Η BMW M ξαναφερνει στο φως τεσσερα εξαιρετικα πρωτοτυπα με την ευκαιρια της επετειου.
Το 2016 σηματοδοτει την 30η επετειο ενος εμβληματικου μοντελου που εφερε την επανασταση στη μεσαια, σπορ κατηγορια με την εναρξη παραγωγης του το 1986. Η πρωτη BMW M3 εγκαινιασε νεα προτυπα και μετρα συγκρισης για τους αλλους κατασκευαστες αυτοκινητων – και μετα απο πεντε γενιες μοντελων, ισχυουν ακομα και σημερα.
Το BMW Motorsport Division, προαγγελος του BMW M Division, ηταν απιστευτα αυστηρο στην εφαρμογη καθαρα αγωνιστικης τεχνολογιας στη φαση δημιουργιας της πρωτης γενιας BMW M3. Ετσι γεννηθηκε ενα καθαροαιμο σπορ μοντελο υψηλων επιδοσεων – βασισμενο στη BMW Σειρα 3 παραγωγης – καταλληλο για καθημερινη χρηση. Στις τρεις δεκαετιες που ακολουθησαν, η BMW M βελτιωνει σταθερα το πρωτοποριακο και πολυ επιτυχημενο δημιουργημα της απο γενια σε γενια, φροντιζοντας παντα να διαφυλαττει την αυθεντικοτητα της Μ3. Αξιζει να σημειωθει οτι δεν εχει υπαρξει, στο μεταξυ, καποιο αλλο μοντελο που να συνδυαζει ενα τοσο προηγμενο, αγωνιστικο DNA και απαραμιλλη καθημερινη πρακτικοτητα, σε ενα συνολικο πακετο γεματο παθος και συναισθημα.
Η 30η επετειος της BMW M3 μας δινει την ευκαιρια να ξαναθυμηθουμε τεσσερις πολυ ενδιαφερουσες προτασεις που, για διαφορους λογους, δεν ξεπερασαν ποτε το σταδιο του πρωτοτυπου. Τεσσερις ‘guest stars’ κοσμουν με την παρουσια τους το παρτι γενεθλιων του μακρινου προγονου τους: η BMW M3 Pickup (1986), η BMW M3 Compact (1996), η BMW M3 Touring (2000) και η δευτερη ενσαρκωση της BMW M3 Pickup που αποκαλυφθηκε το 2011.
Η χρηση σε αγωνες αυτοκινητων τουρισμου ηταν ο πρωταρχικος στοχος εξελιξης για την πρωτη γενια της BMW M 3.
Με τη BMW M3, σκοπος δεν ηταν η δημιουργια μιας σπορ ναυαρχιδας για την οικογενεια μοντελου μαζικης παραγωγης. Το αντιθετο μαλιστα. Η Μ3 γεννηθηκε απο την οραμα ενος αγωνιστικου αυτοκινητου που θα μπορουσε να διατιθεται σε εκδοση δρομου. Η επιλεγμενη αγωνιστικη κατηγορια ηταν το Group A για αυτοκινητα τουρισμου παραγωγης – γνωστη απο το Γερμανικο Πρωταθλημα Αυτοκινητων Τουρισμου (DTM) που διαδεχθηκε το German Racing Championship (DRM). Συμφωνα με τους κανονες του Group A ενα αγωνιστικο αυτοκινητο για να παρει εγκριση τυπου, πρεπει να εχει πουλησει τουλαχιστον 5.000 οχηματα προδιαγραφων δρομου μεσα σε 12 μηνες.
Η δυνατοτητα της παραλληλης εξελιξης της αγωνιστικης και της εκδοσης παραγωγης του ιδιου μοντελου, προσεφερε στην ομαδα του project μια τεραστια ευκαιρια, την οποια αξιοποιησε δεοντως. Η κινηματικη του αξονα, η αναρτηση και η αποσβεση ηταν ολα αριστα προσαρμοσμενα στις μελλοντικες αναγκες του μηχανοκινητου αθλητισμου, οπως και το συστημα φρενων, που συνδυαζε το στανταρ ABS με εσωτερικα αεριζομενα δισκοφρενα μπροστα και αντλια υψηλης πιεσης με κινηση απο τον κινητηρα. Λεπτομερειες οπως η διαταξη αλλαγων σχεσεων κιβωτιου με την πρωτη ταχυτητα κατω αριστερα προδιδε τις αγωνιστικες προθεσεις του οχηματος.
Περαν αυτων, εφαρμοστηκαν εκτενη μετρα μειωσης βαρους. Ενω το αμαξωμα με φαρδεις θολους τροχων ηταν κατασκευασμενο παραδοσιακα απο μεταλλικα φυλλα, οι εμπρος και πισω προφυλακτηρες μαζι με τις πλαϊνες ποδιες, το καπο και το σποϊλερ ηταν πλαστικα, αντανακλωντας τη δεσμευση των μηχανικων στην ευφυη δομη ελαφρου βαρους. Οι ειδικοι της BMW Motorsport πειραξαν και την αεροδυναμικη του αυτοκινητου, με την κολονα C της BMW M3 να ακολουθει μια διαφορετικη γωνια απο το στανταρ αμαξωμα και να εχει φαρδυτερη βαση. Ετσι βελτιστοποιηθηκε η κατευθυνση ροης αερα προς την πισω αεροτομη.
Εκτενης χρηση υψηλης τεχνολογιας και στον κινητηρα.
Οι ειδικοι του τμηματος Motorsport χρησιμοποιησαν το διλιτρο, τετρακυλινδρο κινητηρα των μοντελων μαζικης παραγωγης σαν βαση για τη μοναδα της Μ3, καθως η ελαφρια δομη και ο υψηλορροπος χαρακτηρας του ηταν η ιδανικη βαση για εναν αγωνιστικο κινητηρα. Ωστοσο, για να μετατρεψουν τον πολιτισμενο κινητηρα καθημερινης χρησης σε εναν αθλητη με σπορ διαπιστευτηρια, χρειαστηκε να τον περασουν απο εντατικο προγραμμα αναβαθμισης.
Πρωτα αυξησαν τον κυβισμο σε 2.3 L και μετετρεψαν τη διαταξη σε τετραβαλβιδη. Για το σκοπο αυτο, η ομαδα χρησιμοποιησε μια καταλληλα διαμορφωμενη κυλινδροκεφαλη απο τον εξακυλινδρο της BMW M1, του οποιου οι θαλαμοι καυσης ειχαν αποσταση μεταξυ τους ακριβως ιδια με της τετρακυλινδρης μοναδας. Ο στροφαλος της BMW M3 σχεδιαστηκε για να αντεχει μεχρι και πανω απο τις 10.000 στροφες ανα λεπτο. Επομενως, η ταχυτητα περιστροφης των 6.750 του κινητηρα του στανταρ μοντελου παραγωγης αφηνε μεγαλα περιθωρια για περαιτερω εξελιξη της αγωνιστικης εκδοσης.
Απο σπορ ‘εργαλειο’ σε οχημα μεταφορων βαρεως τυπου: BMW M 3 Pickup (1986).
Οταν κυκλοφορησε η πρωτη γενια της BMW M3, δεν ηταν μονο οι πελατες που ενθουσιαστηκαν απο τις εξαιρετικες δυναμικες της δυνατοτητες. Προκαλεσε αισθηση και στο τμημα της BMW Motorsport που ηταν υπευθυνο για την εξελιξη της. Οι ανθρωποι αυτοι την ειδαν ως το τελειο μεσο μεταφορας επαγγελματικου εξοπλισμου και ανταλλακτικων στις εγκαταστασεις του BMW M Division στο Garching κοντα στο Μοναχο. Μοναδικο προβλημα, το οτι η μεταφορα αγαθων δεν ηταν απο τα δυνατα σημεια της πολυταλαντης BMW M3.
Ωστοσο, δεν περασε πολυς καιρος για να αποκατασταθει η ταξη αφου το αμαξωμα μιας BMW Σειρας 3 Cabrio μεταμορφωθηκε σε BMW M3 Pickup. «Το αμαξωμα του cabrio επιλεχθηκε για δυο λογους», θυμαται ο Jakob Polschak, υπευθυνος κατασκευης πρωτοτυπων και εργαστηριων του BMW M Division και εργαζομενος της εταιριας επι 40 και πλεον χρονια. «Πρωτον, συνεβη να εχουμε ενα τετοιο μοντελο στη διαθεση μας και σε αριστη κατασταση. Δευτερον, οι προσθετες ενισχυσεις στο αμαξωμα ενος cabrio το εκαναν ιδανικη επιλογη για μια μετατροπη pickup».
Η πρωτη BMW M3 Pickup δεν ειχε τα τολμηρα φτερα του πρωτου μοντελου, καθως βασιζοταν στο στενοτερο αμαξωμα του αντιστοιχου μοντελου παραγωγης. Αρχικα χρησιμοποιουσε τον κινητηρα της λεγομενης ‘Ιταλικης Μ3’ που ειχε μειωμενο κυβισμο 2.0L λογω φορολογικων κανονισμων εκει και ιπποδυναμη 192 hp. «Μετα επιλεξαμε τον αυθεντικο τετρακυλινδρο κινητηρα 2.3L με τους 200 ιππους», αποκαλυπτει ο Polschak. Η BMW M3 Pickup εκανε τη δουλεια της στις εγκαταστασεις του εργοστασιου αξιοπιστα πανω απο 26 χρονια πριν τελικα αποσυρθει πριν απο τεσσερα χρονια.
Η μεγαλη διαρκεια λειτουργικης ζωης της BMW M3 Pickup και μονο δειχνει οτι οι εκδοσεις που παρουσιαζονται εδω δεν ειναι καποιο πειραμα η ασκηση μηχανολογιας. Το αντιθετο, ειναι αυτοκινητα υψηλων επιδοσεων που εχουν βελτιστοποιηθει σε πληρη συναρτηση με την αποστολη η το πεδιο χρησης του. Αυτο σημαινει οτι ενσαρκωνουν τη φιλοσοφια BMW M. Επιπλεον, εκπληρωσαν και εναν ακομα σημαντικο σκοπο: «Οι μαθητευομενοι, οι εκπαιδευομενοι και οι ασκουμενοι πτυχιουχοι μας βοηθησαν στην κατασκευη ολων αυτων των πρωτοτυπων», εξηγει ο Polschak. «Αυτο τους εδωσε τη δυνατοτητα να αποκτησουν ανεκτιμητη πρακτικη εμπειρια απελευθερωνοντας ταυτοχρονα πορους για εμας – κλαστικη περιπτωση ‘κερδιζεις – κερδιζω’ (win-win)».
Μυηση στη φιλοσοφια Μ των νεαρων target groups : BMW M 3 Compact (1996).
Το ιδιο ισχυσε ασφαλως και για τη 1996 BMW M3 Compact. Το σκεπτικο πισω απο αυτο το μοντελο ηταν να μυησει κυριως τους νεοτερους πελατες στον κοσμο των αυτοκινητων BMW M. «Μεχρι ενος σημειου, η M3 Compact μπορει να θεωρηθει προγονος της σημερινης BMW M2», σημειωνει ο υπευθυνος συνεργειου της BMW M με μια λαμψη στα ματια και μπορεις ευκολα να αντιληφθεις γιατι κανει αυτη τη συγκριση. Εαν ειχε προχωρησει στην παραγωγη, η ιπποδυναμη του κινητηρα της Μ3 πιθανον να ειχε καπως μειωθει. Στο πρωτοτυπο ομως, μπορουσε να απελευθερωσει και τους 321 hp, κανοντας παιχνιδι την ωθηση ενος ελαφρου αυτοκινητου (μολις 1300 κιλα). «Ειναι κατα 150 kg ελαφρυτερο, πιο ευελικτο, πιο σταθερο και ακομα πιο ασυμβιβαστο», ηταν το διθυραμβικο σχολιο του Γερμανικου περιοδικου αυτοκινητου “auto motor und sport” (τευχος αρ. 13/1996) μετα τη δοκιμη.
Μελετη βιωσιμοτητας σε πραγματικες συνθηκες: BMW M 3 Touring (2000).
Η πρωτοτυπη BMW M3 Touring δημιουργηθηκε εχοντας κατα νου ενα μοντελο παραγωγης. Η M3 Compact δοθηκε σε δημοσιογραφους για δοκιμες αφενος για λογους κυρους, αφετερου για να σφυγμομετρησουμε το ενδιαφερον των πελατων. Ωστοσο η M3 Touring εξυπηρετησε αποκλειστικα εσωτερικους σκοπους. «Αυτο το πρωτοτυπο μας επετρεψε να δειξουμε οτι απο καθαρα τεχνικης αποψεως τουλαχιστον, ηταν εφικτη η ενσωματωση μιας M3 Touring στην τρεχουσα παραγωγη της στανταρ BMW Σειρας 3 Touring με ελαχιστη δυσκολια», εξηγει ο Jakob Polschak. «Κατι σημαντικο που χρειαζοταν να δειξουμε ηταν οτι οι πισω πορτες του στανταρ μοντελου παραγωγης μπορουσαν να προσαρμοστουν στους πισω θολους των τροχων χωρις χρηση νεων και ακριβων εργαλειων». Μπαινοντας στη γραμμη συναρμολογησης, απαιτουνταν ελαχιστες προσθετες εργασιες για την τοποθετηση εξαρτηματων τυπου Μ στη Μ3 Touring.
Η ιστορια επαναλαμβανεται: BMW M 3 Pickup (2011).
Μολις η πρωτη γενια BMW M3 Pickup που περιγραψαμε παραπανω αρχισε να παρουσιαζει τα πρωτα σημαδια φθορας μετα απο 25 χρονια ζωης, ειχε ερθει η ωρα για τη διαδοχο της. Οπως και στο πρωτο μοντελο, οι υπευθυνοι εξελιξης επελεξαν και παλι ενα cabrio αμαξωμα λογω της ενισχυμενης δομης.
«Οι εργασιες μετατροπης ειχαν αρχικα προχωρησει με τους συνηθεις αργους ρυθμους την ανοιξη του 2011. Και ξαφνικα, καποιος ειχε την εμπνευση το οχημα να διαφημιστει σαν πρωταπριλιατικο αστειο και η 1η Απριλιου ηταν ηδη πολυ κοντα», θυμαται ο Polschak. Για την ‘πληροφορηση’ του κοινου, κατασκοπευτικες φωτογραφιες απο δοκιμες σεταρισματος στην πιστα Nürburgring’s Nordschleife διερρευσαν στο Τυπο, δινοντας τροφη σε εικασιες σχετικα με σχεδια για την κατασκευη ενος μοντελου παραγωγης.
Και αυτο λειτουργησε. Οπως φαινεται απο αρθρα της εποχης πολλοι δημοσιογραφοι και bloggers τσιμπησαν το δολωμα και πιστεψαν τις φημες. Ακομα και το επισημο δελτιο τυπου που δημοσιευτηκε την 1η Απριλιου 2011 δεν ξεκαθαριζε απο την αρχη το θεμα, αφου αρχικα παρουσιαζε τη BMW M3 Pickup ως τεταρτη εκδοση του μοντελου, μετα τα Sedan, Coupe και Cabrio, και συνεχιζε ως εξης: «Με 309 kW/420 hp κατω απο το καπο και ωφελιμο φορτιο 450 kg στον πισω αξονα, ο συνδυασμος αγωνιστικης οδηγικης απολαυσης BMW M και καθημερινης πρακτικοτητας προαγεται σε νεα επιπεδα». Επισης τονιζε οτι ο συντελεστης αεροδυναμικης (Cd) ηταν ελαχιστα υψηλοτερος απο αυτον της BMW M3 Coupe, το αυτοκινητο ηταν 50 kg ελαφρυτερο απο το Cabrio και η οροφη targa βαρους 20 kg μπορουσε να αφαιρεθει χαμηλωνοντας ακομα περισσοτερο το κεντρο βαρους προς οφελος της δυναμικης συμπεριφορας.
Μονο η τελευταια παραγραφος του δελτιου τυπου διακριτικα αποκαλυπτε οτι το εν λογω μοντελο ηταν στην πραγματικοτητα ενα μοναδικο οχημα εσωτερικων μεταφορων. Αντιθετα με τον προκατοχο του, ωστοσο ειχε εγκριθει για χρηση στο δρομο.
BMW M 3: σπορ icon και δυναμικο σημειο αναφορας για πεντε γενιες.
Εχουν περασει ηδη 30 χρονια σχεδον απο τοτε που ξεκινησε η παραγωγη των πρωτων BMW M3 μαζικης παραγωγης. Αυτο ηταν το πρωτο κεφαλαιο σε μια ιστορια επιτυχιας πρωτοφανη στον κοσμο της αυτοκινησης. Ο τετρακυλινδρος κινητηρας 2.3-L με τετραβαλβιδη τεχνολογια απεδιδε 147 kW/200 hp και επιταχυνε τη M3 βαρους μολις 1.200 kg, απο 0 στα 100 km/h σε μολις 6,7 δευτερα. Η τελικη ταχυτητα ηταν 235 km/h. Το 1988 αποκαλυφθηκε η εκδοση Evo, με ιπποδυναμη αυξημενη στα 220 hp και τελικη ταχυτητα 243 km/h. Το 1990 ακολουθησε το τελευταιο σταδιο εξελιξης της πρωτης γενιας Μ3: η BMW M3 Sport Evolution με κινητηρα 2.5-L 238 hp, και παραγωγη περιορισμενη στα 600 αντιτυπα.
Η δευτερη γενια της BMW M3 – που αυτη τη φορα δεν προοριζοταν αποκλειστικα για αγωνιστικη χρηση – ηταν πολυ πιο διακριτικη. Αποκαλυφθηκε το 1992, με τον εξακυλινδρο κινητηρα να αποδιδει 210 kW/286 hp απο 3000 κυβ. εκ. και μεγιστη ροπη 320 Nm. Επισης διεθετε το καινοτομο, νεο συστημα ελεγχου εκκεντροφορων VANOS. Το νεο μοντελο πετυχε δυο παγκοσμια ρεκορ – για την υψηλοτερη ισχυ ανα λιτρο (97 hp/l) και την υψηλοτερη ειδικη ροπη (108 Nm/l) σε εναν ατμοσφαιρικο κινητηρα μαζικης παραγωγης.
Στα πλαισια ενος εκτενους facelift το 1995 ο κυβισμος του εξακυλινδρου εν σειρα κινητηρα αυξηθηκε απο 2.990 σε 3.201cc, με την ισχυ να αυξανεται στα 236 kW/321 hp. Εξαλλου, ο νεος κινητηρας ειχε τεχνολογια Double-VANOS με πληρως μεταβλητο ελεγχο εκκεντροφορων εισαγωγης και εξαγωγης. Το καλοκαιρι του 1996, η BMW M3 εγινε το πρωτο αυτοκινητο μαζικης παραγωγης με προαιρετικο, αυτοματοποιημενο μηχανικο κιβωτιο SMG.
Διαθετοντας αλουμινενιο καπο με το χαρακτηριστικο ‘φουσκωμα’, προτεταμενους θολους τροχων, ενα αεροδυναμικα βελτιστοποιημενο πορτμπαγκαζ με ενσωματωμενη διακριτικη αεροτομη και τεσσερις αποληξεις στην εξοδο του συστηματος εξαγωγης διπλης ροης, η τριτη γενια BMW M3 που παρουσιαστηκε το 2000 εντυπωσιασε και παλι με την εμφανιση της. Η ιπποδυναμη ηταν για μια ακομα φορα προϊον ενος ατμοσφαιρικου, εξακυλινδρου εν σειρα κινητηρα. Η εντελως νεα κινητηρια μοναδα απεδιδε 252 kW/343 hp απο 3.246 κυβ. εκ. και μεγιστη ροπη 365 Nm.
Αντι για straight-six κινητηρα, οπως οι δυο προηγουμενες γενιες του αυτοκινητου, η τεταρτη ενσαρκωση της BMW M3 που παρουσιαστηκε το 2007 χρησιμοποιουσε εναν υψηλοστροφο, ατμοσφαιρικο V8 που απεδιδε 309 kW/420 hp. Αναμεσα στα εκτενη μετρα σχεδιασης ελαφρου βαρους που υιοθετηθηκαν ηταν η οροφη απο CFRP (στανταρ εξοπλισμος) και ενας εμπρος αξονας αποκλειστικα απο αλουμινιο.
Η τρεχουσα (5η) γενια της BMW M3 λανσαριστηκε την ανοιξη του 2014. Συμφωνα με την αλλαγη ονοματολογιας των μοντελων μαζικης παραγωγης της BMW, μονο το τετραθυρο sedan φερει το σημα ‘Μ3’, ενω οι εκδοσεις coupe και cabrio ελαβαν την ονομασια Μ4. Και στις τρεις εκδοσεις αμαξωματος, το παρων δινει ενας ευστροφος straight-six κινητηρας με τεχνολογια M TwinPower Turbo και 317 kW/431 hp. Αναμεσα στα ευφυη μετρα σχεδιασης ελαφρου βαρους που εφαρμοστηκαν με σχολαστικοτητα ειναι η εκτενης χρηση ελαφρων υλικων οπως το CFRP και το αλουμινιο, για πολλα απο τα εξαρτηματα του πλαισιου και του αμαξωματος. Μεσω αυτων, το νεο μοντελο ειναι κατα 80 kg ελαφρυτερο απο τον προκατοχο του.
Φετος το καλοκαιρι, το BMW M Division κυκλοφορησε μια αποκλειστικη, ειδικη εκδοση – περιορισμενης παραγωγης 500 αντιτυπων σε ολο τον κοσμο – σαν φορο τιμης στην επιτυχημενη 30χρονη ιστορια της BMW M3. Με εξωτερικη βαφη Macao Blue metallic, η BMW M3 “30 Jahre M3” παραπεμπει στη πρωτη γενια του αυτοκινητου το οποιο λανσαρισε τη συγκεκριμενη αποχρωση. Το Competition Package, που περιλαμβανεται στο βασικο εξοπλισμο και αποτελειται απο εκτενεις μετατροπες στον κινητηρα και την αναρτηση, αυξανει την ισχυ του επετειακου μοντελου κατα 14 kW/19 hp στα 331 kW/450 hp.