Όταν η Mazda έφτιαξε το δικό της supercar

Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar


Συνηθως, για να προσδιορισουμε το μεγεθος της φημης μιας αυτοκινητοβιομηχανιας, αναρωτιομαστε “ποσα παιδια μεγαλωσαν με αφισες αυτοκινητων της μαρκας στα δωματια τους”. Για τη Mazda, αυτο δεν ειναι θεμα, μιας και τα RX-7, τα 787B και πολλα ακομα μοντελα της, κυριαρχησαν και κυριαρχουν στα… υγρα ονειρα μικρων και μεγαλων. Σε αυτη την ιστορια προστιθεται και ενα αγνωστο για εμας στην Ελλαδα αυτοκινητο. Ενα εντυπωσιακο, σφηνοειδες, φουτουριστικο supercar της Mazda που διακοσμησε πολλα παιδικα δωματια, το RX500.

Βρισκομαστε στο 1970. Οι Beatles κυκλοφορουν το αλμπουμ τους «Let It Be» και η αποτυχημενη αποστολη του Apollo 13 στο διαστημα καθιερωνει τη γνωστη φραση «Χιουστον, εχουμε ενα προβλημα». Αλλα το 1970 ηταν και μια εντονη χρονια για τον κοσμο της αυτοκινητοβιομηχανιας. Εμφανιζονται τα υπεραυτοκινητα με σφηνοειδη σχεδια και πολλοι κατασκευαστες δοκιμαζουν τον τεχνολογικα εξελιγμενο περιστροφικο κινητηρα στα μοντελα τους.

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Super εντυπωσιακο το Mazda RX500

Σε αυτο το πλαισιο, η Mazda παρουσιαζει το εντονα γωνιωδες και αεροδυναμικο RX500 στο 17ο Tokyo Motor Show, το οποιο σηματοδοτουσε την 50η επετειο της εταιρειας. Το κιτρινο σπορ αυτοκινητο μεσαιου κινητηρα γινεται φαβορι και γοητευει το κοινο με τον εμπνευσμενο απο την αεροπορια σχεδιασμο του. Εξοπλισμενο με πρωτοποριακη τεχνολογια περιστροφικου εμβολου, το φουτουριστικο RX500 προκαλεσε εντονο ενδιαφερον για τα μεσα παγκοσμιως.

Απο την Εκθεση Αυτοκινητου στο κουτι με τα παιχνιδια

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Αυτα τα παιχνιδια “προεκυψαν” απο το εντυπωσιακο Mazda

Αυτες οι συνθηκες εδωσαν ενα εξαιρετικο κλιμα για τη μετατροπη του θεαματικου οχηματος σε ενα μοντελο αυτοκινητου. Η Matchbox αναγνωρισε τις δυνατοτητες του RX500 και το συμπεριελαβε στο προγραμμα Superfast, ως απαντηση στην παρουσιαση του Hot Wheels του Mattel το 1968. Η δευτερη ηθελε να κλεψει μεριδιο απο την κυριαρχια της Matchbox και να καθιερωθει στην Αμερικανικη αγορα. Tο ιαπωνικο supercar με τον περιστροφικο κινητηρα και το φουτουριστικο σχεδιασμο προκαλουσε μεγαλο ενδιαφερον στην Αμερικη. Ηταν λοιπον αναμενομενο οτι το πορτοκαλι Matchbox RX500, το οποιο παρουσιαστηκε το 1971 ως MB66 θα γινοταν αμεσως παγκοσμιο best-seller.

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Ποιο παιδι θα ελεγε “οχι” σε αυτο το παιχνιδι;

Εντυπωσιακα διαφορετικο – η ιδεα πισω απο το RX500

Αλλα πως προεκυψε Mazda με ενα τοσο ριζοσπαστικο οχημα; Η αναπτυξη ενος πρωτοτυπου που εχει σχεδιαστει για την ερευνα της συμπεριφορας των πλαστικων αμαξωματων και της δυναμικης οδηγησης σε ταχυτητες ανω των 200 km/h ειχε ξεκινησει ηδη απο το 1968 με το κωδικο ονομα X810. Σκοπος ηταν να διερευνηθει η αρμονια μεταξυ των ανθρωπων και της ταχυτητα σε μια μελλοντικη κοινωνια, με βαση πιθανα σεναρια υπεραστικης κινησης. Απαιτηθηκε ενα πειραματικο οχημα – ενα με μεσαιο κινητηρα, χαμηλη αντισταση αερα και υψηλη καθοδικη δυναμη και, ταυτοχρονα, με την ομαλοτητα ενος περιστροφικου κινητηρα.

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Το εντυπωσιακο RX500 φοραγε περιστροφικο κινητηρα

Ο σχεδιαστης Shigenori Fukuda εμπνευστηκε τη δημιουργια του RX500 απο την ταινια «2001: Η Οδυσσεια του Διαστηματος ». Το οχημα δεν επρεπε να μοιαζει με κλασικο αυτοκινητο, οποτε μια μεγαλη ποικιλια απο σχεδιαστικα στοιχεια απο αγωνες και αεροπορικες μεταφορες βρεθηκαν στο RX500. Το πισω μερος ξεχωριζει ιδιαιτερα, με την ασυνηθιστη εμφανιση του, ενα παντρεμα αναμεσα σε ενα διαστημοπλοιο και ενα μαχητικο αεροσκαφος. Η εμπνευση προηλθε επισης απο τη συσχετιση του σχεδιαστη με τον Ιταλικο κατασκευαστη αμαξωματος Carozzeria Bertone. Ετσι, ο Fukuda-San προσθεσε μαλακες καμπυλες και περιγραμματα στο RX500 για να αποφυγει τη δημιουργια μονοτονων γραμμων.

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Επικο σε εμφανιση το RX500

Ενα αλλο χαρακτηριστικο γνωρισμα του σχεδιασμου ειναι το κυρτο παρμπριζ. Με την κολονα Α πληρως κρυμμενη, οι γυαλινες επιφανειες του οχηματος φαινεται να καταληγουν σαν ενα κομματι, δινοντας στην καμπινα μια εμφανιση που μοιαζει με θολο. Η εισοδος στο RX500 επιτυγχανεται μεσω των δυο πορτων τυπου πεταλουδας.

Τεχνικη κομψοτητα

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Οι προς τα επανω ανοιγομενες πορτες απλα… συμπληρωναν την τελειοτητα

Το RX500 τροφοδοτειται απο εναν αναβαθμισμενο, υδροψυκτο, περιστροφικο κινητηρα τυπου 10A που βρισκεται στο κεντρο του οχηματος, ακριβως πισω απο τον οδηγο. Με ογκο θαλαμου μολις 982cc, επιτυγχανει αποδοση 250 hp. Με επιταχυνση εως και 15.000 σ.α.λ., περισσοτερες απο ενα αυτοκινητο της Formula 1 εκεινη την εποχη, το RX500 διαχειριζεται τελικη ταχυτητα ανω των 240 km/h. Ενας λογος για αυτο ειναι το μειωμενο βαρος: Χαρη σε ενα πλαστικο αμαξωμα με ενισχυση υαλοβαμβακα σε πλαισιο σωληνα, το RX500 ζυγιζει στην σπορ εκδοση 850 κιλα, με αποτελεσμα μια εξαιρετικη αναλογια ισχυος/βαρους 3,4 κιλων ανα ιππο. Με υψος οχηματος 1,065 μ., το σπορ αυτοκινητο Wankel κατατασσεται επισης στα πιο χαμηλα αυτοκινητα στον κοσμο.

Πισω φωτα του μελλοντος και χρωματα που τροφοδοτησαν τη φημη

svg%3E Οταν η Mazda εφτιαξε το δικο της supercar
Τα RX500 της Matchbox

Το RX500 διεθετε ενα φουτουριστικο μοντελο πισω φωτων με σκοπο να παρεχει προσθετες πληροφοριες σε αλλους χρηστες του δρομου. Για παραδειγμα, το συστημα φωτισμου στο πισω μερος του οχηματος περιλαμβανε κοκκινα, κιτρινα και πρασινα φωτα. Αναλογα με την ενταση φρεναρισματος, τα κοκκινα φωτα αναβουν σταδιακα για να προειδοποιησουν την κινηση απο πισω σε περιπτωση πεδησης εκτακτης αναγκης. Τα κιτρινα φωτα αναβουν μολις μειωθει η ταχυτητα, ενω τα πρασινα φωτα υποδεικνυουν οτι το οχημα επιταχυνει.

Βλεπε επισης

svg%3E Η DS AUTOMOBILES BACK TO BACK ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ ΤΗΣ FORMULA E KAI O DA COSTA ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΗΣ ΣΤΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ

Επανειλημμενως οι εικονες απο διαφορετικες χρωματικες εκδοσεις του αυτοκινητου προκαλεσαν εντονες εικασιες. Η ανακατασκευη του σε ασημι οχηματος το 2008 αποκαλυψε πρασινα και κιτρινα στρωματα βαφης. Το αυτοκινητο, το οποιο ηταν αρχικα πρασινο, ειχε ξαναβαφτει με κιτρινο χρωμα για την Εκθεση Αυτοκινητου του Τοκιο, καθως ολα τα εκθεσιακα οχηματα της Mazda επρεπε να παρουσιαζονται με το ιδιο εντονο κιτρινο με κοκκινο εσωτερικο.

Οποιαδηποτε ελπιδα για παραγωγη του RX500 διαψευστηκε απο την πετρελαϊκη κριση που ξεκινησε το 1973. Ως αποτελεσμα, το RX500 παραμενει μοναδικο μεχρι σημερα και αποτελει αντικειμενο θαυμασμου στο Μουσειο μεταφορων Numaji της Χιροσιμα.

Απο παιχνιδι σε συλλεκτικο κομματι

Ευτυχως, η κριση δεν επηρεασε τη μινιατουρα του RX500: Μετα την κυκλοφορια του, το μοντελο της Matchbox παρεμεινε στα ραφια παιχνιδιων για συνολικα πανω απο μια δεκαετια και εχει πουληθει αμετρητες φορες σε ολο τον κοσμο.

Οσοι ελπιζουν να εμφανισουν τη δικη τους μικρη ωδη στο σπορ αυτοκινητο με περιστροφικο κινητηρα στα σαλονια τους, πρεπει να ριξουν μια ματια στο παλιο τους κουτι παιχνιδιων – ισως τους περιμενει εκει ενα μικρο Matchbox RX500 κλιμακας 1:59.

Στις μερες μας, το μικρο μοντελο ειναι ενα δημοφιλες συλλεκτικο αντικειμενο, που αναπαριστα ξεφρενους αγωνες στα παιδικα υπνοδωματια. Για ‘ψαγμενους’ θαυμαστες μοντελισμου προϊοντων της δεκαετιας του ’70, κατασκευαστες οπως η Spark, προσφερουν πλεον λεπτομερη μοντελα του RX500, τα οποια μοιαζουν εκπληκτικα με το πρωτοτυπο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!