Κατεβαζω σχεση στο σφιχτο εξαρι κιβωτιο του i30 N. Εχω πατησει το κουμπι με το καρο σημαιακι στο δεξι μερος του τιμονιου. Το πενταθυρο κορεατικο hot hatch μπαινει σε \”πολεμικο mode\”. Ο ηχος απο τις δυο αποληξεις της εξατμισης βαραινει, ο πινακας μπροστα μου κοκκινιζει, το τιμονι σκληραινει στα χερια μου, η αποκριση στο γκαζι γινεται αμεσοτατη. Βυθιζω το ποδι στο δεξι πενταλ και… αποκαλυψη! Το i30 N ουρλιαζει και ξεχυνεται μπροστα με μανια. Αλλαγη σε τριτη, ενα μικρο σκασιμο απο την εξατμιση και το Hyundai επιταχυνει μανιασμενα, ουρλιαζοντας και ξεφυσωντας, τεταρτη το ιδιο σκηνικο, πεμπτη. Στροφη μπροστα και πλακωνομαι στα φρενα. Λες και εχω ριξει αγκυρες κατω, τα 19αρια λαστιχα δεινοπαθουν να μη μπλοκαρουν. Κατεβαζω σχεση και… ΜΠΑΜ-ΜΠΟΥΜ-ΤΑΤΑΤΑΤΑ! Η εξατμιση με φιλοδωρει με μεγαλοπρεπη σκασιματα, ενω το rev match με βοηθα να κανω γρηγορα και ευκολα κατεβασματα στο ακριβες κιβωτιο.
Βουταω στη στροφη με την προσδοκια να βγαλει μουτρα. Το παρακανω λιγακι στο γκαζι, αλλα αυτο μενει ακλονητο. Σχεδον κανω ο,τι ειναι… απαγορευτικο. Το ηλεκτρονικα ελεγχομενο διαφορικο δινει την απαραιτητη ζωντανια στο μπροστινο συστημα και οι 19αρες με το χαμηλοπροφιλο ελαστικο (235/35 P Zero) κανουν θαυματα, καθως το κορμι μου παλευει με τα πλευρικα G. Το τιμονι, εχει μετατραπει σε οπλο στα χερια μου, δινοντας τους αριστη πληροφορηση και βοηθωντας με να κατευθυνω το Ν εκει οπου θελω. Οσο απολυτο και αν φαινεται στο \”N Mode\”, το προγραμμα πιστας, το Hyundai, στην πραγματικοτητα εχει εναν μαγικο τροπο να εμπνεει εμπιστοσυνη. Γεγονος λογικο, αφου το πατημα του στο δρομο ειναι καταπληκτικο και τα ορια προσφυσης του, σε εναν δρομο με καλο συντελεστη τριβης, τρομακτικα υψηλα, με τα φρενα, το τιμονι, το κιβωτιο, το μοτερ και το πλαισιο να συνεργαζονται μαζι μου αρμονικα, να γινομαστε μια ενιαια πολεμικη μηχανη. Τιποτα δεν ειναι ικανο να επηρεασει την κατευθυντικοτητα του, με το ESP να εχει μπει σε αγωνιστικο Mode…
\”ΜΑ ΕΙΝΑΙ HYUNDAI\”! Η φωνη αυτη τριβελιζει στο κεφαλι μου, καθως εχω γυρισει στο sport και, πιο μετα, στο Sport+ Mode. Τα γουρλωμενα απο την εκπληξη ματια -μετα και απο μια εκκινηση με το launch control-, κοντευουν να… δακρυσουν απο τη χαρα οταν διαπιστωνω οτι στις \”πολιτικες\” ρυθμισεις το i30 N μου επιτρεπει να \”παιξω\” με την ουρα του, αλλα και να κινηθω γρηγορα σε… ανθρωπινους ρυθμους. Μπορει να ειναι fun to drive ενα συγχρονο, προσθιοκινητο hot hatch; Μπορει!
Το \”διαμαντι\”, εδω, ειναι ο διλιτρος υπερτροφοδοτουμενος (και τετραγωνος, με διαμετρο Χ διαδρομη 86 χλστ) κινητηρας του Ν. Η αποδοση του, ειναι 275 ιπποι και 353 Nm ροπης (375 Nm σε κατασταση overboost). Ναι, δεν ειναι ο ισχυροτερος της κατηγοριας, ιδιαιτερα οταν εχουμε τον AMG με τους κοντα 400 και τον ετερο πανισχυρο του Type-R, ομως συμπεριφερεται ως ο ισχυροτερος, μεσω της φοβερης χροιας του, μεσω των εξατμισεων. Παραγει μουσικη- αριστουργημα, αναλογα με το προγραμμα που θα επιλεξεις! Αλλα επειδη ο ηχος δεν ειναι το παν, ο διλιτρος ειναι ελαστικος απο χαμηλα (απο τις 1.450 σ.α.λ), παραμενοντας \”γεματος\” σε ολο το φασμα περιστροφης του (η ροπη παρεχεται ως τις 4.700 σ.α.λ.), με γραμμικοτητα στην αποδοση του. Το εξαταχυτο σφιχτο κιβωτιο με το οποιο συνδυαζεται εχει κορυφαια αισθηση και δυσκολα θα χασεις κουμπωμα σχεσης (ακους, Γιαννη;).
Η ηλεκτρονικα ελεγχομενη αναρτηση (ECS) ειναι σφιχτη οσο πρεπει, μη επιτρεποντας ουτε… υποψια για κλισεις, και το Ν, στα \”πολεμικα\” του προγραμματα, επιτιθεται στα στροφιλικια πυροβολωντας σε καθε \”ασε\” του γκαζιου και με ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟ τροπο, θυμιζοντας σου οτι εξελιχθηκε στην \”Πρασινη Κολαση\” του Nurburgring με γνωμονα την απολαυση του οδηγου. Και, ποσο φοβερο ειναι το γεγονος οτι ο χερ Biermann, ο οποιος μετα απο 3 δεκαετιες στο M Division μεταπηδησε στο Ν Division καταφερε να οδηγησει τη Hyundai στη δημιουργια ενος μοντελου που θα ικανοποιησει και τον πιο απαιτητικο γνωστη; Γιατι δεν ειναι μονο οτι το τιμονι ειναι τοσο αμεσο, οτι το κιβωτιο ειναι τοσο σαφες και γρηγορο, οτι μπορεις να ρυθμιζεις την ουρα με το γκαζι, οτι εχει εκπληκτικο πατημα, οτι το ηλεκτρονικο μπλοκε σε αφηνει και να πατησεις νωριτερα στην εξοδο της στροφης, ουτε οτι τα φρενα και το ολο συνολο δεν δειχνουν σημαδια κοπωσης ακομα και σε συνθηκες οριακης οδηγησης. Ειναι οτι αυτο το hot hatch εχει κρατησει και λιγο απο την \”παλια σχολη\”, με τον αλητικο ηχο, το μηχανικο χειροφρενο και τη δυνατοτητα πληρους απενεργοποιησης του ελεγχου ευσταθειας ESC.
Η ζωη, βεβαια, δεν ειναι παιχνιδι. Στο δρομο, το i30N μπορει να ειναι και ενα πολιτισμενο καθημερινο αυτοκινητο. Απο τα δυο προγραμματα που \”περισσευουν\”, τα Normal και Eco, -τα οποια επιλεγεις απο το ευμεγεθες μπουτον στα αριστερα του τιμονιου, το Hyundai μεταμορφωνεται. Ο ηχος της εξατμισης γινεται πολιτισμενος, οι θορυβοι δεν περνανε στην καμπινα, οι αναρτησεις μαλακωνουν, το τιμονι ελαφραινει και ο κινητηρας αποκρινεται… ανθρωπινα. Με αυτο τον τροπο, μπορεις να μεταφερεσαι στη δουλεια, στα ψωνια, στη βολτα, χωρις… δραματα. Η δε καταναλωση, η οποια σε γρηγορους ρυθμους γινεται -λογικα- υψηλη, στο \”Normal\” και το \”Eco\” μετατρεπεται σε… ανθρωπινη. Η μεση καταναλωση των 7,1 lt/100 km που δινει η Hyundai για το δικο μου (ιδιαιτερα βαρυ) δεξι ποδι φανηκε πολυ δυσκολη να επιτευχθει, ομως διατηρω επιφυλαξη, καθως ενας νεος ιδιοκτητης i30 N που γνωρισα, μου ειπε οτι στις καθημερινες του μετακινησεις, κινειται κοντα στα 8 με 8,5.
Και στα πιο επουσιωδη (;). Εξωτερικα, το i30 N, στο χρωμα Performance Blue της δοκιμης μας (τα τεραστια αυτοκολλητα με το Ν στα πλαγια δεν διατιθενται, παρα μονο για το promo) ειναι διακριτικα αγριο. Τα σποϊλερ, οι καθρεφτες, οι αεραγωγοι και η αεροτομη κανουν ωραια αντιθεση βαμμενοι σε μαυρο, οπως και οι πανεμορφες 19αρες με τις ασημενιες λεπτομερειες, ενω οι κοκκινες δαγκανες των θηριωδων φρενων και οι κοκκινες λεπτομερειες στο χειλος του εμπρος και του πισω προφυλακτηρα, συμπληρωνουν ενα γενικα καλαισθητο συνολο, με σπορ στοιχεια μεν, χωρις ακροτητες και υπερβολες, δε.
Στο εσωτερικο, οι διαφορες με το \”απλο\” i30 δεν ειναι μεγαλες. Τα πλαστικα ειναι ποιοτικα και σπορ πινελιες θα παρατηρησεις στο τιμονι -με τα δυο μεγαλα, γαλαζια μπουτον- τον πινακα οργανων, τον λεβιε ταχυτητων και τα αλουμινενια πενταλ. Τα υφασματινα μπακετ προσφερουν σωστη στηριξη και δεν ειναι κουραστικα στην καθημερινη οδηγηση- αν και θα μπορουσαν να ειναι πιο εμφανισιμα. Η θεση οδηγησης παντως -με τις δεκαδες ρυθμισεις- ειναι αριστη.
Στην ευμεγεθη οθονη αφης (8 ιντσων στο μοντελο της δοκιμης μας, η στανταρ ειναι 5΄΄), ψηλα στο κεντρο του ταμπλο, υπαρχουν ολες οι απαραιτητες ρυθμισεις για τις λειτουργιες του αυτοκινητου (δηλαδη τον κλιματισμο, το ραδιοφωνο, τις συνδεομενες συσκευες, οπως το κινητο, το GPS κ.α.), ομως αλλου ειναι το \”ζουμι\”: Αν πατησεις το εικονιδιο \”N Mode\”, ολη η οθονη μετατρεπεται σε εναν πινακα οργανων. Απο τον οποιο μπορεις να ρυθμισεις την αποκριση του κινητηρα, την αποσβεση της αναρτησης, τη λειτουργια του ESC και του ηλεκτρονικα ελεγχομενου διαφορικου E-LSD, τον ηχο του μοτερ, το τιμονι και τη λειτουργια Rev Match, ενω στο Ν custom μπορεις να παραμετροποιησεις οποιο πεδιο θελεις στις επιθυμιες σου. Εκει, την ωρα της οδηγησης, προβαλλονται οι πληροφοριες για την ισχυ, τη ροπη, το turbo boost και τις δυναμεις g που αναπτυσσει το i30 N, αλα και χρονομετρο γυρων και επιταχυνσης.
Εν κατακλειδι, απο τη δοκιμη με το i30N, εχω να θυμαμαι πολλα συναισθηματα. Απο τα χαζογελα στους πυροβολισμους της εξατμισης και τις χαρες στις γρηγορες διαδρομες, στην αγωνια οταν το παρκαρα, μεχρι να το ξαναπαω βολτα, στην πικρα οταν το παρεδωσα στην FMS Hyundai και στις αντιδρασεις των γυρω μου: Το i30N ειναι ενα απο τα ελαχιστα αυτοκινητα που προκαλουν τετοιο θαυμασμο, απο ανθρωπους ολων των ηλικιων. Απο τους μεγαλυτερους, που αισθανονται δικαιωμενοι για την επιλογη τους να αγορασουν ενα Hyundai, στους συνειδητοποιημενους που ρωτουν με αγωνια αν \”ειναι τοσο καλο οσο γραφετε\”, στους \”αλλοθρησκους\” που παραδεχονται οτι \”οι Κορεατες εχουν κανει φοβερη δουλεια\” και στην πιτσιρικαρια που ζηταγε να καθισει στο καθισμα του συνοδηγου, η να τους κανω ενα \”περασμα\” για να το γραψουν στα κινητα και να το δειξουν στο σχολειο, την επομενη.
Εν τελει, με τα 26.990 ευρω (για την εκδοση με τους 250 ιππους, η εκδοση της δοκιμης μας ηταν η Performance με τους 275 στα 28.750 ευρω), την πενταετη εγγυηση που ισχυει ακομα και αν το βαλεις πιστα, ακομα και αν του φορεσεις semislick, το i30N ειναι ευκαιρια. Ειναι αστειο να μιλαμε για ελαττωματα και να συγκρινουμε πχ τα πλαστικα με του ανταγωνισμου. Γιατι, ακομα και αν το i30N χανει στα σημεια απο τον ανταγωνισμο, κερδιζει στο βασικο ερωτημα: Αξιζει τα λεφτα του; Ειναι \”too much car for it\’s money\”, ειναι τα πιο φθηνα αλογα που μπορεις να βρεις εκει εξω, το πιο φθηνο fun to drive που μπορεις να βρεις εκει εξω. Και, αυτο το \”μα ειναι Hyundai\” (που και η αγαπημενη συζυγος το πηρε πισω, παραδεχομενη το i30N), ακουγεται ηδη σαν τη δικαιολογια του ασχετου με την αυτοκινηση, του πικραμενου που προσπαθει να δικαιολογηθει, επειδη δεν μπορει να το παρει…