεις. Και φυσικα, στους δρομους της γειτονιας μας που ειναι ο ενας χειροτερος απο τον αλλο…
6. Η Τροχαια.
Τροχονομοι που στηνουν καρτερια με το ρανταρ μετα απο στροφες για να σε γραψουν αν πηγαινες με 89, ενω το οριο ειναι 80, μπλοκα στημενα οπου να ναι, με ζομπι λυσσασμενα να βρουν \”κατι\” για να σε γραψουν. Οχι, η λυση δεν ειναι να μην κοβει κλησεις η Τροχαια. Ομως ουτε και ειναι να την εχουν μετατρεψει σε φοροεισπρακτικο μηχανισμο. Αληθεια, δεν πιστευετε οτι υπαρχει περιπτωση να σωζωνταν ζωες, αν υπηρχε ο θεσμος της \”προειδοποιησης\”; Δηλαδη, \”σε επιασα να τρεχεις και, αν το ξανακανεις, θα σου παρω το διπλωμα\”.
7. Το road rage.
Κακα τα ψεματα. Με την κριση, πολλοι βγαζουν τα απωθημενα τους στο δρομο. Ψαχνονται για καβγα. Θα σε κλεισουν, δεν θα κανουν δεξια για να προσπερασεις, θα περασουν με κοκκινο, η το στοπ και μετα θα σου πουν \”τι θες ρε; κατεβα κατω αν εισαι αντρας\”. Οχι, φιλε μου. Η λυση ειναι να αφησεις το τιμονι και να επιστρεψεις στα σπηλαια, οπου ανηκεις. Ασε την οδηγηση για αλλους, αν εχεις νευρα, πριν σκοτωσεις κανεναν γιατι \”θα του δειξω εγω\”…
8.Τα δικυκλα.
Ειναι μαγκας, ειναι εξυπνος, ειναι ωραιος. Κυκλοφορει με μοτοσικλετα, η σκουτερ, η παπι, για να κανει τη δουλεια του. Οπου δεν εχει μπαριερα, παταει τη διπλη διαχωριστικη, η συχνοτερα, βγαινει στο αντιθετο ρευμα “επειδη εχει κινηση και δεν μπορω να περιμενω”. Αν τον χτυπησει καποιος απο απεναντι, σταματανε κι αλλοι (που επισης ακολουθουσαν στο αντιθετο ρευμα) και βριζουν ολοι μαζι τον “απροσεκτο”. Περναει με κοκκινο (“και σενα τι σε νοιαζει, τροχονομος εισαι ρε;”) παραβιαζει τα στοπ, απαιτει προτεραιοτητα “γιατι οι μηχανες εχουν προτεραιοτητα ρε!” προσπερνα τα αυτοκινητα απο δεξια, ειτε τον βλεπουν, ειτε οχι, απαιτει οι οδηγοι των αυτοκινητων να εχουν το κληρονομικο χαρισμα για να μαντεψουν οτι ερχεται. Κανουν σφηνες, μπαινουν στο φαναρι πρωτοι και οταν αναψει, οδηγουν την κινηση με την ιλιγγιωδη ταχυτητα των 30 χιλιομετρων την ωρα. Το κρανος ειναι διακοσμητικο, το μπινελικι και ο τσαμπουκας παντα ευκαιρα. Εκτος αν απεναντι ειναι Τροχαια, λεωφορειο η νταλικα εν κινησει. Ειπαμε, οπου μας παιρνει. Α! Παρκαρει παντου, επειδη “επιτρεπεται για μηχανακια”.
9. Τα ποδηλατα. Οδηγει ποδηλατο. Παντου. Στο πεζοδρομιο, θα περασει πανω απο τη γιαγια που βγαζει βολτα το εγγονι της. Στο δρομο, θα βγει στη λεωφορο Συγγρου και θα πιασει μεσαια λωριδα (ναι, αληθεια, το χω ζησει!), νυχτα, χωρις κανενα φωτακι. Βριζει τους οδηγους αυτοκινητων “που δεν σεβονται”, αλλα περναει με κοκκινα, πεταγεται απο στοπ κυκλοφορει τη νυχτα πιο σκοτεινος κι απ’ το σκοταδι και, αν παει κανεις να τον χτυπησει, τον στολιζει με μπινελικια. Ενιοτε, κυκλοφορει μεταμεσονυκτια με ολη την ποδηλατοκαγκουροπαρεα, φωναζοντας, σφυριζοντας (οχι, κανεις δεν κοιμαται, γιατι κανεις δεν δουλευει αυριο) και κλεινοντας την κυκλοφορια στις διασταυρωσεις με ευγενειες του τυπου “Ε, ΟΥ, ΠΟΥ ΠΑ ΡΕ ΕΔΩ ΠΕΡΝΑΝ ΠΟΔΗΛΑΤΑ Γ..Ω Τ’ ΑΜΑΞΙΑ ΣΑΣ”.
Κι αυτα, ειναι μονο μερικα απο τα κακα της μοιρας οσων αγαπαμε την οδηγηση…