Πώς θα ήταν η ζωή μας χωρίς το καουτσούκ;

Η σοκολατα, λενε, σε μερικα χρονια δεν θα φτανει για ολους τους ανθρωπους και θα υπαρχει ελλειψη. Ενας πανικος (λεμε τωρα) πολυ κοσμο τον πιανει. Για σκεψου ομως τωρα, πως θα ηταν, η πως θα αλλαζε η ζωη μας, αν δεν υπηρχε, η αν υπηρχε ελλειψη απο… καουτσουκ.

Το καουτσουκ, μπορει να μην τρωγεται, ομως κανει… ολα τα αλλα. Με αφορμη την προσφατη Παγκοσμια Ημερα Καουτσουκ (12.9.17), η τεχνολογικη εταιρεια Continental παρουσιασε και παλι υπερηφανα, αυτο το κρυμμενο «αστερι» του συγχρονου κοσμου! Για πανω απο 145 χρονια, περισσοτερα απο οποιαδηποτε αλλη εταιρεια, η Continental, ως ειδικη σε αυτο το υλικο, προσφερει ζωτικο δυναμισμο, σε μια μεγαλη γκαμα βιομηχανιων, σε ολον τον κοσμο, με λυσεις
που βασιζονται στο καουτσουκ. «Χωρις τα προϊοντα απο καουτσουκ, κυριολεκτικα, κανενα ολοκληρωμενο βιομηχανικο συστημα δε θα μπορουσε να λειτουργησει σημερα.

 Αυτο ειναι το καουτσουκοδεντρο, το \”δεντρο που κλαιει\” 

Αυτο ακριβως το υλικο, κινει τον κοσμο, και αποτελει το κλειδι για πρωτοπορο
αναπτυξη και τεχνολογικες καινοτομιες. Η εξειδικευση μας στο καουτσουκ ειναι
καθοριστικος παραγοντας στη μακροχρονια επιτυχια μας, εχοντας κατακτησει την
παγκοσμια παραγωγη, με ολες τις συγχρονες τασεις που την συνοδευουν», αναφερει ο χημικος, Dr. Wolfram Herrmann, υπευθυνος αναπτυξης αυτου του υλικου, στο τμημα ContiTech. Συχνα, το καουτσουκ ειναι ενα υλικο που «δουλευει» αψογα και αθορυβα στο «παρασκηνιο», χωρις κανεις να το προσεχει. Ομως, ειναι ενας μοναδικος και ανθεκτικος “γιγαντας” προσαρμοστικοτητας, απιστευτα ευελικτος, αναντικαταστατος και συναρπαστικος!

Μπορεις λοιπον να φανταστεις τη ζωη σου χωρις καουτσουκ;
Η ζωη χωρις καουτσουκ θα ηταν κατι σαν ποδοσφαιρικος αγωνας, χωρις μπαλα, η κατι σα βιβλιο χωρις λεξεις! Παντως, σιγουρα, ενα κρεβατι, χωρις στρωμα απο latex δε θα ηταν καθολου αναπαυτικο και ενα πλυντηριο, χωρις ιμαντα δε μπορουσε να πλυνει! Τι θα συνεβαινε ομως σε ενα αυτοκινητο; Φυσικα, θα ελειπαν τα ελαστικα, ομως, οχι μονο αυτα: Χωρις σωληνακια, ο κινητηρας δε θα δουλευε, διοτι το συστημα μεταδοσης, τα φρενα και η εξατμιση θα καταστρεφονταν. Κι ακομη, χωρις τις ελαστικες βασεις του κινητηρα, ο θορυβος που θα δημιουργουσαν οι κραδασμοι θα ηταν ανυποφορος για τους επιβατες. Οι πορτες θα κροταλιζαν, τα παραθυρα θα εβαζαν νερα και αερα. Και βεβαια, δε θα ειχε νοημα να αναζητησετε αλλα μεσα μετακινησης, μιας και τα ποδηλατα, οι μοτοσυκλετες, τα λεωφορεια και τα τρενα, θα εμεναν, κι αυτα, ακινητα. Ο κοσμος, ξαφνικα, θα σταματουσε να «κινειται».
 
Παλιο εργοστασιο καουτσουκ

Αιωνες νωριτερα, εξερευνωντας τη φυση γυρω τους, ο λαος των Μαγιας εμεινε
εκπληκτος οταν, θερμαινοντας ενα γαλακτωδες εκχυλισμα, που εβγαλαν απο τα
δεντρα, δημιουργησαν το latex. Με τη θερμοτητα, το εκχυλισμα μετατρεπονταν σε μια στερεη, παρολα αυτα, ελαστικη μαζα, απο την οποια οι αρχαιοι προγονοι μας εφτιαχναν μπαλες, σκαφη και σωληνες για τις καθημερινες τους αναγκες. Οι Μαγιας εδωσαν στο δεντρο αυτο το ονομα “caa-o- chu” (κα-ο- τσου), που σημαινε το «δεντρο που κλαιει».

Για πολλα χρονια, ομως, οι ανθρωποι δεν ηξεραν ακριβως πως να χειριστουν αυτο το υλικο. Τουλαχιστον, οχι πριν την αυγη της εκβιομηχανισης, οταν και καταφεραν να μετατρεψουν το καουτσουκ σε ενα συγχρονο υλικο. Η πιο μεγαλη προκληση ηταν να βελτιωσουν το υλικο, ωστε να το χρησιμοποιουν πιο ευκολα. Διοτι οταν το ζεσταιναν υπερβολικα γινοταν κολλωδες, και οταν το εψυχαν γινοταν ευθραυστο. Εκεινη την εποχη, η επιδραση του φωτος και του αερα, κατεστρεφαν γρηγορα το καουτσουκ. Ηταν αργοτερα η μεθοδος του βουλκανισμου που εδωσε στο καουτσουκ την ιδιοτητα της ελαστικοτητας. Η βιομηχανια, τοτε, το αξιοποιησε, ως πωμα σε μηχανες ατμου, για να μονωσει τηλεγραφικα καλωδια και για να φτιαξει ελαστικα ποδηλατων. Συντομα, εγινε κυριαρχο μονωτικο υλικο στην αναδυομενη ηλεκτρικη βιομηχανια και βασικο υλικο στη βιομηχανια κατασκευης ελαστικων, για καθε ειδους οχηματα. Ετσι, το αρχικα ακατεργαστο υλικο, αναπτυχθηκε σε ενα απο τα βασικα υλικα της βιομηχανικης επαναστασης. Σημερα, περιπου το 40% του καουτσουκ παγκοσμια, εξαγεται απο τo καουτσοκοδεντρο, ειδους «Hevea brasiliensis».

Ελαστικοτητα – το μυστικο της επιτυχιας του.
Αυτη ειναι η κολλωδης, ελαστικη ουσια που βγαζει το καουτσουκοδεντρο 

Η ελαστικοτητα ειναι αυτη που κανει το καουτσουκ τοσο μοναδικο. Ακομη κι αν εχει υποβληθει σε μεγαλη πιεση, παντα επιστρεφει στο αρχικο του σχημα. Αυτη, αλλωστε, ειναι και η θεμελιωδης λειτουργια της ζωης και της φυσης. Αυτη η ιδιοτητα αποδεικνυει οτι το καουτσουκ ειναι πραγματικα ειδικος στην τεχνη της προσαρμογης.

Καμια αλλη φυσικη ανακαλυψη δεν εχει τοση μεγαλη και διαρκη επιδραση στην
ανθρωπινη ζωη, οση αυτο το ανθεκτικο, σκληρο υλικο. «Για τους σχεδιαστες, η
εκπληκτικη και μοναδικη ιδιοτητα αυτου του υλικου ειναι και παλι η ελαστικοτητα του.


Οταν στο καουτσουκ προστιθενται διαφορες ουσιες, οπως πληρωτικα και προσθετα, γινεται δομικο υλικο. Αποτελεσμα: μια, πρακτικα, απεριοριστη ποικιλια χημικων ενωσεων, για εξειδικευμενες λυσεις, για καθε εφαρμογη», εξηγει ο Dr Herrmann.


Το καουτσουκ μπορει και ειναι ανθεκτικο σε υψηλες και χαμηλες θερμοκρασιες
ταυτοχρονα. Μπορει να ειναι σκληρο και να μην σπαει, να μην επιτρεπει τη διαρροη αεριων, ηλεκτρομονωτικο η ηλεκτρικα αγωγιμο και ανθεκτικο σε επιθετικες ουσιες, οπως το οξυγονο, το οζον, η UV ακτινοβολια, οι ακραιες θερμοκρασιες και η πιεση.

Αυτες οι ιδιοτητες επηρεαζονται σημαντικα απο τις μεθοδους επεξεργασιας που
χρησιμοποιουνται, ειδικα στις μερες μας, στον τομεα της νανο-τεχνολογιας. Η
Continental διαθετει χημικες ενωσεις για μια τεραστια γκαμα εφαρμογων. Η βασικη μας σειρα ενωσεων, μονο, περιλαμβανει περισσοτερες απο 700 φορμουλες, για διαφορες εφαρμογες. Μα πανω απο ολα, οι χημικες μας ενωσεις ικανοποιουν, πρωτιστως, τις απαιτησεις των κορυφαιων προϊοντων μας.

Καουτσουκ: «Παιζει» παντα ομαδικα.

Το καουτσουκ ειναι ενας εξοχος «ομαδικος παικτης», κι ετσι, οι περισσοτερες απο τις μηχανικες του ιδιοτητες εξαρτωνται απο τα υλικα με τα οποια συνδυαζεται. Ενωμενο με αλλα υλικα, γινεται high-tech προϊον και αποτελει συστατικο υψηλης αποδοσης, σε πολυπλοκα τεχνικα συστηματα. Κανενα αλλο υλικο δεν εχει την ικανοτητα να συνδυαζεται με τοσες πολλες διαφορετικες ουσιες, για να δημιουργησει κατι καινουργιο. Αυτο δινει τη δυνατοτητα στο τμημα ερευνας και τεχνολογιας της Continental να εφευρει πρωτοπορους συνδυασμους υλικων, με βελτιωμενες η νεες ιδιοτητες, χωρις προηγουμενο. «Παρεχουμε τη γνωση που απαιτειται για τον συνδυασμο υλικων, καουτσουκ η πλαστικου με μεταλλα, υφασματα η αλλα δομικα συστατικα η ηλεκτρονικα εξαρτηματα. Εχουμε αναπτυξει ουσιαστικη εξειδικευση στον τομεα των υβριδικων υλικων και των χημικων προϊοντων και συνεχως εξελισσουμε τα ταλεντα μας με νεες εφαρμογες» συνεχιζει ο Dr Herrmann.

Χωρις το καουτσουκ, η κινητικοτητα των ανθρωπων θα ηταν σχεδον αδιανοητη. Με την ευρεια εννοια, σε αυτο οφειλεται η ανεση των συγχρονων αυτοκινητων. Ιμαντες μεταδοσης, σωληνες και βασεις, για παραδειγμα, ειναι απαραιτητα εξαρτηματα των κινητηρων και του πλαισιου. Κι ενω γυρω στο 1900, ενα οχημα ειχε μονο 15-20 εξαρτηματα απο καουτσουκ συνολικα, σημερα, υπαρχουν περιπου 600 λειτουργικα μερη, εξαρτηματα και συστηματα, κατασκευασμενα απο αυτο το υλικο. Κι ακομη, πανω απο το 70% του καουτσουκ που παραγεται παγκοσμιως χρησιμοποιειται για την παραγωγη ελαστικων για αυτοκινητα, φορτηγα και αεροπλανα – σχεδον 2 δις μοναδες ετησιως. Αλλα προϊοντα, περιλαμβανουν, περιπου, 40.000 ειδη που περιεχουν καουτσουκ, απαραιτητα στην καθημερινοτητα μας.

Το φυτο πικραλιδα: Απο αυτο θα παιρνουμε καουτσουκ στο μελλον 

 Πικραλιδα: Απο τη ριζα της θα παιρνουμε τα… ελαστικα μας στο μελλον

Περα απο ολα αυτα, η Continental εξερευνει νεους οριζοντες στον τομεα της
παραγωγης καουτσουκ, σε συνεργασια με το Ινστιτουτο Μοριακης Βιολογιας και
Εφαρμοσμενης Οικολογιας ΙΜΕ, Fraunhofer, με το Ινστιτουτο Julius Kühn Institute και τους καλλιεργητες φυτων, ESKUSA. «Το αντικειμενο αυτου του συνδυαστικου project ειναι να αναπτυξει μια διαδικασια, για τη βιομηχανικη χρηση του φυτου πικραλιδα (η «ρωσικο ραδικι»), ως πηγη καουτσουκ. Με γεωργικους ορους, προκειται για ενα φυτο με χαμηλες απαιτησεις και μπορει να καλλιεργηθει στο βορειο ημισφαιριο. Αυτο σημαινει οτι μπορουμε, πλεον, να σκεφτουμε την παραγωγη καουτσουκ, κοντα στα μεγαλα εργοστασια της Continental και την απλοποιηση των μεταφορικων υποδομων, λογω των μειωμενων αποστασεων μεταφορας της πρωτης υλης», εξηγει η Dr. Carla Recker, η οποια ηγειται του φιλοδοξου project, για την αναπτυξη αυτου του πολλα υποσχομενου υλικου.

Η ποιοτητα του καουτσουκ απο τη ριζα πικραλιδας ειναι ιδια με αυτη που παραγεται απο το καουτσουκοδεντρο. Στην Continental, η χρηση φυσικου καουτσουκ απο ριζες πικραλιδας, εχει ηδη αποδειξει την αξια της, σε πρωτοτυπα ελαστικων και βασεων για κινητηρες. Τα προϊοντα αυτα αναμενεται να βγουν σε παραγωγη στα επομενα πεντε με δεκα χρονια.

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!