Πώς η 356 έθεσε τα θεμέλια της Porsche

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 356

Η 356, ηταν η αρχη της Porsche, ενος κατασκευαστη που εμελε να γινει ενας απο τους πλεον εμβληματικους και πρωτοπορους στο χωρο του αυτοκινητου, στο περασμα των δεκαετιων. Στο σημερινο αφιερωμα, θα ταξιδεψουμε στο χρονο, παρεα με το φωτογραφικο υλικο απο το αρχειο του Porsche Museum (το οποιο ευχαριστουμε θερμα για τη πολυτιμη συνεισφορα του).

Το ταξιδι της Porsche, ξεκινα με τη 356, το ετος 1948, στην Αυστρια. Η αρχικη ονομασια της σημερινης Porsche, ηταν Porsche Konstruktionen GesmbH (τα ετη 1948-1949) και επειτα ονομαστηκε Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, οταν η εδρα της εταιρειας μεταφερθηκε στο Zuffenhausen, στα περιχωρα της Στουτγαρδης, οπου βρισκεται μεχρι και σημερα.

Η αρχη της Porsche

Πριν το Δευτερο Παγκοσμιο Πολεμο, η Porsche σχεδιασε και κατασκευασε 3 Type 64 αυτοκινητα για εναν αγωνα το 1939, απο το Βερολινο στη Ρωμη, που τελικα ακυρωθηκε. Το 1948, το πρωτοτυπο της 356, με το κινητηρα στο κεντρο και το σωληνωτο πλαισιο, η γνωστη \”No. 1\”, ειχε ολοκληρωθει.
 Η 356, ειναι δημιουργημα του Ferdinand \”Ferry\” Porsche (γιου του Ferdinand Porsche, ιδρυτη της γερμανικης εταιρειας), ο οποιος ιδρυσε την αυστριακη εταιρεια μαζι με την αδερφη του, Louise Porsche. Οπως και το \”ξαδερφακι\” της, η 356 ηταν εφοδιασμενη με ενα τετρακυλινδρο αεροψυκτο κινητηρα, τοποθετημενο στο πισω μερος του αυτοκινητου. Το σασι της 356, δημιουργημα του Erwin Komenda, ηταν ενα ολοκαινουργιο σχεδιο, με μερικα εξαρτηματα να προερχονται απο την Volkswagen, στις αρχες. Το οραμα του Ferry Porsche, ηταν ενα μικρων διαστασεων, ελαφρυ αυτοκινητο, με εναν σχετικα ισχυρο κινητηρα (οπως δηλωσε στο περιοδικο \”Panorama\” του Porsche Club America το 1972), γεγονος που θα το εκανε διασκεδαστικο στην οδηγηση, εν αντιθεση με τα ογκωδη, βαρια και πολυ ισχυρα αυτοκινητα, των Alfa Romeo και BMW, που ειχε ως τοτε.
O Otto Huslein, υπευθυνος του εργοστασιου, στο τιμονι της \”No. 1\”
Η πρωτη 356, πηρε αδεια κυκλοφοριας στην Αυστρια, στις 8 Ιουνιου του 1948 και συμμετειχε σε εναν αγωνα στο Innsbruck, οπου και πηρε τη 1η θεση στη κατηγορια της. Στο περασμα της δεκαετιας του \’50, η Porsche ανασχεδιαζε τη 356, με γνωμονα τη βελτιωση των επιδοσεων της και μοιραζοταν διαρκως ολο και λιγοτερα μερη της με τη Volkswagen. Τις χρονιες 1948 και 1949, οπου η παραγωγη λαμβανε χωρα στο μικρο εργοστασιο του Gmünd της Αυστριας, οι 356 ηταν κατασκευασμενες απο αλουμινιο, ενω οταν η εδρα μεταφερθηκε στο Zuffenhausen το 1950, αρχισαν να κατασκευαζονται απο μεταλλο. Τα λιγα πρωτα αυτοκινητα, εμειναν γνωστα ως \”prototypes\”. Στη Γερμανια, τη κατασκευη ανελαβε η εταιρεια \”Reutter\”, την οποια η Porsche εξαγορασε το 1963. Η εταιρεια, διατηρησε το κομματι της κατασκευης των καθισματων και μετονομαστηκε σε \”Recaro\”.
Η αρχη της κατασκευης των 356, δεν εγινε ευρεως αντιληπτη, με εξαιρεση ενα μικρο αριθμο φιλων των αγωνων αυτοκινητου, με τις πρωτες 356 να πωλουνται κυριως στην Αυστρια και τη Γερμανια. Η Porsche χρειαστηκε 2 χρονια, απο την \”No. 1\” το 1948 μεχρι και το 1950, να κατασκευασει τις πρωτες 50 αντιτυπα της 356. Στις αρχες της δεκαετιας του \’50, η 356 ειχε ηδη αποκτησει τη φημη της και στις δυο μεριες του Ατλαντικου, για την αεροδυναμικη της, την οδηγικη της συμπεριφορα και την εξαιρετικη ποιοτητα κατασκευης της. Καθοριστικος ηταν ο ρολος της πολυ σημαντικης νικης της 356/2-063 στον αγωνα του Le Mans το 1951 (πατηστε εδω για να διαβασετε για την ιστορια της συγκεκριμενης 356). Ηταν πολυ συνηθισμενο, οι κατοχοι των 356 να συμμετασχουν με τα αυτοκινητα τους σε αγωνες, περαν απο το να τα οδηγουν στο δρομο. Στα τελη του 1954, η Porsche παρουσιασε τον νεο αγωνιστικο κινητηρα \”Carrera\”, με 4 εκκεντροφορους, ενα κινητηρα που τοποθετουνταν μονο στα αυτοκινητα της Porsche. Η συνεχως αυξανομενη επιτυχια στους αγωνιστικους θεσμους στους οποιους συμμετειχε, εφερε τον αριθμο των παραγγελιων στις 10.000+ αυτοκινητα, το 1964. Με το τελος της παραγωγης της 356, στα τελη του 1965 – αρχες του 1966, η Porsche ειχε κατασκευασει συνολικα 76.313 356.
H 356 ειχε 4 χαρακτηριστικες σειρες, την original \”pre-A\” (7.627 αυτοκινητα, στα ετη 1948-1955), την 356 Α (21.045 αυτοκινητα, στα ετη 1955-1959), την 356 Β (30.963 αυτοκινητα, στα ετη 1959-1963) και την 356 C (16.678 αυτοκινητα, στα ετη 1963-1965/66), χωριζοντας τα μοντελα σε εκαστοτε κατηγοριες, οποτε γινοταν καποια εντονη διαφοροποιηση. Τα Coupe και Cabriolet μεχρι και το 1955 ειναι ευκολα διακριτα απο τα χωριστα σε δυο παραθυρα (απο το 1948 εως το 1952) η σε σχημα V (με τη γωνια στο κεντρο του, απο το 1953 εως 1955) εμπρος παρμπριζ τους. Στα τελη του 1955, παρουσιαστηκε η 356 Α, με το κυρτο εμπρος παρμπριζ της. Η 356 Α, ηταν η πρωτη εκδοση της 356, με τη δυνατοτητα επιλογης του κινητηρα Carrera, ως εξτρα. Στα τελη του 1959, εκανε την εμφανιση της η Τ5 356 Β, ακολοθουμενη απο την επανασχεδιασμενη Τ6 356 Β το 1962. Η τελευταια εκδοχη της, ηρθε το 1963 με την 356 C, η οποια ηταν σχεδον ιδια με την Β, με σημαντικη διαφορα την αντικατασταση των ταμπουρων στα φρενα, με δισκοπλακες.
Πριν την ολοκληρωση της παραγωγης της 356, η Porsche ειχε εξελιξει μια πιο υψηλοστροφη εκδοση του τετρακυλινδρου 616/36 κινητηρα της 356, τον οποιο τοποθετησε στην νεα 912, η οποια μπηκε στη παραγωγη τον Απριλιο του 1965. Παρολο που η 912 χρησιμοποιουσε αρκετα μερη προερχομενα απο την 356, η Porsche δε σκοπευε να αντικαταστησει την 356, με την 912.
Ο αντικαταστατης της 356, ο οποιος θα συνεχιζε την προωθηση και προβολη του ονοματος της Porsche, ηταν η 901, επειτα 911. Η 912, ηταν μια \”βασικη εκδοση\” της 911, με τιμη 17.500 γερμανικα μαρκα (οσο κοστιζε η 356 1600 SC), ενω η πιο συνθετη, ισχυρη και εξακυλινδρη 911, κοστιζε πανω απο 50% παραπανω. Η Porsche πουλησε σχεδον 33.000 912, εφοδιασμενες με τον Type 616 κινητηρα, που ειχε τοσο μεγαλη επιτυχια για την Porsche, στην εποχη της 356.

Μοντελα

356 \”pre-A\” (1948-1955)

Απο τις αρχες στο Gmund με τις 356 των 1100cc, το σχημα παρεμεινε λιγο πολυ αμεταβλητο. Το 1951, παρουσιαστηκαν οι κινητηρες των 1300 και 1500 κυβικων, με αρκετα αυξημενη ιπποδυναμη. Στα τελη του 1952, το split-style εμπρος παρμπριζ αντικατασταθηκε απο αυτο σε σχημα \”V\”. To 1953, η Porsche λανσαρε την 1300 S η \”Super\”, με τον κινητηρα των 1100 κυβικων, να αποσυρεται οριστικα.
Στα τελη του 1954, ο Max Hoffman, μοναδικος εισαγωγεας της Porsche στην Αμερικη, επεισε την Porsche να κατασκευασει μια Cabriolet εκδοση της 356, με ελαχιστο εξοπλισμο και ενα cut-down παρμπριζ.
Προς τα τελη του κυκλου ζωης των \”pre-A\” 356, τελος του 1955 και λιγο πριν τη παρουσιαση της 356 Α, ο Hoffman, θελοντας να πουλα ενα αυτοκινητο με ονομα περα του ενος σκετου αριθμου, ζητησε απο τη Porsche να δωσει και το ονομα \”Continental\” στις 356, κυριως για τις ΗΠΑ. Η Ford, κατασκευαστρια εταιρεια της Lincoln Continental, μηνυσε την Porsche, η οποια με τη σειρα της αλλαξε το ονομα σε \”European\” για μικρο χρονικο διαστημα. Σημερα, ολες οι πρωτης γενιας 356, ειναι ιδιαιτερα περιζητητες απο τους συλλεκτες και φιλους της Porsche.

 

356 Α (1955-1959)

Στα τελη του 1955, με πολυαριθμες μικρες αλλα σημαντικες αλλαγες, η Porsche παρουσιασε την 356 Α.  Η εσωτερικη τεχνικη της ονομασια \”Type 1\”, της εδωσε το ονομα Τ1 μεταξυ των φιλων της μαρκας. Στις ΗΠΑ, 1200 απο τις πρωτες 356 εφεραν την ονομασια \”Continental\”, ενω επιπλεον 156 αυτοκινητα (τα οποια ειναι τα σπανιοτερα και πιο περιζητητα), κατασκευασμενα απο το φθινοπωρο του 1955 εως τον Ιανουαριο του 1956, εφεραν την ονομασια Τ1 \”European\”, πριν αλλαξει σε 356 Α. 
Στις αρχες του 1957, μια δευτερη ανανεωση ελαβε χωρα, γνωστη ως \”Type 2\” η Τ2. Η παραγωγη της Speedster εφτασε στο αποκορυφωμα της στα 1.171 αυτοκινητα το 1957 και επειτα αρχισε να φθινει. O πιο συνηθισμενος κινητηρας ηταν ο 1600 τετρακυλινδρος αεροψυκτος boxer, με διπλα καρμπυρατερ της Zenith, με αποδοση60 ιππους και 110 Nm ροπης.
Μια σπανια, 356 Α Hardtop, φωτογραφημενη εξω απο το Werk 1 στο Zuffenhausen

 

356 Β (1960-1963)

Στα τελη του 1959, σημαντικες σχεδιαστικες και τεχνικες βελτιωσεις, δημιουργησαν την 356 B (την \”Type 5\” η Τ5).
Στα μεσα του 1962, η εκδοχη 356 Β, αλλαξε στην Τ6 σχεδιαστικη εκδοχη, με διπλες γρυλιες στο πισω καπο, με το ανοιγμα για το γεμισμα του ρεζερβουαρ να ειναι πλεον στο εμπρος δεξι φτερο και με μεγαλυτερο πισω τζαμι στις Coupe.
H Porsche δεν αλλαξε την ονομασια του μοντελου καθως δεν το θεωρησε αναγκαιο λογω των αλλαγων. Ωστοσο, οταν η Τ6 εφοδιαστηκε με δισκοπλακες αντι ταμπουρα, χωρις αλλες εμφανης διαφοροποιησεις, εφερε απλα το ονομα \”C\” η \”SC\”, αν επροκειτο για την εκδοση με τον πιο ισχυρο κινητηρα.
Το 1961 και 1962, κατασκευαστηκαν 2 μοναδικα \”Karmann hardtop\” η \”Notchback\”. Το μοντελο του 1961, της σειρας Τ5, ηταν ουσιαστικα μια cabriolet 356 με την προαιρετικη μεταλλικη οροφη, μονιμα κολλημενη. Το μοντελο του 1962, της σειρας Τ6, ως ενα δικο του μοναδικο design. Πισω, ηταν μερικως cabriolet, με πλαισιο παρμπριζ Τ6 Coupe και μια δικη του, μοναδικη, hard top οροφη.

356 C (1964-1965/66)

Η τελευταια ανανεωση της 356, ηρθε το 1964, με την 356 C. Το αυτοκινητο πλεον ηταν εφοδιασμενο με φρενα με δισκοπλακες εμπρος και πισω, αλλα και τη δυνατοτητα επιλογης του κινητηρα \”SC\” των 95 ιππων, του ισχυροτερου που ειχε φτιαξει η Porsche ως τοτε. Η παραγωγη της 356 εφτασε στο αποκορυφωμα της το 1964, με 14.151 αυτοκινητα. Το 1964, ηταν η χρονια που η Porsche παρουσιασε την πρωτη γενια της 911.
Η Porsche συνεχισε να πουλα την 356 C στις ΗΠΑ, καθως η ζητηση παρεμεινε υψηλη, αφου η ζητηση στις αρχες της παρουσιασης της 911 (η οποια εμοιαζε πιο βαρια και \”πολιτισμενη\”), δεν ηταν ιδιαιτερα υψηλη. Οι τελευταιες δεκα 356 (ολες Cabriolet), συναρμολογηθηκαν και πουληθηκαν στην ολλανδικη αστυνομια, το Μαρτιο του 1966 ως model year 1955.

Αμαξωματα

H 356, ξεκινησε αποκλειστικα ως Coupe απο το 1948 εως το 1955. Στο περασμα του χρονου, εμφανιστηκαν και αλλες εκδοχες, οπως roadster, convertible, cabriolet και μια πολυ σπανια, η split-roof. Ο βασικος σχεδιασμος της 356, παρεμεινε απαραλακτος μεχρι και το 1965, με εξελικτικες και πρακτικες διαφοροποιησεις, παρα facelift και ανασχεδιασμους.
Το αυτοκινητο, κατασκευασμενο ως unibody κατασκευη, καθιστα αρκετα δυσκολη την αναπαλαιωση των αυτοκινητων που βρισκονταν σε περιοχες με κλιμα πουτα εκανε επιρρεπη στη διαβρωση. Η 356 \”Speedster\”, που δημιουργηθηκε μετα απο προταση του Max Hoffman, ειναι απο τις πλεον περιζητητες εκδοχες της 356 απο τους συλλεκτες. Η Speedster προεκυψε απο την προταση του Hoffman προς την Porsche, για τη δημιουργια μιας πιο \”Σπαρτιατικης\” και ελαφριας 356 Roadster, η οποια θα ειχε απηχηση στην αγορα των ΗΠΑ. Με το χαμηλο, αφαιρουμενο εμπρος παρμπριζ της (ιδανικο για οσους συμμετειχαν σε αγωνες), τα bucket καθισματα και τη μικρη αναδιπλουμενη οροφη της, η Speedster εγινε αμεσως αγαπητη, ιδιαιτερα στην Νοτια Καλιφορνια.
Αντικατασταθηκε στα τελη του 1958 απο την \”Convertible D\”. H \”D\”, ειχε ενα ψηλοτερο εμπρος παρμπριζ, που επετρεπε περισσοτερο χωρο για τα κεφαλια των επιβατων με την οροφη κλειστη, roll-up πλαϊνα παραθυρα και πιο ανετα καθισματα. Την επομενη χρονια, η 356 B Roadster, την αντικατεστησε, αλλα η αγαπη του κοσμου για τα open-top σπορ αυτοκινητα ειχε αρχισει να χανεται, πραγμα που φανηκε στη μειωμενη ζητηση για soft-top 356, στις αρχες της δεκαετιας του \’60. Ωστοσο, στις αρχες τις δεκαετιας του \’50, οι ανοιχτες 356, ηταν ιδιαιτερα περιζητητες, καθως για πολλες χρονιες, αποτελουσαν πανω απο το 50% του συνολου της παραγωγης καθε ετος.

Κινητηρας

Οι μηχανικοι της Porsche, σχεδιασαν τον 4κυλινδρο, boxer, αεροψυκτο κινητηρα της 356, βασιζομενοι στο σχεδιασμο του κινητηρα που ειχαν κανει για το Volkswagen Beetle. Προσθεσαν νεες κεφαλες, εκκεντροφορο, στροφαλο, πολλαπλη εισαγωγης, πολλαπλη εξαγωγης και διπλα καρμπυρατερ, με αποτελεσμα ο κινητηρας της 356 να παραγει παραπανω απο τη διπλασια ιπποδυναμη απο αυτον του Beetle. Η \”No. 1\” 356, ειχε το κινητηρα στο κεντρο, ωστοσο σε ολες τις 356 παραγωγης, ηταν τοποθετημενος πισω. Ο κινητηρας Carrera, εμφανιστηκε ως επιλογη εξτρα εξοπλισμου το 1955 στην 356 Α και παρεμεινε ως εξτρα, μεχρι το τελος του κυκλου παραγωγης.

Motorsport

Η 356, τοσο σε σχεδον εργοστασιακη μορφη, οσο και σε εκτενως τροποποιημενη, εχει γνωρισει μεγαλη επιτυχια σε θεσμους rally και αγωνων. Αρκετες 356 τροποποιηθηκαν, με σκοπο τη μειωση του βαρους και τη βελτιωση των επιδοσεων και της οδηγικης συμπεριφορας για αυτους τους αγωνες. Μερικα παραδειγματα που ξεχωριζουν ειναι η 356 SL και η 356 A Carrera GT. Στις αρχες της δεκαετιας του \’60, η Porsche συνεργαστηκε με την Abarth, και δημιουργηθηκε η 356 B Carrera GTL Abarth Coupe, η οποια γνωρισε επιτυχιες στους αγωνες στους οποιους συμμετειχε.

All in all

Η 356, περα απο ακρογωνιαιος λιθος στην ιστορια και στην επιτυχια της Porsche, δε μπορει παρα να ειναι αγαπητη στους petrolheads. 
Ενα retro σχεδιαστικο ειδωλο της δεκαετιας του 50, με τεχνολογια και καινοτομιες πολυ μπροστα απο την εποχη της, σε συνδυασμο με τις εντυπωσιακες επιδοσεις και την οδηγικη της συμπεριφορα, δε θα μπορουσαν παρα να της αποδοσουν τη σημαντικοτητα και την αναγνωριση που εχει σημερα, ως ενα απο τα αυτοκινητα-συμβολα τοσο της εποχης της, οσο και ολης της ιστοριας της αυτοκινησης στο συνολο της.
Για αυτο, καθε πληρης και σοβαρη συλλογη Porsche, δε μπορει παρα να περιλαμβανει μια 356, ασχετως εκδοχης…

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!