Η ιστορία του σήματος της Mazda

 


  Η Mazda Motor Corporation ιδρυθηκε στις 30 Ιανουαριου του 1920, καθως η εταιρεια Toyo Cork Kogyo, κατασκευαστης φελλου για στεγανωση, μονωτικων και απορροφητικων υλικων. Το 1931 το πρωτο οχημα κυλησε απο τη γραμμη παραγωγης – ηταν το τριτροχο φορτηγο Mazda-Go και χρειαστηκε να περασουν 29 χρονια εως οτου η Mazda κατασκευασει το πρωτο της επιβατικο αυτοκινητο – το R360 coupe το 1960.

 

  Μια εταιρεια με διεθνεις φιλοδοξιες και εξαγωγες στην Ευρωπη, ξεκινησε μολις επτα χρονια αργοτερα και τα τελευταια 60 χρονια το θαρρος της Mazda να αμφισβητει κοινες πρακτικες και να σφυρηλατει νεες διαδρομες στον τομεα της μηχανικης και του σχεδιασμου, βρισκει την Mazda να ειναι η πρωτη ιαπωνικη μαρκα που κερδισε τον αγωνα 24ωρων Le Mans, να ειναι η πρωτη που παρηγαγε και κυκλοφορησε στην αγορα τον περιστροφικο κινητηρα στο εμβληματικο Cosmo Sport 110S, που δημιουργησε το 2θεσιο roadster με τις καλυτερες πωλησεις στον κοσμο: το Mazda MX-5, και την εταιρεια που με την τεχνολογια Skyactiv-X εισηγαγε τον πρωτο στον κοσμο βενζινοκινητηρα αναφλεξης με μπουζι και αυταναφλεξη λογω συμπιεσης.

 

  Σε ολο αυτο το ταξιδι των 100 ετων, η εταιρεια που ξεκινησε απο κατασκευαστης βιομηχανικων προϊοντων φελλου μεχρι να φτασει να γινει μια παγκοσμια ανεξαρτητη αυτοκινητοβιομηχανια, το σημα και το εταιρικο λογοτυπο της Mazda, εξελιχθηκε παραλληλα με την επιχειρηση. Στις αντιπροσωπειες της Αγγλιας τωρα, οι επετειακες εκδοσεις των 100 ετων των Mazda3, Mazda CX-30 και Mazda MX-5, φερουν ενα μοναδικο σημα που επικαλυπτει το σημερινο σημα Mazda, πανω απο το αρχικο στρογγυλο λογοτυπο της Toyo Kogyo Company.

 

  Ιδρυθηκε το 1920 οταν ο Jujiro Matsuda επεστρεψε στη γενετειρα του, την πολη της Χιροσιμα μετα απο μια επιτυχημενη καριερα μηχανικου στην Osaka – Toyo Cork Kogyo που μετονομαστηκε το 1927 σε Toyo Kogyo καθως η επιχειρηση περασε στην κατασκευη μηχανηματων. Το απλο αλλα αποτελεσματικο σημα της εταιρειας παρουσιαζε εναν κοκκινο κυκλο με μικρες οριζοντιες κοκκινες γραμμες και χαρακτηριστηκε απο τον Matsuda, οτι αντικατοπτριζει την επιθυμια της Toyo Kogyo να συμβαλει στον κοσμο μεσω της μηχανικης και της αποφασιστικοτητας για διαρκη προσπαθεια εξελιξης. Η πρωτη εμφανιση του ονοματος Mazda εγινε το 1934, οταν ξεκινησε η παραγωγη τρικυκλων φορτηγων και η εταιρεια χρειαζοταν ενα εμπορικο σημα για την απεμπλοκη της απο τα εργαλεια και τα βαρια μηχανηματα. 

 
  Το ονομα Mazda επιλεχθηκε απο τον Ahura Mazda, τον θεο της αρμονιας, της νοημοσυνης και της σοφιας. Επισης βοηθησε το ονομα της οικογενειας Matsuda του ιδρυτη, καθως η προφορα του ηταν πολυ κοντα στο «Mazda». Το λογοτυπο ηταν μια απλη στυλιζαρισμενη εκδοση του ονοματος Mazda και τοποθετουνταν στις πλευρικες δεξαμενες του Mazda Go και υπηρχε στη διαρκως αυξανομενη γκαμα των τρικυκλων φορτηγων της Mazda, μεχρι το 1954.
 
 
 

 

  Aπο το 1936 η Mazda ειχε επισης ενα νεο λογοτυπο εμπνευσμενο απο το εμβλημα της πολης της Χιροσιμα. Το εμβλημα της πολης που ειχε την εδρα της η Mazda, απαρτιζονταν απο τρεις κυματιστες λευκες γραμμες σε πρασινο φοντο που αντιπροσωπευαν τις τρεις κοιτες του δελτα του ποταμου Ota στη Χιροσιμα. Το εμβλημα της Mazda αποτελειτο απο τις ευθειες λευκες γραμμες που κατεληγαν σχηματιζοντας το γραμμα Μ στο μεσον καθε γραμμης.  Τα τρια «Μ» αντιστοιχουσαν στην ονομασια Mazda Motor Corporation, ενω οι μακριες πλευρικες προεκτασεις αντιπροσωπευαν τα φτερα και την ευελιξια, την ταχυτητα και την ικανοτητα κατακτησης νεων κορυφων. Αυτο το αεροπορικο συμβολο βρισκοταν στο μπροστινο μερος πολλων απο τις νεοτερες εκδοσεις του Mazda Go και στην πραγματικοτητα διηρκεσε εως και το 1959.
 

  Ταυτοχρονα με το σημα με τα φτερα, η Mazda χρειαστηκε να χρησιμοποιησει και ενα εμπορικο σημα, καθως απο το 1949, ειχε ξεκινησει να εξαγει τριτροχα φορτηγα και στο εξωτερικο. Το παραπανω απλο λογοτυπο καταχωρηθηκε για πρωτη φορα στην Ταϊβαν το 1954, αντικαθιστωντας το προηγουμενο καλλιγραφικο λογοτυπο της Mazda, που παρουσιαστηκε το 1934, και το 1959 ηταν το λογοτυπο της εταιρειας σε 21 χωρες σε ολο τον κοσμο.

 

  Ωστοσο, μεχρι το 1959, η Mazda ηταν ετοιμη για την παρουσιαση του πρωτου της επιβατικου και αναζητουσε ενα σημα που θα ταιριαζε στο κυρος μιας αυτοκινητοβιομηχανιας και που θα μπορουσε να τοποθετηθει επαξια στο καπο του Mazda R360. Το πρωτο επιβατικο αυτοκινητο της Mazda κυκλοφορησε το 1960, και κατασκευαστηκε συμφωνα με τους περιορισμους της ιαπωνικης νομοθεσιας για τα «Κai cars», αυτο ομως δεν εμποδισε τους μηχανικους της Mazda να δημιουργησουν ενα ξεχωριστο οχημα που ηταν προσανατολισμενο στην αισθητικη, την αξιοπιστια και την ανεση, οπως θα περιμενε κανεις μονο απο ενα μεγαλυτερο αυτοκινητο, και ειχε και το νεο ομορφο σημα τοποθετημενο στο καπο.

 

 


 

  Στο Mazda R360 το σημα ειχε εναν απλο κυκλο χρωμιου με ενα ασημενιο ‘m’ στο κεντρο με τις δυο εξωτερικες του πλευρες να επεκτεινονται πανω και κατω για να συναντησουν τον εξωτερικο κυκλο. Παρολο που το μηκος του Mazda R360 Coupe ειναι κατω απο τρια μετρα, το αυτοκινητο μπορει να φιλοξενησει τεσσερις ενηλικες, ανεβαζοντας ετσι πολυ ψηλα τον πηχη στην κατηγορια των μικρων αυτοκινητων στην Ιαπωνια. Το αυτοκινητο διεθετε ελκυστικο στυλ, ελαφρια κατασκευη και εξυπνη τεχνολογια κινητηρα.

 

  Οικονομικο αλλα και ευχαριστο στην οδηγηση, το αυτοκινητο καταφερε να κυριαρχησει στην κατηγορια του απο την στιγμη της παρουσιασης του, πουλωντας μαλιστα 4.500 μοναδες την πρωτη μερα της κυκλοφοριας του, το Μαϊο του 1960. Στη συνεχεια, την ιδια χρονια ηρθε η κατακτηση του 15% της Ιαπωνικης αγορας αυτοκινητου, γεγονος που βοηθησε τη Mazda και το νεο της εμβλημα, να γινουν γνωστα σε ολοκληρη την Ιαπωνια. Το νεο σημα εκανε την εμφανιση του και στο Mazda P360 Carol, το οποιο εμελλε να γινει ακομα μεγαλυτερη επιτυχια, ενω το διασημο σημα της εταιρειας συνεχισε να διακοσμει τα αυτοκινητα της μαρκας μεχρι το 1975.

 

  Καθως η Mazda προχωρησε σε εξαγωγες των οχηματων της σε ολοκληρο τον κοσμο, αυτο το ξεχωριστο M στον κυκλο ηταν το σημα ολων των αυτοκινητων της μαρκας. Οταν η Mazda το 1964 παρουσιασε στο κοινο το πρωτοτυπο Cosmo, παρουσιασε το ιδιο Mazda M στο εσωτερικο ενος καμπυλογραμμου τριγωνου το οποιο αναπαριστα το σχημα απο τους ροτορες στον μοναδικο περιστροφικο κινητηρα του αυτοκινητου. 

 

   Η εντονη αντιθεση του σκουρου κοκκινου με το ανοιχτο πρασινο μεταλλικο αποτελεσε αναμφιβολα ενα απο τα χαρακτηριστικα εκεινου του σπορ πρωτοτυπου. Στη συνεχεια ηταν η σειρα του Cosmo Sport το 1967, που ειχε το ιδιο σημα, αλλα αυτη τη φορα ο συνδυασμος μπλε φοντου με τις ασημι λεπτομερειες ξεχωριζε απο το λευκο αμαξωμα του Cosmo. Το σημα τοποθετηθηκε στο ρυγχος, στις ζαντες και στο τιμονι του Cosmo, ενω η εκδοση «ροτορα» αυτου του σηματος τοποθετηθηκε στα επομενα μοντελα με περιστροφικο κινητηρα, οπως τα R130 Luce, RX-2 και RX-3.  Τα μοντελα με εμβολοφορο κινητηρα μεχρι το 1975, φορουσαν τη στρογγυλη εκδοση, καθιστωντας αυτο το σημα ενα απο τα πιο αναγνωρισιμα στην ιστορια της Mazda.
 
 

  
  Ωστοσο, συμφωνα με την ταση της δεκαετιας του \’70 και του \’80, η Mazda αφησε στην ακρη το σημα με το μονογραμμα, και για μια περιοδο που κυκλοφορησαν μερικα απο τα πλεον εμβληματικα μοντελα της οπως το RX-7, το 323 και το 626, η μαρκα χρησιμοποιησε εναν πολυ απλο τυπο λογοτυπου με εντονη γραμματοσειρα με κεντρικο στοιχειο το Ζ. Το σημα τοποθετουνταν σε αυτοκινητα, φορτηγα και vans σε μια περιοδο εντονης αναπτυξης της Mazda, αυτο το απλο σημα κοσμουσε το αμαξωμα, τους τροχους και τους εσωτερικους χωρους ενος τεραστιου αριθμου μοντελων της Mazda, και εμφανιστηκε σε ολες τις διαφημιστικες καμπανιες, στα κτιρια, στο δικτυο των αντιπροσωπων και σε καθε εκφραση της εταιρικης της ταυτοτητας. Χρησιμοποιηθηκε μεχρι το 1997, ειναι ακομα αμεσα αναγνωρισιμο και μοιαζει πολυ με το σημα Mazda που χρησιμοποιειται σημερα.
 
 

   
  Η επιθυμια για ενα εμβλημα επεστρεψε στις αρχες της δεκαετιας του \’90, και το 1991 η Mazda παρουσιασε ενα σχημα διαμαντιου μεσα σε εναν κυκλο, το οποιο σχεδιαστηκε για να αναπαριστα την εικονα των φτερων και του ηλιου σε εναν φωτεινο κυκλο. Ωστοσο, μολις ενα χρονο αργοτερα το λογοτυπο αλλαξε με τη στρογγυλοποιηση των ακρων του διαμαντιου ωστε να διαφοροποιηθει απο το παρομοιο σημα της Renault, και εγινε το σημα που ειναι γνωστο σε πολλους ιδιοκτητες Mazda, ειδικα καθως κοσμουσε τις μεταγενεστερες εκδοσεις των μοντελων της πρωτης γενιας MX-5.
  
 

  Το 1997 υιοθετηθηκε η γραμματοσειρα του ονοματος της μαρκας μαζι με το σημα, παιρνοντας τη μορφη που γνωριζουμε σημερα. Η γραμματοσειρα του ονοματος της Mazda που παρουσιαστηκε στη δεκαετια του \’70, εγινε μπλε για να αντιπροσωπευει το νεο εταιρικο χρωμα της Mazda, ενω το νεο σημα ειχε τα φτερα σε μορφη ενος V που αντιπροσωπευουν «αναπτυξη» και «βελτιωση», στη θεση του διαμαντιου του προηγουμενου σηματος. Η μορφη του ζευγους των φτερων που παραπεμπουν στο γραμμα M, σχεδιαστηκε για να αντιπροσωπευει την επιθυμια της Mazda στο κυνηγι της διαρκους βελτιωσης μεσω της αδιακοπης αναπτυξης με ευελικτη σκεψη, και δημιουργικοτητα.
 
 

 

  Στις αρχες του 21ου αιωνα, αυτο το σημα Mazda καθιερωθηκε σε ολοκληρο τον κοσμο και το 2015 κυκλοφορησε μια αναβαθμισμενη εκδοση σε ασημι και μπλε γραμματοσειρα με περισσοτερο βαθος, ενω σημερα η αναθεωρημενη ασημενια εκδοση του (χρησιμοποιειται κυριως σε μαυρο φοντο) ειναι το κεντρικο θεμα της αισθητικης ταυτοτητας που υπαρχει στις επιχειρησεις και στους συνεργατες της Mazda σε ολοκληρο τον κοσμο.  
 

  Το σημερινο σημα της Mazda αναγνωριζεται σε ολοκληρο τον κοσμο και κοσμει τα μοντερνα μοντελα της γκαμας, συμπεριλαμβανομενου και του πρωτου ηλεκτρικου αυτοκινητου της Mazda, του ολοκαινουργιου Mazda MX-30.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!