Porsche 996, η πρώτη υδρόψυκτη 911

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Porsche 911, Generation 996

Με τη γενια 996, η Carrera ειχε δυο ριζικες αλλαγες. Η πρωτη και πιο συζητημενη, ηταν η μεταβαση απο τους αεροψυκτους στους υδροψυκτους κινητηρες, αλλα και ο ριζικος επανασχεδιασμος του πλαισιου της, χωρις ωστοσο να μεταβαλεται η αρχικη της \”συνταγη\”.

Η γεννηση της, ανανεωμενης, 996

Τη δεκαετια του \’90, η Porsche ειχε αρχισει να αντιμετωπιζει καποιες οικονομικες δυσκολιες, με φημες για μια επερχομενη πωληση της εταιρειας, ειχαν αρχισει να κυκλοφορουν. Επιπλεον, ο εμβληματικος της αεροψυκτος 6κυλινδρος boxer, ειχε αρχισει να φτανει στα ορια του, ως προς την αποδοση και την αποδοτικοτητα, γεγονος που ειχε φανει εντονα στις κορυφαιες εκδοσεις των 993. Με τις νορμες ρυπων και τους περιορισμενους οικονομικους πορους, η Porsche επρεπε να προβει σε καποιες δραστικες αλλαγες, οπως και εκανε.
Αρχικα, ζητησα απο την Toyota να στειλει μια ομαδα συμβουλων, που θα τη βοηθουσε να επανασχεδιασει τη γραμμη παραγωγης της προκειμενου να γινει πιο αποδοτικη, τοσο η εργασια των ανθρωπων της, οσο και το να μειωθει το λειτουργικο της κοστος. Επιπλεον, φερνει στην αγορα της Boxster, τη μικροτερη κεντρομηχανη αδερφη της 911, με την οποια μοιραζονται πολλα μερη του εσωτερικου, αλλα και τα μηχανολογικα του στοιχεια δε διαφερουν εντονα, περαν των αναλογιων, λογω διαφορας μεγεθους.
Η 996, σχεδιαστηκε απο το 1992 εως το 1994, απο τον Pinky Lai, υπο την εποπτεια του αρχισχεδιαστη Harm Lagaay. Ηταν ενα ριζικα ανανεωμενο σχεδιο, με τη Porsche να θελει να δημιουργησει ενα φρεσκο αυτοκινητο για την επερχομενη νεα χιλιετια. Αξιζει να αναφερουμε, πως η 996 ειναι η γενια της 911 που εχει τα λιγοτερα κοινα στοιχεια σε σχεση με τη προκατοχο της.
Με το νεο της σωμα, εσωτερικο αλλα και πλαισιο, η 996 αντικατεστησε την 993, διατηροντας μονο το εμπρος και πισω συστημα αναρτησης, καθως και το κιβωτιο ταχυτητων, ολα ομως ανανεωμενα και διαφοροποιημενα απο τα αρχικα. Η 996 εχει αεροδυναμικο συντελεστη 0.30 (αποτελεσμα πολλων ωρων εξελιξης σε αεροσυραγγα), ειναι 45% πιο ακαμπτη χαρη στο νεο της πλαισιο, αλλα και 50 κιλα ελαφρυτερη σε σχεση με την 993, παρολο που φερει περισσοτερα ψυγεια και πλεον υπηρχε και το βαρος του ψυκτικου υγρου.
Η 996, ηταν αρχικα διαθεσιμη ως Coupe και Cabriolet, με τον flat-6 κινητηρα της να αποδιδει 300 ιππους. Ωστοσο, αξιζει να αναφερουμε οτι οι 996 με τον Μ96 κινητηρα, ειχαν ενα σημαντικο ελαττωμα εκ\’ κατασκευης (Porsche Intermediate Shaft Bearing) το οποιο μπορουσε να αχρηστευσει ολοκληρο το κινητηρα, αν δεν γινοταν η απαραιτητη αλλαγη στο ελαττωματικο εξαρτημα. Με την 996 να εχει ακριβως το ιδιο εμπρος μερος με τη Boxster, τα παραπονα απο τους κατοχους δεν αργησαν να ερθουν, καθως ελεγαν πως το πιο premium αυτοκινητο τους, μοιαζει με το πιο \”ταπεινο\”. Ως εκ\’ τουτου, το 2002 η Porsche λανσαρε την ανανεωμενη γενια της 996, ως αποτελεσμα αυτων των παραπονων.
Το 2000, ηταν το ετος που η Porsche παρουσιασε την 996 Turbo, με τον twin-turbo 3.6 λιτρων κινητηρα της, intercooled και με τετρακινηση, ειχε αποδοση 420 ιππους και εκανε το sprint 0-100 σε μολις 4.2 δευτερολεπτα. Με το εξτρα πακετο εξοπλισμου \” Χ50 \”, το οποιο παρουσιαστηκε το 2002, η 996 Turbo αποκτουσε διαφορετικο software κινητηρα, μεγαλυτερα turbo και intercooler. Με το πακετο αυτο, η αποδοση ανεβαινε στους 450 ιππους. Το 2005, η Porsche παρουσιασε την εκδοση Turbo S, η οποια εφερε το πακετο Χ50 μαζι με τα κεραμικα φρενα, ως μερος του βασικου εξοπλισμου της.
Το 2000, η αποδοση της βασικης εκδοσης της Carrera αυξηθηκε στους 305 ιππους, ενω το 2001 ηταν η τελευταια χρονια που η 4-κινητη Carrera 4, ειχε το ιδιο σωμα με την \”απλη\”, Carrera 2.
To 2002, η Porsche αυξησε τη χωρητικοτητα ολων των κινητηρων στα 3.6 λιτρα, που ως αποτελεσμα ειχε την αυξηση της ιπποδυναμης της απλης Carrera, στους 320 ιππους. Την ιδια χρονια, ξεκινησε και η παραγωγη της εκδοσης Targa, ενω για πρωτη φορα η εκδοση S, μπορουσε να παραγγελθει και ως τετρακινητη, που εμεινε γνωστη ως C4S. H C4S, εχει κοινο το σωμα, την αναρτηση και τα φρενα με την Turbo.

Turbo

H 996 Turbo, εκανε το ντεμπουτο της, στο Σαλονι Αυτοκινητου της Φρανκφουρτης, το 1999 και ηταν διαθεσιμη απο την αρχη του καλοκαιριου του 2000. Ο κινητηρας της, προερχεται απο την 911 GT1, το αγωνιστικο που κερδισε τις 24 ΄Ωρες του Le Mans το 1998. Με αποδοση 420 ιππους και 563Nm ροπης, ηταν διαθεσιμη ειτε με ενα μηχανικο κιβωτιο 6 σχεσεων, ειτε με ενα αυτοματο Tiptronic 5 σχεσεων.
Ο σχεδιασμος της, τη κανει να ξεχωριζει απο τις απλες 996, καθως ειναι χαμηλοτερη, φαρδυτερη, με σταθερη πισω αεροτομη και φωτα Bi-Xenon. Η Turbo ειχε επισης συστημα ελεγχου ευσταθειας και το συστημα VarioCam Plus, ενω αυτες τις αμερικανικης αγορας, ειχαν μια ενεργη πισω αεροτομη που εκτεινονταν στα 122 χιλιομετρα / ωρα (76 μιλια / ωρα) και κατεβαινε οταν η ταχυτητα επεφτε κατω απο τα 58 χιλιομετρα / ωρα (36 μιλια / ωρα). Το σωμα της επισης, ανασχεδιαστηκε ελαφρως προκειμενου να χωρεσουν στο εμπρος μερος της 3 ψυγεια, αλλα και τροχοι 18 ιντσων.
Το 2002, οπως προαναφεραμε, εγινε διαθεσιμο το πακετο Χ50, με τα μεγαλυτερα Κ24 turbo και τα μεγαλυτερα intercooler, γεγονος που σε συνδυασμο με τον επαναπρογραμματισμενο εγκεφαλο, αυξανε την ιπποδυναμη στους 450 ιππους. Επιπλεον, την ιδια χρονια, η 996 απεκτησε ντουλαπακι συνοδηγου και διπλες ποτηροθηκες στη κεντρικη κονσολα, ενω υπηρχαν διαθεσιμα ως εξτρα το ηχοσυστημα Bose και οι αισθητηρες βροχης για τους υαλοκαθαριστηρες.
Το 2004, εγινε διαθεσιμη η Turbo Cabriolet, η πρωτη μαζικης παραγωγης Turbo, cabriolet 911.
To 2005, Porsche λανσαρε και τις Turbo S Coupe και Turbo S Cabriolet, που ειχαν ως βασικο μερος του εξοπλισμου τους, το πακετο Χ50, μαζι με κεραμικα φρενα, CD-changer 6 θεσεων και aluminum-faced οργανα ταμπλο.

Οι εκδοσεις GT

Οι 996, ειχε δυο εκδοσεις GT, την GT3 και GT2.
Η GT3, βασιζεται στην απλη Carrera, με εκτενη αφαιρεση βαρους, πιο σκληρη αναρτηση και πιο δυνατα φρενα. Η GT3 φερει το σωμα της Carrera 4, με ενισχυμενη την εμπρος αναρτηση. Η GT3 ειχε δυο \”σειρες\”, την Mk1 (1999-2001, μη διαθεσιμη στις ΗΠΑ) και την Mk2(2002 και επειτα, γνωστη και ως GT3 RS, διαθεσιμη στις ΗΠΑ). Η Mk1 GT3, εχει το ιδιο κινητηρα με την Turbo, απλα σε ατμοσφιαρικη εκδοχη, με αποδοση 360 ιππους.
Η Mk2 GT3, ειναι βασισμενη στην ανανεωμενη 996, με διαφοροποιημενα αεροδυναμικα στοιχεια και μια ισχυροτερη εκδοχη του αρχικου κινητηρα, ο οποιος αποδιδει πλεον 380 ιππους.
H GT2, η turbocharged εκδοχη της GT3, ειχε εν συγκριση με την Turbo, πισω κινηση, για να μεωθει το βαρος και οι απωλειες μεσω του συστηματος τετρακινησης (αν και ο βασικος λογος της καταργησης της τετρακινησης, ηταν η συμμετοχη της ως αγωνιστικο στη κατηγορια GT2 της FIA, η οποια απαγορευε τη χρηση συστηματος τετρακινησης). Η GT2 ειναι ουσιαστικα μια Turbo με μεγαλυτερα turbo και intercooler (με την αποδοση της να ανερχεται στους 476 ιππους και στα 640Nm ροπης), ενω το sprint 0-100 πραγματοποιουνταν πλεον σε μολις 3.9 δευτερολεπτα, ενω η τελικη της ανερχονταν στα 315 χιλιομετρα / ωρα. Η αεροτομη της ειναι σταθερη, ενω εχει επισης, διαφορετικο συστημα εισαγωγης και διαφορετικη εξατμιση απο την \”απλη\” Turbo στην οποια βασιζεται. Η GT2 ειχε απο το εργοστασιο rollcage, ενω το ηχοσυστημα και ο κλιματισμος ειχαν αφαιρεθει ως προεπιλογη, ενω μπορουσαν να ξαναμπουν ως no-cost option.
Οι Turbo, GT3 και GT2, ηταν οι μονες 996 με \”πραγματικο\” ξηρο καρτερ, το οποιο προηλθε απο την 993, ενω η υδροψυξη προστεθηκε στο αρχικο σχεδιο του αεροψυκτου κινητηρα της 993.
Οι GT3 και GT2 ηταν αποκλειστηκα διαθεσιμες με το μηχανικο κιβωτιο ταχυτητων.

Special Editions

911 Millennium Edition

To 2000, η Porsche προσεφερε την \”911 Millennium Edition\”, η οποια βασιζοταν στην Carrera 4 Coupe, με τις ζαντες της Turbo σε χρωμιο, ενω κατασκευαστηκαν μολις 911 αυτοκινητα.
Ολα τα αυτοκινητα ηταν σε χρωμα Violet Chromaflair, με εσωτερικο απο φυσικο δερμα και σκουρο burr murple διακοσμο ξυλου. Αυτες οι 911 ηταν διαθεσιμες ειτε με το κιβωτιο Tiptronic ειτε με το μηχανικο. Μια πλακετα στη κεντρικη κονσολα, μαζι με μια διαφορετικη επιγραφη 911 στο πισω μερος και στους διακοσμους στο ανοιγμα της πορτας, διακρινουν την Millennium Edition απο τις απλες Carrera.

40th Anniversary Edition

To 2004, η Porsche παρουσιασε την 996 \”40th Anniversary Edition\”, για τον εορτασμο των 40 χρονων της 911. Η 40th Anniversary Edition, φερει το εμπρος μερος της Turbo και ηταν διαθεσιμη μονο στο χαρακτηριστικο ασημι \”GT Silver\” χρωμα. Αλλα μοναδικα χαρακτηριστικα της 40th Anniversary Edition, ειναι το Χ51 Power Kit (το οποιο οδηγουσε σε αυξηση της ιπποδυναμης στους 345 ιππους), τα ψυγεια της Turbo, το μπλοκε διαφορικο, sport αναρτηση, ζαντες αλουμινιου σε χρωμιο με 5 ακτινες, GT3 side skirts, natural γκρι δερματινο σαλονι (με ασορτι σετ αποσκευων), tips εξατμισης σε χρωμιο, sport καθισματα, θερμαινομενα καθισματα, bi-xenon φωτα, dynamic sealed panels και ενα ειδικο \”40 Jahre 911\” λογοτυπο στο κινητηρα. Συνολικα, κατασκευαστηκαν 1963 αυτοκινητα, μιας και το 1963 ηταν το πρωτο ετος κυκλοφοριας της 911.

All in all

H 996 ηταν αλλη μια 911 σταθμος, οπως ηταν και η 964, οντας η πιο ριζικα ανανεωμενη και διαφοροποιημενη. Εφερε το ανασχεδιασμενο πλαισιο, τους ισχυροτερους κινητηρες και την υδροψυξη, οδηγοντας επιτυχως την 911, στον 21ο αιωνα.
Παρολο που απο τους purists εχει δεχτει αρκετα αρνητικα σχολια, τοσο για την εμφανιση της οσο και γενικα (οπως καθε τι που φερνει μια ριζικη αλλαγη), βλεπουμε τα τελευταια χρονια, μια σταδιακη αναγνωριση της αξιας της στη σειρα γενεων της 911, γεγονος που αποτυπωνεται τοσο εμφανιση της σε δοκιμες modern classic αυτοκινητων, οσο και στην σταδιακη ανοδο των τιμων της στην αγορα μεταχειρισμενων.
Για να ειμαι ειλικρινης, δεν την βρισκω ως τη πιο ομορφη 911 η την πιο ποθητη 911, οσο αφορα εμενα, οφειλω ωστοσο να αναγνωρισω οτι ειναι ενα εξαιρετικο value for money αυτοκινητο, το οποιο σιγουρα θα χαρισει χαμογελα και οδηγικη ικανοποιηση, ειτε ως driver\’s car με το χειροκινητο κιβωτιο της, ειτε ως ενα sport και διασκεδαστικο αυτοκινητο για βολτες τα Σαββατοκυριακα, με το Tiptronic κιβωτιο, που της προσδιδει ενα πιο χαλαρο και GT χαρακτηρα.
Διαβαστε και τα αφιερωματα στις προηγουμενες γενιες της 911, πατωντας πανω στο αντιστοιχο ονομα :
Photography copyright : Porsche AG

Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!