Enzo Ferrari. Η σημαντικότερη της Μεγάλης Πενταδας.

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Ferrari Enzo Ferrari

H Enzo Ferrari (οπως ειναι το πληρες ορθο ονομα της), ειναι η 4η απο τις 5 Ferrari της Big 5 και για την ωρα, η τελευταια των modern classic. Η Enzo παραχθηκε σε 400 αντιτυπα, απο το 2002 μεχρι το 2004 και ειναι το αυτοκινητο – φορος τιμης, στον ιδρυτη της εταιρειας, Enzo Ferrari. H Enzo, ηταν απο τα πρωτα αυτοκινητα που μετεφεραν τη τεχνολογια της Formula 1, σε αυτοκινητα δρομου. Παραμενει επισης, μια απο τις πλεον ποθητες Ferrari και αναποσπαστο κομματι καθε σοβαρης συλλογης Ferrari.

Εξελιξη και Παραγωγη

Η Enzo, ειναι σχεδιαστικο δημιουργημα του Ken Okuyama, του τοτε επικεφαλη σχεδιασμου του Pininfarina, η οποια παρουσιαστηκε για πρωτη φορα στο κοινο, στο Σαλονι Αυτοκινητου του Παρισιου, το 2002, οπου και ανακοινωθηκε η περιορισμενη παραγωγη της σε 399 αντιτυπα, με τιμη 659.330 δολαρια. Η εταιρεια απεστειλε προσκλησεις για αγορα του αυτοκινητου προσωπικα σε 399 επιλεγμενους πελατες της, οι οποιοι ειχαν αγορασεις τις F40 και F50, με την Enzo να εχει γινει sold out πριν καν μπει στη παραγωγη.
Η παραγωγη ξεκινησε το 2003 και ολοκληρωθηκε το 2004. Το 2004, κατασκευαστηκε η #400 Enzo, η οποια εγινε δωρεα απο τη Ferrari στο Βατικανο, για φιλανθρωπικο σκοπο. Το συγκεκριμενο αυτοκινητο, πουληθηκε το 2005, σε μια δημοπρασια της Sotheby\’s, για 1.1 εκατομμυρια δολαρια.

Η καρδια της Enzo Ferrari

O κινητηρας της Enzo, ειναι ο, τοτε νεας γενιας, Tipo F140B. Στην Enzo, ειναι V12, ατμοσφαιρικος, υπο γωνια 65 μοιρων, 6λιτρος. Η αποδοση του ειναι 660 ιπποι στις 7800 σ.α.λ. και 675 Nm ροπης στις 5500 σ.α.λ. και το κοφτη στις 8200 σ.α.λ. .
Η κατανομη βαρους της Enzo ειναι 43,9% / 56,1% εμπρος – πισω, με το συνολικο της βαρος να ανερχεται στα 1480 κιλα.

Αναρτηση, κιβωτιο και φρενα

Η Enzo ειναι εφοδιασμενη με το αυτοματοποιημενο χειροκινητο κιβωτιο 6 σχεσεων, F1 της Ferrari. Για την εποχη του, ο χρονος αλλαγων στα 150ms ειναι ακρως εντυπωσιακος, οπως ηταν και τα (για πρωτη φορα σε αυτοκινητο παραγωγης) LED στη κορυφη του τιμονιου που βοηθουν τον οδηγο στην υποδειξη του σωστου χρονου, για την αλλαγη της ταχυτητας. Ωστοσο, οπως ολα τα αυτοματοποιημενα χειροκινητα κιβωτια, ετσι και αυτο της Enzo, δεν συμπαθουν ιδιαιτερα τη κινηση σε χαμηλες ταχυτητες, το σταματα-ξεκινα και φυσικα, δεν ειναι ακριβως και οτι πιο ομαλο στις αλλαγες. Αν και, ταιριαζει απολυτα στη φιλοσοφια του συγκεκριμενου αυτοκινητου.
Η αναρτηση της Enzo ειναι σχεδιασμου push-rod, με ηλεκτροροϊκα αμορτισερ, ρυθμιζομενης σκληροτητας.
Η Enzo, ειναι εφοδιασμενη με ζαντες μαγνησιου 19 ινστων, με ενα κεντρικο μπουλονι, ενω ειναι και η πρωτη Ferrari παραγωγης, εφοδιασμενη με κεραμικα φρενα, κατασκευης της Brembo, διαμετρου 381mm. Ενα παραπονο που υπηρχε στις αρχες και σε βαθος χρονου φανηκε πως στερησε καποιες δυνατοτητες απο το αυτοκινητο, ηταν τα ελαστικα της Bridgestone (προβλημα που ειχαν και οι αλλες Ferrari της εποχης), με αυτο να φαινεται σε μετεπειτα δοκιμες αυτοκινητων που φορουσαν τα τοτε P Zero της Pirelli.

Επιδοσεις

Οι επισημοι αριθμοι απο τη Ferrari :
  • 0-100 km/h : 3.2 sec
  • 0-160 km/h : 6.6 sec
  • 1/4 mile : 11 sec (δεν ανακοινωθηκε ταχυτητα)
  • Skidpad : 1.05g (maximum)
  • Τελικη ταχυτητα : 355 χιλιομετρα / ωρα

Παρολο τις εντυπωσιακες επιδοσεις και τη τιμης της Enzo, η 430 Scuderia κανει το γυρο του Fiorano, μολις 0,1 δευτερολεπτα πιο αργα απο την Enzo.

Σε δοκιμες που εγιναν στο Autodromo Del Levante, κοντα στο Μπαρι, η Carrera GT ηταν 1.12 δευτερολεπτα ταχυτερη στη μικρου μηκους πιστα (~1.58 χιλιομετρα).
Το EVO Magazine, εγγραψε χρονο 7:25.21 στο Nurburgring, με την Enzo ωστοσο να εχει ενα ελαττωματικο αμορτισερ, γεγονος που της στοιχησε σε χρονο. Σε αλλη δοκιμη που εκανε το ιδιο περιοδικο στο Bedford Autodrome West Circuit, η Enzo ηταν παλι 1.1 δευτερολεπτα πιο αργη απο την Carrera GT.

Εσωτερικο

Στο εσωτερικο της Enzo, κυριαρχει η απλοτητα. Δυο δερματινα bucket και ενα συστημα κλιματισμου. Λιγος διακοσμος σε ανθρακονημα και τιποτα αλλο. Τα παραθυρα, ειναι μηχανικα. Απο τα κενα στο ταμπλο, βλεπεις οτι υπαρχει απο πισω. Αυτη ειναι ομως και η μαγεια της. Το ωμο, το μη τελειοποιημενο. Γιατι, αυτο που μετραει, ειναι η οδηγικη εμπειρια και οχι αν βλεπεις κατι η ειναι τελεια κρυμμενο απο πισω.

Αγωνιστικες Εκδοσεις

FXX

Η Ferrari αποφασισε να συνεχισει να εξελισει και να μελετα τη τεχολογια που ειχε φερει στην Enzo, σε ενα αγωνιστικο προγραμμα μικρης κλιμακας, για να συλλεξει δεδομενα, τα οποια θα τη βοηθουσαν μελλοντικα, στην εξελιξη και προσαρμογη αυτων των τεχνολογιων, στα επομενα αυτοκινητα δρομου, αλλα και στα αγωνιστικα της. Ετσι γεννηθηκε το προγραμμα Ferrari XX και μαζι του η FXX. H FXX, ηταν βασισμενη στην Enzo, με τον V12 εδω να ειναι χωριτηκοτητας 6.3 λιτρων (οπως ηταν και στις 599, 612, F12 & FF) και να αποδιδει 800 ιππους. Αναβαθμισμενα ηταν επισης, το κιβωτιο, το οποιο πλεον εκανε αλλαγες στα 80ms, καθως και τα φρενα (ειδικο compound τοσο στις δισκοπλακες οσο και στα τακακια) της Brembo και τα ελαστικα της Bridgestone. Ολες οι FXX ειναι εφοδιασμενες με ενα κορυφαιο συστηματηλεμετριας το οποιο παρακολουθει και καταγραφει μια πληθωρα δεδομενων, τα οποια η Ferrari αργοτερα μελετουσε.
Οπως και η Enzo, ετσι και η FXX, ηταν αυτοκινητο το οποιο η Ferrari επελεξε σε ποιους πελατες της, θα δωσει τη δυνατοτητα αποκτησης του. Η τιμη της ηταν 1.3 εκατομμυρια ευρω. Το αυτοκινητο, συντηρειτε και φυλασετε σε γκαραζ απο την ιδια τη Ferrari, η οποια το μεταφερει σε καθε διοργανωση και trackday που οργανωνει τοσο η ιδια, οσο και σε αυτα που της υποδεικνυε ο εκαστοτε κατοχος.
To προγραμμα Ferrari FXX συνεχισε μεχρι το 2009, με την FXX Evoluzione. Καποια απο τα αυτοκινητα, οπως το λευκο απο πανω, πηραν αδεια και πινακιδες, μετα απο καποιες μικρες προσαρμογες που εγιναν, προκειμενου να μπορουν να κυκλοφορουν και σε δημοσιο δρομο.

FXX Evoluzione

Με το Evoluzione Kit, η Ferrari συνεχισε την εξελιξη της FXX, με κυριο στοχο την αυξηση της ιπποδυναμης του κινητηρα, τη μειωση του χρονου αλλαγης ταχυτητων και τη μειωση της αεροδυναμικης αντιστασης του αυτοκινητου. 
Στην Evoluzione, o V12 αποδιδει 860 ιππους στις 9500 σ.α.λ. , το 0-100 πραγματοποιειται σε 2.5 δευτερολεπτα και η αλλαγες του κιβωτιου γινονται πλεον σε χρονο 60ms. Λογω της μειωσης της αεροδυναμικης αντιστασης, η FXX Evoluzione, εχει τελικη ταχυτητα ~365 χιλιομετρα / ωρα.

All in all

Τι να πρωτοπει κανεις για την Enzo; Απο που να αρχισει; Και που να καταληξει; Ειναι ενα αυτοκινητο ωμο, αγριο. Ο σχεδιασμος της κατακριθηκε απο πολλους. Καπου στη πορεια ομως, ωριμασε και αρχισε να αρεσει. Πολλοι επισης σχολιασαν το οτι βλεπεις τους αεραγωγους και τη κρεμαριερα απο τα κενα που εχει το ταμπλο, σε αμαξι, τοτε 600 χιλιαδων ευρω. Η αληθεια ειναι πως, ρεαλιστικα και αντικειμενικα μιλωντας, ναι, ολα αυτα ισχυουν. Παμε ομως τωρα στην ουσια.
Πιστευω, πως οποιος ειχε τη τυχη μεχρι σημερα να οδηγησει μια Enzo, ποσο μαλλον να εχει μια στη κατοχη του, απο τη στιγμη που την οδηγησε, δεν τον απασχολησε τιποτα απο τα παραπανω. Σε αυτο το αυτοκινητο, ενα μετρουσα απο τη στιγμη που δημιουργηθηκε, η οδηγικη εμπειρια. Κανεις δεν νοιαζεται αν σημερα, με ελαστικα τωρινης τεχνολογιας, ειναι τελικα πιο γρηγορη η οχι απο την Carrera GT. Γιατι κανενας αριθμος δεν ειναι πιο σημαντικος απο τα συναισθηματα που σου προκαλει ενα αυτοκινητο. Ειναι σε ολες τις Top 5 λιστες καθε μεσου με τις καλυτερες Ferrari μεχρι σημερα. Οσο για τους κριτες του Bloomberg Businessweek, που την κατεταξαν στα 50 πιο ασχημα αυτοκινητα, θα πω μονο πως βλεποντας την αντιληψη τους στο τι ειναι στυλ, το πιο ευγενικο που μπορω να κανω ειναι να προσπερασω την ατυχη λιστα τους.
Εχοντας τη τυχη να δω μερικες απο κοντα, κατα διαστηματα, το δεος που προκαλει, ειναι απλα απεριγραπτο. Ποσο μαλλον η FXX. Δεν νομιζω οτι καποια αλλη λεξη μπορει να τη συνοψισει καλυτερα, παρα η λεξη δεος…

Photo Copyright: Patrick Ernzen (Desert Motors), Flickr, unless stated otherwise

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!