Η μέρα που ο Jacky Ickx άλλαξε για πάντα το Le Mans


Ειναι 14 Ιουνιου του 1969. Ενα τεραστιο πληθος -περιπου 400.000 ανθρωποι!– εχει συρρευσει να δει την εκκινηση του 37ου Grand Prix of Endurance, του (ηδη) θρυλικου 24ωρου αγωνα Le Mans. Η Porsche ειναι το μεγαλο φαβορι, ενω η Ford ερχεται με τη \”φορα\” της περσινης νικης που της χαρισε ο Βελγος οδηγος της, Jacky Ickx. Αυτος ο ανθρωπος και το GT40 του, το οποιο ονομαζε \”Old Lady\”, θα χαρισουν στην ανθρωποτητα, τις επομενες 24 ωρες που θα ακολουθησουν, ισως τον πιο συναρπαστικο αγωνα της ιστοριας και θα μετατραπουν σε θρυλους, αλλαζοντας για παντα τον διασημο αγωνα του Le Mans.

Οι οδηγοι τρεχουν προς τα αυτοκινητα τους. Ο αγωνας του Le Mans εχει μολις ξεκινησει. Ποδαρατος.

Η εκκινηση του αγωνα γινεται με τον παραδοσιακο τροπο: Οταν πεσει η γαλλικη σημαια, οι οδηγοι διασχιζουν την πιστα τρεχοντας -με τα ποδια– μπαινουν στα αγωνιστικα, τα βαζουν μπρος και ριχνονται στη μαχη. Πολλοι (οι περισσοτεροι), στη βιασυνη τους, οχι μονο δε βαζουν ζωνες ασφαλειας, αλλα δεν κλεινουν καν τις πορτες. Οχι ο Ickx. Οταν οι αλλοι τρεχουν, αυτος περπατα αμεριμνος, μπαινει με προσοχη στο GT40, δενεται με τις ζωνες τεσσαρων σημειων, τις δοκιμαζει, ασφαλιζει την πορτα, βαζει μπρος και εκκινει στη βρεγμενη -απο τις προηγουμενες ημερες- πιστα. Ολοι γελανε. Καλη η εμμονη του στην ασφαλεια, αλλα, οταν ο Ickx ακομα δενεται, οι αλλοι παιρνουν την πρωτη στροφη. Πως θα καταφερει κατι, ξεκινωντας τελευταιος και με διαφορα;

Πινακας απο τον επικοτερο, ισως, αγωνα ολων των εποχων


Rewind, εναν χρονο πριν: Ο, teammate του Ickx, ο -επισης Βελγοςθρυλικος οδηγος της F1, Willy Mairesse, συμμετειχε στον 24ωρο αγωνα του Le Mans. Μπηκε στο Ford GT, οπως οι υπολοιποι οδηγοι, δεν δεθηκε και δεν εκλεισε καλα την πορτα. Στη διαρκεια του πρωτου γυρου και ενω ειχε αναπτυξει ταχυτητα, προσπαθωντας να κλεισει καλα την πορτα του Ford, εφυγε στη Mulsanne Straight. Αδετος οπως ηταν, τραυματιστηκε τοσο ασχημα, που η καριερα του τερματιστηκε μια για παντα. Ο Mairesse, θα αυτοκτονουσε, μη μπορωντας να αποδεχθει οτι δεν θα ξανατρεξει σε αγωνες, τον Σεπτεμβριο του 1969, στο δωματιο ενος ξενοδοχειου…

Η \”Old Lady\” του Ickx


Επιστροφη στον 24ωρο αγωνα του \’69. Ο Ickx, ως νικητης της προηγουμενης χρονιας, δινει ενα βαρυσημαντο μηνυμα και κανει μια \”επανασταση\”, με την επιλογη του να αγνοησει το \”εθιμικο\” και να βαλει την ασφαλεια του πριν απο το \”να ξεκινησω πρωτος και βαζω μετα τις ζωνες\”. Και, στην αιματοβαμμενη πιστα (στα δοκιμαστικα του προηγουμενου Σαββατοκυριακου, ο Lucien Bianchi ειχε σκοτωθει οταν η 3λιτρη Alfa Romeo που οδηγουσε χτυπησε σε εναν τηλεφωνικο θαλαμο με 305 χ.α.ω. και εξερραγη), αποδεικνυεται αμεσα οτι εχει απολυτο δικιο

Στιγμιοτυπο απο την εκκινηση του 24ωρου αγωνα του 1969

Στην πρωτη στροφη, η πανισχυρη -ολοκαινουρια- Porsche 917 που οδηγει ο Rolf Stommelen φερνει ενα μεγαλοπρεπες τετ α κε και βρισκεται κατω απο την Dunlop Bridge. Στον ιδιο γυρο, ο Βρετανος John Woolfe (ο οποιος ειχε λιγες μερες πριν αποκτησει την 917 και ελεγε οτι \”η δυναμη της με εχει κατατρομαξει\”, αλλα επιμενει να την οδηγησει ο ιδιος στον αγωνα για να τον δει η οικογενεια του) χανει τον ελεγχο της παντοδυναμης Porsche του και προσκρουει στις μπαριερες. Απο τη δυναμη της συγκρουσης, πεταγεται εκτος κοκπιτ (δεν ειχε φορεσει τις ζωνες του) και σκοτωνεται. Η 917 γινεται κομματια και εκρηγνυται, ενω το ντεποζιτο της πεφτει επανω στη Ferrari 312P του Chris Amon που ακολουθει, τυλιγοντας κι αυτη στις φλογες. Αλλα κομματια της 917 και λαδια γεμιζουν την πιστα, η οποια μετατρεπεται σε χαος. Ολοι καθυστερουν, προς οφελος του… τελευταιου, του Ickx. 

Γλαφυρη αναπαρασταση της κολασης απο τη θανατηφορο συγκρουση της Porsche του Woolfe, στην οποια βουτηξε η Ferrari του Amon

Στην αυγη, το 1-2 ειχαν οι Porsche 917 των Elford/Attwood και 908 των Lins/Kauhsen. Οι Wyer Fords ειχαν την τριτη και τεταρτη θεση, ακολουθουμενες απο την Porsche των Herrmann/Larrousse. Στο ξημερωμα και ενω μια πυκνη ομιχλη ειχε καλυψει την πιστα, μολις 19 αυτοκινητα ειχαν απομεινει στον αγωνα. Ολοι εγκατελειπαν, ο ενας μετα τον αλλο. Και, λιγο μετα τις 10 το πρωι, ερχονται τα πανω κατω: Οι δυο Porsche που ηγουνται, μενουν απο κιβωτιο και χανουν απο ενα μισαωρο στα πιτς. Το Ford που ακολουθει χανει δυο γυρους, μενοντας απο πισω φρενα. Στην κορυφη, βρισκεται η \”γριουλα\” του Ickx (με τον Oliver) και πισω του ο Hermann με την 908. Ακολουθει μια τρομερη μαχη.

O Jacky Ickx και ο Jackie Oliver, που ολοκληρωσαν το αγωνιστικο θαυμα του 1969, ποζαρουν στη \”γριουλα\”

Η Porsche του Hermann εχει προβλημα στα φρενα και ο κινητηρας λειτουργει 400 rpm χαμηλοτερα, χανοντας σε δυναμη. Το Ford του Ickx εχει προβλημα στην εξατμιση, χανοντας επισης σε δυναμη. Εχουν μπει στον τελευταιο γυρο και εχουν μολις 10 δευτερολεπτα διαφορα μεταξυ τους. Ο ενας προσπερνα τον αλλο συνεχομενα. Κατα ενα περιεργο παιχνιδι του χρονου, οταν περνουν τη γραμμη του τερματισμου, απομενουν καποια δευτερολεπτα για να συμπληρωθει το 24ωρο. Ετσι, συνεχιζουν για εναν ακομα γυρο. Το GT40 του Ickx εχει κανει 23 γυρους με το ντεποζιτο -κι αυτο ειναι το περισσοτερο που μπορουσε, ως τοτε- και τωρα, χρειαζεται να κανει εναν ακομα χωρις ανεφοδιασμο. Στην ευθεια του Mulsanne, αφηνει τον Hermann να περασει μπροστα, καθως η \”Old Lady\” στερειται δυναμης, λογω ελλειψης καυσιμων

Η ιστορικη στιγμη. Το Ford GT40 με τον Ickx στο τιμονι περναει πρωτο τη γραμμη τερματισμου, ακολουθουμενο απο τη θηριωδη Porsche του Hermann

Ο Ickx εχει ενα μεγαλειωδες σχεδιο. Η \”γριουλα\” χρησιμοποιει τον αερα της Porsche και, με το slipstreaming μενει πισω απο τον Hermann, βγαινοντας για να τον προσπερασει κοντα στο τελος της τελικης ευθειας των 5 χιλιομετρων. Το σχεδιο αποδιδει. Ο Ickx, ειναι νικητης, με αποσταση μολις 120 μετρων απο τον Hermann. Βλεπει την καρω σημαια. Το μηνυμα του, ειναι ακομα δυνατοτερο τωρα. Ο αγωνας αυτος, θα ειναι ο τελευταιος στην ιστορια που θα εκκινησει με αυτο τον περιεργο τροπο- τους οδηγους να τρεχουν στα αυτοκινητα τους. Απο εκει και επειτα, η εκκινηση γινεται με rolling start

To Revival

Απο εκεινη τη μερα, απο τοτε που οι Jacky Ickx και Jackie Oliver απεσπασαν στο Le Mans την τεταρτη διαδοχικη νικη για λογαριασμο της Ford οδηγωντας το πιο εμβληματικο, ισως, αγωνιστικο μοντελο στη συγχρονη αυτοκινητιστικη ιστορια, το GT40, περασαν 50 χρονια.

 
Τιμωντας τη σημαντικη αυτη επετειο, η πιστα του Spa-Francorchamps στο Βελγιο αποτελεσε, την Κυριακη 29 Σεπτεμβριου, το ιδανικο σκηνικο για τη διοργανωση μιας μοναδικης εκδηλωσης, στα πλαισια της οποιας βασικοι πρωταγωνιστες ηταν ο Jacky Ickx, ο νικητης του αγωνα στο Le Mans το 1969, καθως και 72 μοναδικα οσο και σπανια αντιτυπα των Ford GT40 και GT.

 
Αξιζει να σημειωθει πως στο «Ford GT40 Le Mans ’69 Revival» παρευρεθηκαν ιδιοκτητες των θρυλικων Ford GT40 και GT απο διαφορες χωρες απο Ευρωπη και Αμερικη, συμπεριλαμβανομενων της Γαλλιας, της Γερμανιας, του Λουξεμβουργου, του Ην. Βασιλειου και του Καναδα.


Στην πιστα του Spa-Francorchamps, η εκδηλωση αυτη ειχε την ονομασια «Ford GT40 Le Mans ’69 Revival» που ηρθε να τιμησει την τεταρτη διαδοχικη νικη της Ford και του εμβληματικου GT40 στον 24ωρο αγωνα αντοχης του 1969.

 
 O Ickx κυματιζει την καρω σημαια στο ιδιο GT40 με το οποιο πετυχε την επικη νικη, μισο αιωνα πριν. Στο τιμονι, ειναι η κορη του

Την καρω σημαια στον τερματισμο του «Ford GT40 Le Mans ’69 Revival» κυματισε μπροστα απο τις τρεις γενιες των Ford GT40/GT, αλλα και απο τις μοναδικες, βαμμενες στα χρωματα της “Gulf”, GT40 και GT με τον αριθμο #6 στις πορτες, ο Jacky Ickx  – ο οδηγος που, οπως διαβασες παραπανω, πηρε την επικη νικη στο Le Mans το 1969 με «παρτενερ» τον Jackie Oliver. Οπως συνεβη πριν μισο αιωνα, τα τρια αυτοκινητα που τερματισαν πρωτα στο «Ford GT40 Le Mans ’69 Revival» ξεκινησαν απο τις τελευταιες θεσεις, πισω απο 69 εκθαμβωτικα Ford GT40 και GT. Για την περισταση, το Ford GT40 που περασε πρωτο τη γραμμη του τερματισμου ειχε πισω απο το τιμονι του την κορη του Jacky Ickx, Vanina Ickx!
 
 Η κορη του θρυλικου οδηγου ακουει τις συμβουλες των παλιοτερων

O Βελγος οδηγος-θρυλος, μετα την ολοκληρωση της επιτυχημενης εκδηλωσης στην πιστα του Spa-Francorchamps, ευχαριστησε τους παρευρισκομενους, σχολιαζοντας: «Η παρουσια και ο τροπος που οδηγησαν ολοι εδω ηταν κατι το μοναδικο! Βλεπω ολους μας σαν μια μεγαλη οικογενεια οπαδων της αυτοκινησης και του μηχανοκινητου αθλητισμου. Πολλες φορες χρειαζεται να περασει πολυς καιρος για να συνειδητοποιησουμε ποσο σημαντικα ειναι τα πραγματα που εχουν συμβει στο παρελθον. Αυτο που κανει σπουδαιο εναν οδηγο η εναν αθλητη ειναι ο συνδυασμος του εμφυτου ταλεντου, των ευκαιριων που θα του δοθουν, του περιβαλλοντος του, αλλα και του παθους του»!

 Ουτε ενα, ουτε δυο, αλλα 72 Ford GT και GT40 παραταχθηκαν στο βρεγμενο Spa

Με 72 μοντελα να παρατασσονται στην πιστα, οι τρεις γενιες των Ford GT40 και GT (1964, 2005 και 2018) εκπροσωπηθηκαν στη μοναδικη αυτη εκδηλωση με τον καλυτερο τροπο. Ετσι, εκτος απο τις συμμετοχες απο το Βελγιο, το Λουξεμβουργο και το Ηνωμενο Βασιλειο, δεν ελειψαν και εκεινες απο τη Γερμανια, τη Γαλλια, τη Φινλανδια και τον Καναδα.

Παρα τον αστατο καιρο, τοσο οι ιδιοκτητες των Ford GT40 και GT, οσο και ο κοσμος που βρεθηκε στην πιστα (ενταξει, δεν ηταν και πολυς, οπως φαινεται στις φωτογραφιες) ειχαν την ευκαιρια να απολαυσουν ενα πλουσιο οσο και σπανιο θεαμα.



Ξαναζωντας το Le Mans του 1969
Η νικη της Ford και του GT40 στο Le Mans το 1969, αλλα και ο τροπος με τον οποιο επετευχθη, παραμενουν μεχρι και σημερα χαραγμενες βαθια στη μνημη πολλων φιλων της αυτοκινησης. 


Χαρη στον Jacky Ickx και τον τροπο που αποφασισε να δειξει τη δυσαρεσκεια του, την επομενη χρονια οι διοργανωτες του 24ωρου αγωνα αντοχης αποφασισαν να εγκαταλειψουν τον παραδοσιακο τροπο εκκινησης του – κατι που αποτελεσε ενα πολυ σημαντικο βημα προς τα εμπρος για την ασφαλεια των οδηγων. Και ετσι, εχουμε τον Ickx και πολλους ακομα μαζι μας, σημερα…


.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=AEimk8BaILw]



























Αφήστε μια απάντηση

Κορυφή
Vehicle added!
The vehicle is already in the wishlist!